לתרומות לחץ כאן

כלה שאינה רוצה לכתוב את שם אביה בכתובה

שלום רב
אודה על תשובתכם:
הורי הכלה התגרשו ואבי הכלה לא גידלה ואין לה קשר עמו. כנראה שיש לה כעסים עליו והיא מתעקשת שלא לרשום את שמו אפילו בכתובה אלא רק את שם אמה או שם משפחה בלבד, או כל רעיון אחר. האם אפשרי? ומה הפתרון?

תשובה:

שלום רב,

האפשרות לכתוב את שמה ללא שם אביה קיימת, ובודאי אם כותבים את שם המשפחה. אבל לכתוב את שם אמה לכתובה אינו טוב. משום שיש מהאחרונים שכתבו שבגט במקום שלא ניתן לכתוב את שם האב, כותבים את שם האמא כמו “מרי בר רחל” שנקרא ע”ש אמו, ראה דגול מרבבה סי’ קכט סעי’ ט’, שו”ת רשב”ש סי’ תע”ה, שו”ת חתם סופר ח”ב סי’ מא, ועי’ גט פשוט שם ס"ק מט. ויש שכתבו שזה רק באופן שהאמא היא מפורסמת כמו מרי בר רחל עיי"ש בגט פשוט. אולם באופן רגיל ששם האב ידוע ואין סיבה שלא לכותבו ובכל זאת משמיטים אותו וכותבים את שם האמא, כתב החתם סופר שלפחות בגט זה בעיה משום שיחשבו שהיא "שתוקית" שאינה ידוע שם אביה.

בכל אופן, במקום להשקיע מאמצים לרעיון מה לכתוב, הייתי משקיע יותר מאמצים להסביר לכלה שאין שום דבר בכך שכותבים את שם אביה, זה לא כבוד וכד' לאביה, אלא פשוט רק מזהה את שמה בכתובה. [יתכן שגם היא מחוייבת שלא להשמיט את שמו מהכתובה משום שהשמטת שמו יתכן שמהוה זלזול בכבדו, והיא הרי חייבת בכבודו גם אם זה קשה לה קצת].

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל