לתרומות לחץ כאן

כמה הלכות בשמיעת מוזיקה בספירת העומר

שלום לרב
רציתי לברר מספר עניינים בדיני ספירת העומר:
1. מפני מה נאסר לשמוע מוזיקה?
2. האם האיסור הולך רק על מוזיקה שנעשית בכלים חיים לנגד עיני השומע, או שגם האזנה למוזיקה מתוך הקלטה נאסרת לשמיעה?
3. לגבי מוזיקה ווקאלית, מה מותר ומה אסור? כוונתי היא לגבי החידושים בזה כיום, שהם נשמעים ממש כמו מוזיקה שמבוצעת על ידי כלי נגינה, אך בעצם הכל קולות של אנשים. האם זה מותר לשמיעה, או שמותר שרק נטו שירה?
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב,

1. הסיבה שנאסר לשמוע מוזיקה בספירת העומר הוא שבימים אלו עושים מקצת אבלות על תלמידי רבי עקיבא שנפטרו. ראה בטור ובשו”ע (או”ח סי' תצג) שנהגו שלא להרבות בשמחה ולהינשא בימי הספירה, בהם נפטרו תלמידי ר”ע. וכתב המשנה ברורה בשם האחרונים: אבל לעשות ריקודין ומחולות נהגו איסור וכל שכן בשאר ריקודין ומחולות של רשות בודאי יש להזהירן, עכ”ל. כך שהמשנ”ב אסר רק “ריקודין ומחולות”. אמנם הערוך השולחן כתב “וכ”ש שאסור לזמר בכלי זמר”. וכן בשו”ת אגרות משה יו”ד ח”ב קל”ז ובשו”ת מנחת יצחק ח”א קי”א ובעוד ספרים כתבו שנהגו שלא לשמוע כלי זמר בימים אלו. והאגר”מ הוסיף שגם הנוהגים לשמוע כלי זמר בכל השנה, ביחיד, בימים אלו מחמירים שלא שומעים גם ביחידות. וכן כתב בשו”ת מנחת יצחק ח”א קי”א.

כלומר, העובדה שניתן לשמוע ריקודים ומחולות בלי לראות ולהשתתף בהם, זו אפשרות קיימת רק בשנים האחרונות כמובן. והפוסקים דימו את זה לריקודים ומחולות שנאסרו כבר לפני שנים רבות. וכמובן שהיום השתרש המנהג בכל תפוצות ישראל שאסור לשמוע מוזיקה,

2. התשובה לשאלה זו, נמצאת לעיל.

3. המנהג להתיר מוזיקה ווקאלית. למרות שלפי התיאור שאתה מתאר כאן היה אולי מקום לאסור גם את זה. אולם כשם שהאיסור לשמיעת המוזיקה נובע ממנהג שהשתרש בפוסקים, כך גם המוזיקה הווקאלית שאינה עם כלי זמר נהגו להתיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל