לתרומות לחץ כאן

התנהלות אחיות ורופאים בבית החולים בשבת

האם אחיות או רופאים יכולים לעשות מוקצה בשבת? לדוגמא: לרשום מרשמים,התקדמויות וכו כמו בכל יום?

תשובה:

שלום רב

ראשית יש להעיר, שהתחלת עם איסור מוקצה שהוא מלאכה מדברי חכמים, כמו טלטול מכשיר רפואי חשמלי וכיוצא בזה, או כלי כתיבה, והמשכת עם מלאכת כתיבה שהיא מן התורה בשבת וחמורה הרבה יותר…

לעצם הנדון יש בענין זה הרבה מאוד פרטים, מה מותר ומה אסור ומתי, אבל הכלל הבסיסי שיש לנו בהל' שבת, שגם כאשר מלאכה מסוימת מותרת משום פיקוח נפש, אם אני יודע בעבר שבת שאזדקק לה מוטל עלי לעשות מה שאוכל כדי להמנע ממנה. ולכן בכל בתי החולים הדתיים, כמו שערי צדק מעייני הישועה ולניאדו, לכל רופא בשבת מוצמד גוי שעושה עבורו את מלאכת הכתיבה. בבתי חולים אחרים משתמשים במוצרים מסוימים של מכון צומת שמקילים מחומרת האיסור, כמו עט שכותבת כתיבה שאינה מתקיימת, מכשירי גרמא ועוד. על מכשירים אלו יש מחלוקת עקרונית קשה, האם מכשיר שפועל ברצף פעולות מובנות שיש ביניהם השהייה נחשב גרמא או לא, ושי רבים שסוברים שאין בכך כל תועלת, והואיל וכך הוא אופי פעולת המכשיר נחשב הדבר כמעשה בידים.

על כל פנים, ההגדרה ברורה: פעולה לצורך פיקוח נפש – הצלת חולה מסוכן, כשאין אפשרות של גוי, ודאי מותרת בשבת. לגבי חולה שאין בו סכנה, אין היתר לחלל שבת בשבילו, אבל מותר לו ליטול תרופות. וסתם מיחושים אפילו תרופות אסור. אלו כללים מאוד כוללניים, ועל כל פעולה שעושים צריך לדעת הנחייה ברורה. צריך לדעת מה ההגדרה של החולה וכנ"ל, ומהי ההגדרה של אותו טיפול מסויים, מבחינת צרכי החולה ומבחינת ההלכה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    כבודו השיב-
    "מוטל עלי לעשות מה שאוכל כדי להמנע ממנה. ולכן בכל בתי החולים הדתיים, כמו שערי צדק מעייני הישועה ולניאדו, לכל רופא בשבת מוצמד גוי שעושה עבורו את מלאכת הכתיבה"
    אך לא ברור, לי, מה הקשר ? – זו מצווה לכתוב בשבת את המעקב אחר מצב החולה וכו'.
    את השאלה הזו שאל מנהל בית החולים, מהנזכרים לעיל, את הרב האחראי, רב חסיד מפורסם אך שכחתי את שמו. וגם הוסיף שאותם לא יהודים הם טועים באיות המושגים הרפואיים וזה עלול לפגוע בחולה. אותו רב לא השיב לו תשובה, מפני שהמנהל הוסיף מיד גם להביע דעתו בנושא אחר של השקפה דתית לאומית. מדובר היה בכנס בנושא ניהול בית חולים לפי ההלכה.

  2. זה שטויות. ניתן לקחת אנשים אחראיים שיכתבו כהלכה. להזכירך גם בצוות הרפואי עצמו יש הרבה מאוד אנשים לא יהודים. השאלה הזו נשאלה כמו הרבה כמותה, על ידי אדם שלא מאוד חשובה לו ההלכה וקיום המצוות, מי שהדברים חשובים לו מתאמץ יותר ומוצא פתרון. האם באמת נראה לך שמדובר באנשים אנאלפבתיים שאומרים להם שם של תרופה אחת והם כותבים משהו אחר לגמרי?? אם השבת חשובה יש פתרון.

  3. שלום כבוד הרב.
    בתור אחד ששירת בצבא גם במקומות מסוכנים מאוד, ובני דודינו לא נחים בשבת, כידוע, ולכן יש צורך להמשיך את השוטפת גם בשבת, אז וודאי שאני מעריך מאוד מאוד מאוד את ההשתדלות לצמצם בחילול שבת. במיוחד עבור אלו שנאלצים לעבוד קבוע.
    אבל, נראה לי שזה יותר מכיוון של שלא תהיה שבת שלהם כיום חול. היינו, לשמור עליהם שימשיכו להרגיש את קדושת השבת. ושוב, אפילו אך ורק מטעם זה, אני רואה בכך חשיבות רבה.
    השאלה היא האם כאשר ממילא צריך הרופא היהודי להיות שם, אז האם הגוי שכותב במקומו, זו לא חומרה שמביאה לידי קולא? הרי זו מצווה לכתוב, ולכאורה הופכים את זה לאיסור – שימוש מיותר בגוי.
    זה לא ממש דומה להעברת המושכות בשבת לשאינם יהודים.
    דבר שני, באותו כנס שהזכרתי לעיל, כולם היו כפופים לפסיקה הסופית של הרב. נכון שלא כולם תלמידי חכמים, אבל עדיין הלכה למעשה, אעפ"י שמדובר בחבר'ה עם ראש על הכתפיים, יודעים את מקומם.
    דבר אחרון, הגויים האלו הם סטודנטים. חכמים ואחראים. ועדיין, בפועל, יש טעויות באיות.
    אישית, כבעל ניסיון בבתי חולים, עוד לא מצאתי רופא שמעניין אותו משהו חוץ מעצמו, אז גם אני בעד להחזיק את החבר'ה האלה קצר.

  4. לא נכון לומר שהכתיבה היא מצוה וממילא אין לתת לגוי, הכתיבה היא מצוה כאשר יש צורך לחלל את השבת, אבל אם אין צורך לחלל את השבת אסור לעשות זאת, וממילא יש לדאוג שלא יהיה צורך כזה. ידועה ההלכה שגם כאשר צריך לחל שבת [ולומר לגוי גם כן מותר רק לצורך החולה, אחרת יש איסור אמירה לגוי] עושים "הקל הקל תחילה", כלומר אם יש גוי עושים על ידי גוי ואם אין עושים על ידי ישראל. הרווח העיקרי בהתנהלות הזו אינה רק משום מה שכתבתי עד הנה, אלא שבבית החולים לא הכל פיקוח נפש!!! יש אלפי פעולות שאינן כאלו וקשה ואף לא ניתן תמיד להבדיל ולתת לרופא את העול להחליט וכו'. לכן כאשר יש גוי לא באים לחשש איסור וזה מצויין.
    הטעויות באיות ברור לי שהן זניחות ביותר, זה קורה גם לרופא בשטח [ידוע הכתב הנפלא של הרופאים…] ולומר שחשש רחוק כל כך [שתהיה טעות שתסכן חולה] יתיר איסור תורה, ממש לא נראה לי.
    אני לא בעד להחזיק אנשים קצר אבל כן בעד לפעול לפתרונות הלכתיים טובים בכל תחומי החיים, ובכלל לקיים חיי הלכה בכל הציבוריות הישראלית [הרהורי לב לרגל יום העצמאות החולף…].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל