לתרומות לחץ כאן

מוזיקה בבית הספר בספירת העומר / מה גדול יותר לימוד התורה או עשיית המצוות?

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
האם מותר לי לקנות בחנות שיש בה שירים ברקע?
והאם מותר לשמוע שירים בלג בעומר? שמעתי שיש התר לשמוע מוזיקה ווקאלית או משהוא כזה, והאם כבוד הרב יכול להסביר מזה מוזיקה וואקלית
והאם יש התרים אחרים חוץ מזה לשמוע שירים
ועוד שאלה אם עכשיו אני בבית ספר ואני יכול לשמוע שיעור תורה דרך הפלאפון ואני ליד חברים,האם יש איסור בשבילי לשים את האוזניות מול אנשים מאחר שזה יכול להחשב חוסר כבוד שכשהם מדברים אני עם אוזניות וכאילו זה נחשב לא מכבד?
ובעיקר יש לי בעיה בבית ספר שאני מעדיף שלא ידעו שאני שומע שיעורי תורה כי אני בסביבה של אנשים שלא מבינים כל כך את המעלה של לימוד זה בית ספר חילוני ולפעמים יש מצב שיצחקו עלזה שאני שומע או משהוא אז מה עדיף יותר שאני ישמע ויגיד להם שאני שומע או שאני לא יקשיב מתי שיש אנשים בסביבה כדי לא להכנס לוויכוח איתם
ועוד שאלה כבוד הרב אם שמים שירים בבית ספר או ברחוב ואני שומע אותם האם יש בזה איסור שאני אשם בזה או שמא שאני לא רוצה להקשיב לזה זה לא אשמתי?כי זה קורה הרבה הדברים האלה
ועוד שאלה כבוד הרב אם זה לא מפריע אני שאלתי אתזה ולא ממש הבנתי מה התשובה לשאלה
הרמח"ל אומר בספר מסילת ישרים שהמטרה שהאדם בה לעולם הזה היא כדי לעמול ולקיים מצוות וכו כדי לקבל עלזה שכר בעולם הבא,וכתוב במסכת אבות בפרק הראשון במשנה יז על ידי שמעון בנו של רבן גמליאל, שלא העיקר הוא המדרש אלא המעשה,יענו אם אני לא טועה ונראלי שזה מה שזה אומר שלא העיקר זה המדרש אלא המעשה ,אם הבנתי נכון שלא העיקר זה הלימוד אלא זה המעשה שמבצעים אותו,ובמקום אחר כתוב בגמרא שתלמוד תורה כנגד כולם , כלומר השכר על לימוד תורה הוא כנגד כל המצוות שבתורה.
עכשיו זה דבר שלא ממש הבנתי כי מצד אחד גם הרמחל וגם חז"ל מסבירים בהרבה מקומות שהמטרה של העולם הזה זה שיהיה לנבראים נסיונות ולקבל עליהם את השכר בעולם הבא,ורואים שעיקר השכר בא מהתלמוד תורה ולא מהמצוות עצמן,כלומר הוא בא מהמדרש ולא מהמעשה כי שמעתי בשיעור באנטרנט של הרב יוסף מזרחי שהוא אומר שעל כל אות שבן אדם לומד בתורה נחשב כאילו הוא קיים את כל ה613 מצוות ,ומה שתלמיד ישיבה עושה ביום בלימוד אדם אחר שרק מקיים מצוות ולא לומד תורה לא עושה כל החיים שלו לפי מה שהבנתי
אז איך זה שאומרים שהעיקר זה המעשה ולא המדרש אם רוב השכר בה מהמדרש ולא מהמעשה

ועוד שאלה אומרים שכל שמעשיו מרובין מחכמתו חכמתו מתקיימת וכל שחכמתו מרובה ממעשיו אין חכמתו מתקיימת,הבנתי שבספר שערי תשובה הרב יונה גירונדי אומר שהפירוש שמי שמקבל על עצמו לקיים את כל התורה כולה ואז שומע כמו שאומרים "נעשה ונשמע" שקודם כל עושים ואז שומעים אז יענו זה הפירוש של זה אם אני לא טועה
אבל לא הבנתי בדיוק את הפירוש של הפשט של המשנה הזאתי במסכת אבות איך לדוגמא בן אדם יכול לקיים מצוות שהוא לא יודע איך מצבעים אותם
ואיך בדיוק אדם שהוא גדול דור לדוגמא שלומד 18 שעות ביום יכול לקיים מעשים יותר מהחכמה שלו
ולמה בדיוק מתכוונים במסכת אבות כשאומרים יותר מלימודך עשה?

תשובה:

שלום רב,

א. מותר להכנס לחנות כזו משום שאין לך כל כוונה לשמוע את המוזיקה אלא לרכוש דבר מה. כמו כן לגבי בית הספר שמשמיעים שירים ללא רצונך ואין לך ברירה אחרת (וכנ"ל לגבי הליכה ברחוב שיש מוזיקה).

ב. בל"ג בעומר מותר לשמוע מוזיקה.

ג. מוזיקה וואקאלית הוא שירה בלי כלי נגינה.

ד. ודאי שמותר לך שמוע שיעורי תורה באופן הזה. אין בעיה במקום כזה שיחשבו שאתה שומע שירים, ממילא בקושי הם יודעים שאסור לשמוע שירים בימים אלה. ואדרבה מצווה לשמוע שיעורי תורה וטוב אתה עושה כדי לא להתבלט. אין חובה להתבלט ושיצחקו עליך חבירך.

בקשר לשאלתך השניה. אכן נכון שתלמוד תורה כנגד כולם כך כתוב במשנה בפאה שאנו אומרים בכל בוקר. אולם יחד עם זה הלכה קובעת שהעוסק במצווה פטור מן המצווה לכן מי שבאמצע לעסוק במצווה אחת, ובא לו מצווה אחרת הוא פטור מלעשות את האחרת. אבל בתלמוד תורה זה לא כך, אדם שהוא באמצע ללמוד תורה ובאמצע הזדמן לו מצווה, עליו להפסיק ולבצע את המצווה! היתכן? הסבירו חז"ל שכל תכליתה של תלמוד תורה הוא להגיע לידי מעשה ולכן המעשה דוחה את תלמוד התורה. אבל ברור שהשכר של תלמוד תורה כנגד כלום כפי שכתוב במשנה שזה מביא לידי מעשה – מביא לידי כל המעשים. ולא רק מצווה ספציפית, וללא לימוד תורה אין כל ענין במעשה שלא נדע מה לעשות וכיצד לעשות.

הרבה הצלחה ידידי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *