לתרומות לחץ כאן

סחיטת לימון לתוך דבש

האם מותר בשבת לסחוט לימון לתוך דבש, שינתן אחר כך בסלט

תשובה:

שלום רב

דבש נחשב משקה ולא אוכל [הוא אחד משבעת המשקים] ואם כן אסור לעשות זאת בשבת. בשבת מותר לסחוט לימון רק לתוך אוכל [שאז זה נחשב אוכל הבא לאוכל] ולא לתוך משקה, שאז אנו משנים את יעודו ומצבו של המיץ.

מקורות:

ראה שו"ע סי' שכ סעי' ד, על פי הגמרא בשבת קמד ב, וע"ע חזון איש סי' נו ס"ק א.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. שלום רב!
    במשנ"ב בסימן קנ"ח ס"ק יד, דבש קרוש דינו כאוכל. אם חזר ונימוח נחלקו האחרונים אם דינו כמשקה או כאוכל.
    ונלע"ד שהיום כל הדבש נוצר לאכילה ולא למשקה, ולכן יש להקל לסחוט לימון על הדבש שנספד בו. וגם לגבי תפוח בדבש יש מקילין לא ליטול ידיים לדבר שטיבולו בדבש בימנו.

  2. דבש קרוש הכוונה שם כמבואר במשנה ברורה שהוא לא טופח על מנת להטפיח, כלומר אתה נוגע בו והיד נשארת נקייה כמו בנגיעה בסוכריה, הדבש היום רחוק מלהיות כזה. לגבי אופן השימוש שהוא מיועד לאכילה ולא לשתייה הביא שם המשנה ברורה מחלוקת בין המג"א לט"ז, כך שודאי אין מקום להקל באיסור שבת בדבר זה שנתון במחלוקת.

  3. למה אין להקל? הרי מפורסם פסק השו"ע בסימן שכ, וכ"פ הרב עובדיה שמעיקר הדין מותר לסחוט לימון. ובצירוף הדעות המקילות.

  4. בבית יוסף שם תמה על מנהג מצרים לסחוט לימון בשבת, וכתב שני תירוצים: א. תמיד שותים אותו בתערובת. ב. אף פעם לא סוחטים אותו בפני עצמו אלא רק לתוך מאכל. ממילא בימינו שפעמים רבות סוחטים בפני עצמו ורק אחר כך מערבים במאכל, ויש יצור רב כזה היום בכל השווקים, הדבר תלוי בשני תירוצי הבית יוסף ולכן הכריע החיי אדם להחמיר וכדבריו פסק במשנה ברורה.

  5. שבוע טוב!
    האם כבודו ראה באחד מספרי האחרונים שמחמיר לא לסחוט לימון על סוכר או שפוסק מסברא? שהרי כמו שכתבתי לעיל, היום הדבש לא משמש למשקה בכלל אלא רק לאוכל.
    אשמח אם כבודו יראה לי פוסק מאחרונים שפסק כך (ארחות שבת, שש"כ, הרב וואזנר הרב אלישיב וכו').
    בברכה,
    ויקטור בוחניק רחובות

  6. בהמשך לדברי:
    א. סחיטת לימון אסורה רק מדרבנן בשבת – המשקה היוצא מהם אינו ראוי לשתיה כמות שהוא, ורק זיתים וענבים אסור מה"ת.
    ב. כיוון שהמחלוקת בדרבנן האם היום שנועד לאכילה נחשב כאוכל אז לכאורה יש להקל מדין ספיקא דרבנן.
    ג. הרבה פוסקים סוברים כטעם הראשון שבב"י שתמיד שותים אותו בתערובת, וכיוון שאין דרך לשתותו לבדו, לא מקרי עומד לסחיטה, ושם אוכל עליו. וכ"כ מ"א סימן שכ ס"ק ח, תוספת שבת ס"ק יב, שלחן עצי שיטים מלאכת הדש העתיק רק את טעמו הראשון של הב"י – ולדעתם מותר לסחוט לימון כיוון שאין דרך לשתותו לבדו. וכ"מ מהט"ז ס"ק ה. וכ"פ אור לציון ח"ב פרק ל"ב ה"ב שמעיקר הדין מותר לסחוט לימון בשבת כטעם הראשון. וכ"פ בלוית חן סימן נ"ז להגר"ע יוסף זצ"ל מהמון טעמים.
    ה. יש שמתירים לסחוט לימון לתוך משקה בשבת וכ"פ בספר תורת שבת ס"ק ט. וכ"פ באגלי טל מלאכת דש סעיף טז שדין הלימון כשאר פירות שמותר לסחטן לצורך מימיהן לשתות במים ודבש (העתקי מהספר לוית חן שם להגר"ע יוסף זצ"ל).

    לכן נלע"ד בניד"ד מכל הטעמים הנ"ל ושמדובר באיסור דרבנן ובכמה ספיקות בדרבנן יש להקל לסחוט לימון לתוך דבש בשבת. וע"ע שו"ת תפילה למשה ח"א סימן מ"ג.
    בברכת התורה,
    ויקטור בוחניק רחובות

  7. נכון אבל זה סותר את השיטות שהזכרת שלימון אינו בכלל האיסור. מכל מקום הבאתי מקורות שדבש נחשב משקה כאשר הוא טופח על מנת להטפיח, ולגבי זה לא התייחסת כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל