לתרומות לחץ כאן

לעקוף חנות ולקנות ישירות מהסיטונאי

נשאלתי היום שאלה מישהו נכנס לחנות של רהיטים והתעניין לקנות דבר מסוים שהלה הראה לו בקטלוג. המוכר ראה שהקונה מהסס ע"כ אמר לו שילך לסיטונאי שלו ויראה הרהיט בכל הדרו ואם יהא מעוניין יקנהו מהקמעונאי הלה הלך לשם והסיטונאי גילה לו המחיר שהיה פחות ממחיר הקמעונאי וביקש לדעת מה מחייב אותו לקנות מהמקעונאי האם זה כמו מנהג רמאות כקידושין נט. או דמובן מאליו שחייב לו כסרסור או דאסור מצד לפנ"ע שעי"ז הסיטונאי מזיק לקמעונאי
כמו"כ ביקש לדעת שאם מעתה ירצה לקנות רהיט אחר האם גק"ז מחייב אותו לקנות אצל הקמעונאי היות ובלעדו לא היה יודע מהסיטונאי
אשמח לשמוע התשובה בקרוב תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אין לי מקור לאיסור לקנות רהיט זה מהסיטונאי. הוא ודאי חייב לשלם לו דמי תיווך, שהרי ידוע שהקמעונאי לא היה מסכים להראות לו רהיטים ולהפנות אותו לסיטונאי חינם. דמי תיווך הם ודאי פחות מאשר הריווח שהקמעונאי היה מרוויח אם קונים דרכו, שהרי אם קונים ישירות הוא חוסך את הטרחה, הטיפול, השירות והאחריות. אבל, קשה לקבוע שיעור מדויק.

מכאן ולהבא הוא רשאי לקנות אצל אותו סיטונאי ואינו חייב לשלם דמי תיווך, כיון שכוונת הקמעונאי הייתה רק לריהוט זה.

מקורות:

אין איסור 'עני המהפך' אם הסיטונאי מוכר לו, שהרי הוא עדיין היסס ולא החליט לקנות אצל הקמעונאי ואיסור 'עני המהפך' הוא רק בעסקה סגורה שיש סמיכות דעת. לעניין מנהג רמאות, דין זה נאמר בשליח אשר מנצל את השליחות להפסיד למשלח ולא מקיים את השליחות, שהרי אם הוא יקנה לא יוכל המשלח לקנות. בנידון דידן, הקמעונאי עדיין יכול להזמין מהסיטונאי והקונה לא גרם לו שום נזק. ומה שהקונה אינו קונה מהקמעונאי ומונע ממנו מלהרוויח עליו, מעולם לא הבטיח שיקנה, שהרי הוא היסס ואם היה מחליט שלא לקנות גם כן לא היה הקמעונאי מרוויח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל