לתרומות לחץ כאן

ממתי ילד מגויה הוא גוי / מי שאינו מאמין בדברי חז"ל

ב"ה
שלום וברכות רבנים.
א- האם תמיד, מזמן מתן תורה, מספיק היה כדי להתחשב כיהודי כל מי שנולד מאמא יהודיה ורק מתקופת רבותינו הקדושין שבתלמוד החמירו שיהודי ייחשב כל מי שנולד מאמא ו*גם* מאבא יהודיים? (זאת דעת הגאון מליסא ע"ה?)

ב-האם אי פעם כאשר האמא היית גויה והאבא יהודי, הנולד התחשב כיהודי?
לפי מה שקראתי בפירוש רש"י ע"ה לספר דברים פרק ז:ב, ומה שמובא במדרש ילקוט שמעוני, שמות פרק כא סימן שיג: "כי יסיר את בנך מאחרי" – בנך הבא מן הגוי קרוי בנך, ואין בנך הבא מן הגויה קרוי בנך, אלא בנה. וגם במדרש קוהלת רבה ז, כג: וזהו לשונו: כי יסיר את בנך. בנך הבא מישראלית קרוי בנך, ואין בנך הבא מן הגויה ומן השפחה קרוי בנך, אלא בנה. ואותו דבר במדרש בראשית רבה פרשת ז סימן ג.
קראו גם מה שנכתב פה:
https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4254
אודה לכם על תשובתכם לנושא כ"כ מהותי.
תבורכו

תשובה:

שלום רב,

קראתי את המאמר בקישור הנ"ל, ואני רוצה להתבטא בזהירות: לא לענין! ואם הייתי פחות זהיר הביטוי היה חריף יותר…

בכל תרי"ג מצוות הכתובים בתורה, לעולם אין אנו מקיימים את הכתוב כפשוטו ממש, אלא חז"ל לימדונו כיצד עושים מצות בפסח, כיצד יושבים בסוכה כשרה, כיצד עושים ומניחים תפילין, וכן הלאה. והכל נלמד מהפסוקים כפי שהתלמוד בבלי מלא בהם. גם בדיני והלכות יוחסין, חז"ל קבעו את כללי ההלכה עפ"י הפסוקים שהם למדו, והכל כמובן ניתן למשה מסיני, ומי שאינו מאמין בכך הוא כופר!! כלומר, שיהיה ברור, מי שחושב שרק בתקופת התנאים קבעו הלכות אלו הוא כופר!

הגמרא בקידושין (סח,ב) אומרת: "ולדה כמותה מנלן? אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי, דאמר קרא: כי יסיר את בנך מאחרי, בנך הבא מישראלית קרוי בנך, ואין בנך הבא מן העובדת כוכבים קרוי בנך אלא בנה". כלומר, מהפסוק הזה אנו למדים שאב ישראלי ואמא גויה, הילד הולך אחר האמא. ומי שאינו מאמין שהלכה זו נינתה גם היא למשה מסיני אלא ש"בתקופת מרד בר כוכבא" המציאו את זה לפי צורך השעה, הוא כופר! כי מי שאינו מאמין בדברי חז"ל וסבור שהם המציאו את זה הוא כופר.

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל