לתרומות לחץ כאן

איסור להנות מעשיי שבת

כבוד הרב שלום,
בעלי נ"י נשאל בביהכ"נ ע"י מתפלל אחד.
אותו איש לאחרונה התחיל לשמור שבת להלכה בגלל שבנו בכור יצא לשדוכים. עד עכשיו בשבת אחרי הקידוש הם לראו מחשב וטלוויזיה ואף להצתלמו, אך לא נסעו ברכב. חוץ זה הם שומרי מסורת והילדים במסגרות דתיות.
השאלה: הבן צריך תמונות ילדות כדי להראות למשודכת שהיו שומרים מצוות תמיד. בתמונות לכולם יש כיפה ולבוש הולם, אך רוב התמונות צולמו בשבת ובחגים.
בעלי אמר לאותו השואל שחוששו שזה איסור להנות ממעשי שבת ודבר נעשה לטעבון ולכן להם זה אסור לנצח. מה דעת הרב שליט"א?

תשובה:

שלום רב,

שימוש בתמונות שצולמו בשבת זה אכן הנאה ממעשה שבת, שנעשה ע"י יהודי. לכן אסור. אולם צריכים להבחין בין תמונות שלא יכלו לצלם אלא בשבת. לדוגמא, רוצים להציג אותו בבגדי שבת, בבית הכנסת (כי רק בשבת הוא הולך לבית הכנסת), וכד', שאז זה נחשב למעשה שבת. לבין תמונות שבמקרה צולמו בשבת אבל אותו דבר אפשר לצלם גם בימי החול, שאז ההנאה אינה ממש ממעשה שבת. אז לזה שצילם ועבר על האיסור במזיד ודאי אסור לו, אבל לאחרים יהיה מותר.

אבל מה עם העובדה שהם מערימים על המשודכת???

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אותו האדם אמר שהתחזק בהלכה בזכות ילדיו ששלחם לתלמוד תורה, וכי קודם חשב שהעיקר בשמירת השבת זה תפילות והקידוש ולראות את המכשיר הטמא זה מין מנוחה ולא יותר. הם אמרו למשפחה של המשודכת שהיו שומרי מסורת והתחזקו, אז אין בזה שקר.
    דבר שני- אמר שכל התמונות פותחו ביום חול ובלי פיתוח הן אינן בר קיימא ולכן זה לא הנאה ממעשה שבת.

  2. הרישא הבנתי, הסיפא לא נכונה, גם הצילום אסור בשבת, כפי שיוכלו לבאר לו בניו, אמת שהפיתוח חמור יותר אבל איסור יש גם בצילום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל