לתרומות לחץ כאן

קיבל על עצמו ללבוש ציצית תכלת – האם צריך התרת נדרים?

בס"ד

שלום לכבוד רבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: נשאל על אחד שרבו פוסק וסובר שהפתיל תכלת שיש היום סבור מאוד שהוא מה שאבותינו השתמשו וכן מורה לקרוביו שאם ירצו שאפשר להשתמש בו. ותלמיד אחד, התחיל להשתמש הפתיל לכתל רק בטליתו הגדול שלו כמה חודשים.

באחרונה, הוא חזר בו כיון שזה לא כל כך מקובל אצל גדולי ישראל ומחו"ל ואז הוא לא רוצה להשתמשו עוד. וסיפר שמהתחלה כוונתו היה: שאם זה הפתיל תכלת אמיתי הריהו מקיים מצוה מדאורייתא ואם לא זה לא עיכוב כיון שהצבע לא עכוב ומעקר הדין מן הקשר הראשון הוא כבר יוצא מדרבנן. וסיפר שהפתיל תכלת שלו הוא לא מין הסוג ראדי"ן, אלא האחר צבעו כחול רגיל בלי שום הוספה של כימיקל. גם סיפר שלא כ"כ נח לו העוררים על זה שתמיד שואלים לו על הפתיל או מסתכלים לו מפנים משונה, במיוחד שהוא ת"ח רציני מאוד ולא עושה שום דבר שאין לנו מסורת בחז"ל ש"ע ופוסקים וכו', והדבר גורם לו קצת בושה כשמתפלל במקום אחר. כך הוא סיפר.

עצם הנדון כאן שהוא רוצה לדעת אם צריך התרת נדרים על מה התחיל להתנהג ללבוש בתכלת או לא? נראה לפענ"ד שלא כיון שהיה מסופק על זה ועשה יותר לפי השפעת רבו, וגם שהתנה בשעת שלבש כמו כתבנו למעלה ולא היה לו קבלה ממש, וגם כיון שזה לא מקבול אצל כולם ולא ראינו שהובא זה בספר של פוסקים חשובים כמו דבר מקובל. מ"מ אשמח לשמוע חוות דעת שליכם.

דבר השני, מהו העצה לגבי רבו ? פי' לדבר, שאע"פ שרבו לא מקפיד על זה כלל, הוא חושש שיהיה הרגשה כלשהו משום שהפסיק ללבשו.

אשמח לשמוע מכם,
ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

אכן רוב הפוסקים לא חשו בנושא זה והלכו עם ציצית תכלת. ראה כאן וכאן בהרחבה בנושא התכלת בזמנינו. אולם לעניות דעתי, יש לעשות התרת נדרים, הקבלה שלו בנושא זה, ודאי שלא ניתן לומר שאינו מנהג טוב, שהרי בדעתו היה לעשות זאת על צד הספק שמא בכך הוא מקיים את המצווה המושלמת.

לגבי השאלה השניה, אם רבו לא מקפיד כלל, אינו צריך לחשוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל