לתרומות לחץ כאן

האם מותר לעבוד ולהתעסק עם חמץ של גוי בפסח

שאלה:

האם מותר לפועל לעבוד בחוהמ"פ בחנות המוכרת כל מיני חפצים ובין הדברים גם מוצרי חמץ
מי שמוביל חבילות במכוניתו ע"י הזמנות וביניהם מוצרי חמץ של גויים כמובן, האם זה נאסר מחמת משתכר
מי שמלאכתו בעשיית פרסומת האם מותר לעשות כן בחוהמ"פ עבור חברה שמוכרת מוצרי חמץ

תשובה:

שלום רב,

בלי להתייחס כמובן לעצם העובדה בחול המועד שאני מבין שלא זו השאלה. נראה שלעבוד עם חמץ או להוביל חמץ במכוניתו אסור. וראה במקורות. אולם מי לעשות פרסומות עבור חברה המוכרת מוצרי חמץ אין כל סיבה לאסור, גם משום שאין זה דווקא החמץ הנמכר בפסח, וראה במקורות.

מקורות:

בשדי חמד (מערכת חמץ ומצה סי’ א’ אות כא) הביא בשם ס’ פרי צדיק שדן האם מותר לישראל להשכיר עצמו לנכרי לעשות מלאכה בחמצו של הנכרי. ודן בדבר בנושא מדין "רוצה בקיומו", אולם בסוף כתב שעל אף שאין זה נחשב לרוצה בקיומו, מ"מ אסור משום שהוא משתכר באיסורי הנאה. וא"כ גם במקרה זה שהוא מוביל במכוניתו חמץ ומקבל על כך שכר, הרי זה משתכר מאיסורי הנאה.

אולם בשו”ת האלף לך שלמה (סי’ רסג) נשאל על שומר המקבל שכר על שמירת התבואה, כאשר מעורב בה גם חמץ. והשיב וז”ל: נראה דמותר, כיון דהחמץ ניכר ואפשר להפריד האיסור מן ההיתר, א”כ לא נאסר ההיתר ע”י האיסור, והוא לחודיה קאי וההוא לחודיה קאי, וא”כ השכר שמקבל הוי עבור ההיתר. אבל בשביל שמירת האיסור לבד ודאי אסור לקבל שכר, עכ”ל. ולפי זה אם השכר שהוא מקבל אינו בגין החמץ שהוא מוביל במכוניתו אלא לדוגמא, השכר הוא חודשי. לכאורה אין זה משתכר מאיסורי הנאה.

אלא שראיתי בשו"ת דובב משרים (ח"א סי' מ') שנשאל בשאלה דומה: "על דבר השאלה אחד שפרנסה שלו הוא ממה שהוא נוסע ומשמר היי"ש שבעלי עגלות מובילים מן הממונה ברשיון הממשלה ומשמרתו לפקח ולעיין שלא ישבר שום חביות על הדרך וגם עליו לקבץ המעות עבור היי"ש ולשלוח למשלחו ועבור זה נוטל שכר חצי אחוז אם יש איזה היתר לעשות השירות הלז גס בפסח". ראה שם מה שהאריך, אולם המסקנה שלו ברורה: "על כן בנדון דידן הדבר פשוט לדעתי דאסור מהני ג' טעמי: משום שרוצה בקיומו, ומשום דחשיב כמשתכר באיסורי הנאה, גם מכח חשש דלמא אתי למיכל".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מבקשת לברר האם אדם שעובד בחנות שמוכרת ירקות ופירות אבל גם פסטה ולחם קפוא ועוד כל מיני דברים חמצים שלא מכוסים.האם מותר לעבוד שם בימים אלו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל