לתרומות לחץ כאן

התנגדות לחיזוק הבניין לפי תמ"א 38

שלום לכבוד הדיינים,
מתוך 6 דיירים אנחנו היחידים שלא מסכימים לתוכנית תמא 38 כי ראינו שבשכונה שלנו כבר 3 פעמים הקבלנים נתקעו בלי היכולת כלכלית להמשיך בפרויקט הזה ובינתיים הדיירים שעברו לגור בדירה שכורה צריכים לשלם שכר דירה -מי יודע לעוד כמה זמן… כבר יש להם יותר משנה איחור- חוץ מזה, התוכנית מוחקת את הגינה שלנו לחניות שיהיו עבור הדיירים החדשים שיקנו את הדירות שהקבלן בונה למעלה, כך שכבר לא יהיה לנו איפה לבנות סוכה. בנוסף, בסלון יהיו 3 דלתות: אחת לכניסה, אחת למרפסת ואחת לממ"ד, דבר מכוער ולא פרקטי כי זה תופס מקום על הקירות. המעלית המשותפת לכל הפחות תכפיל את סכום תשלומי ועד בית בעוד שאנחנו לא צריכים מעלית. מרפסת שיבנו לנו לא תוכל לשמש לבניית סוכה כי מעלנו יש מרפסת של השכנים שבנוסף תחשיך את הסלון שלנו.
לבסוף יש מומחים שאומרים שבכלל לא נכון ובטוח לבנות עוד קומות על גבי בניין ישן. רוב האנשים בשכונה שלנו העדיפו לבנות בעצמם ממ"ד בכספיהם בצורה ומקום שהם קובעים ולא הקבלן, ביחד עם חיזוק הבניין נגד רעידות אדמה, מאשר להיכנס לפרוייקט תמא 38 שמכפיל את הדיירים בידי קבלן שהוא בניגוד אינטרסים, ירצה לעשות את הזול והנוח בשבילו בזמן שנוח לו ועם היכולת הכלכלית שיש לו. האם ההלכה אומרת שמספיק רוב של 5/6 כדי לבצע כל שינוי ברכוש המשותף ולהוביל את כל הדיירים להרפתקה פיננסית שיכולה לעלות המון כסף ועוול? תודה רבה,

תשובה:

שלום רב,

רוב הטענות שלכם הן טענות צודקות. אבל, עם זאת, אין בכך סיבה להתנגד לכל התכנית. אני מניח שישנה אפשרות לעשות את התכניות בשינויים מסוימים ולתת מענה לכל הסיבות להתנגד שפרטתם. וכדלהלן:

ניתן לדרוש שיופקד כל הכסף לצורך עלויות הבנייה בחשבון בנק בנאמנות לפני התחלת הבנייה, או שתינתן ערבות בנקאית. ניתן גם לדרוש שבהסכם על הקבלן יופיע, שבמידה והוא לא יסיים את הבנייה עד תאריך מסוים, הוא יהיה חייב לשלם שכירות ותהיו רשאים להפסיק את ההסכם איתו ולהביא קבלן אחר.

כמובן, שאתם יכולים לדרוש להקצות לכם מקום לסוכה ושהתכנית תהיה בהתייעצות אתכם, מבלי לפגוע בסלון וכו'.

לגבי המעלית. אם יש לכם כבר היום 4 קומות מעל קומת הכניסה, הרוב יכול לחייב אתכם להתקין מעלית, גם מבלי להוסיף קומות. אם אין לכם 4 קומות, אתם יכולים לדרוש שיירשם בתקנון מוסכם שאינכם חייבים לשלם עבור המעלית, כל עוד אינכם מעוניינים להשתמש בה.

הנכם רשאים לדרוש שהמהנדס וכן העו"ד שינסח את ההסכמים ואת המפרט, יהיה מהצד שלכם, והקבלן יפצה אתכם על עלויות שכר טרחתם.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום לכל הדיינים
    תודה רבה על התשובה המהירה!
    כמו שאמרתי לכבוד הרבנים בשכונה שלנו יש מקום שכבר התוכנית עברה דרך 4 קבלנים וזה עוד לא נגמר!!! ובנתיים משלמים שכר דירה במקום אחר !!!
    הרב מדבר על כך שאפשר לבקש שינויים ספציפים בתוכנית עבורנו אבל כבר נאמר לנו שזה בלתי אפשרי כי מבחינה כלכלית הקבלן עושה לכולם אותו הדבר: כל הממ"דים אחד מתחת לשני והמרפסות גם כן – גם ככה הקבלנים לא מצליחים לעמוד בזה כלכלית אז אי אפשר שהקבלן יענה לכל דרישות של כל דייר (לפי מה שנאמר לנו במפורש)
    לגבי עורך דין ומפקח על הבניה הקבלנים הציעו השתתפות בהוצאותיהם מגוחכת והדריים לא מוכנים לשלם עבור הוצאות אלו
    אין מקום להקצות בשביל הסוכה שלנו כי כל שטח הגינה יהיה עבור חניות לדיירים החדשים בלבד כי לפי החוק אם מוסיפים קומות צריך להוסיף חניות וכמובן שהקבלן רוצה אותם בשביל הדירות שהוא מוכר
    בצרפת אין אפשרות לגעת חוקית ברכוש משותף אם אין הסכמה של 100 אחוז- כך הם רואים את זה מבחינה מוסרית- כך גם היה בעבר גם בארץ אם אני לא טועה
    השאלה שלי עכשיו היא מה אומרת ההלכה במקרה של רכוש משותף באופן כללי:
    1-כמה % הסכמה בין בעלי הרכוש צריך כדי לשנות רכוש משותף
    2-ויותר מזה- כדי לחייב את "בעלי הרכוש המתנגדים" לשלם בכספם עבור האינטרסים של "בעלי הרכוש המעונינים בשינוי"( למשל שכר דירה בזמן שהקבלנים עוברים אחד אחרי השני)-

    אני מבקשת את תשובת ההלכה ב(1) וב(2) באופן כללי ולא במקרה הספציפי שלי
    אני מאמינה שיש דין כללי לרכוש המשותף ללא קשר אם חוקי המדינה
    – זה מה שמענין אותי לדעת בבקשה- כי מדיני ההלכה לומדים את מוסר התורה

    אני באמת צריכה בירור כי בעיניי התוכנית הזאת לא מוסרית : עורכת דין בתל אביב סיפרה לנו שבמקרה אחד של תוכנית תמא 38 לקחו חלק מהמטבחים של הסרבנים מהקומות התחתונות כדי לבנות מעלית לדיירים מהקומות הגבוהות!
    בעיניי זה מזעזע!!!
    יש לי חוש מוסרי מעוות? הושפעתי מהמוסר הצרפתי בגלל שאני באה משם?
    חשוב לי להבין בבקשה ענו לי מה ההלכה אומרת באופן כללי על הרכוש המשותף
    המון תודה על סבלנותכם כי המכתב שלי מאוד ארוך.

  2. לגבי השאלה אם הרוב יכול לכוף על תכנית זו נא לעיין בתשובה כאן. בקובץ 'הישר והטוב' שיצא לאור לאחרונה היה מאמר בנושא זה.
    לגבי טענותייך, אני סבור שאם השכנים לא מוצאים להן פתרונות, הם לא יכולים להוציא את התכנית לפועל. ניסיתי להציע פתרונות ואני חושב שאם רצון טוב ובדרכי שלום ניתן להגיע להבנה.
    העובדה שצריך לייחד מקומות חנייה לדירות העליונות אינה אומרת שחייבים לתת להם זכות להחנות שם את רכבם בפועל. את יכולה לדרוש להצמיד לדירתך מקום חניה הראוי לסוכה, או לפחות לרשום בתקנון שיש לך זכות לסוכה במקום מסוים בשטח המיועד לחנייה.

  3. שלום כבוד הדיינים
    שוב תודה על התשובה המהירה
    אני עכשיו יותר מבינה הכיוון של ההלכה וזה נורא חשוב כדי לרסן את הרגשת העוול והכעס ממה שנראה ביריונות
    יהיה רצון שדלתות הפתרונות יפתחו מול עינינו וכך יחזור שלום בין השכנים
    תודה רבה'

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל