מועדים לשמחה,
האם מותר להתרחץ במים חמים ביום טוב?
תשובה:
אדם שסובל מזיעה, ונצרך מאוד להתרחץ ביום טוב, אם יש אפשרות שיתרחץ ממים שהוחמו מערב יום טוב (מיחם וכדו’) אם הוא ספרדי יכול לרחוץ בהם כל גופו, ואם הוא אשכנזי ירחץ בהם אבר אבר.
אם אין לו מים במיחם שוהחמו מערב יום טוב, יכול להשתמש בדוד שמש רק אם יפתח את הברז לצורך אוכל נפש כגון לצורך שטיפת כלים במטבח וישאיר את זרם המים פתוח ואז יוכל לרחוץ במים אלו. ויש מתירים בכל מקרה בדוד שמש וכך דעתו של הרב וואזנר, ובקטנים יש להקל יותר. במקרה שהזכרת לגבי ילד חולה ודאי שמותר במים מדוד שמש בלי ספק. אשה בזמנים שהזכרת אין לגביה הקלות מיוחדות.
ולדעת השולחן ערוך הרב מותר אף לפתוח את המים לצורך רחיצת פניו ידיו ורגליו ולאחר מכן להשאירו פתוח לרחיצת אבר אבר של גופו.
אסור להדליק בוילר בחג גם על ידי גוי, כיון שזה כרוך בהפעלה חשמלית האסורה אפילו לצורך אוכל נפש, וממילא גם אסור להנות מזה.
השימוש בסבון יעשה רק בסבון נוזלי. כמובן יש להזהר מאוד מסחיטת השיער!! לכן אין לסבן את מקומות השיער אלא תחת זרם מים ממש שאז אין שימוש וצורך בסחיטתם.
מקורות:
שו”ע סי’ תקיא ס”ב ובמשנ”ב ס”ק יא וס”ק יח, לגבי דוד שמש, עי’ שש”כ פי”ד הערה יז שמסתבר שדינו כמים שהוחמו בשבת ויו”ט עצמם, ולפי זה יש לאסור אף לד’ השו”ע, וכאשר משתמש בו לצורך אוכל נפש שמותר להמשיך להשתמש בו ר’ בשו”ע הרב שם סעיף א’, ובקובץ מבית לוי יד עמוד כד בשם הגר”ש וואזנר שמותר לצורך להשתמש בדוד שמש לרחיצה. וראה עוד באבני ישפה חלק ג’ סי’ נ”ה שהאריך בענין זה.
בס"ד
לכבוד הרבנים שליט"א
הראב לי חבר בספר פניני הלכה של הרב מלמד שמתיר ע"י שעון שבת של בויילר חשמלי להתרחץ כל גופו ביו"ט ובעיונים שם נראה שהסתמך על דברי הרב עובדיה יוסף בחזון עובדיה יו"ט וכן כל שש"כ על דברי הרב שלמה זצן אויירבך זצ"ל אך כשפתחתי את המקורות הנ"ל ראיתי שמדברי הרב עובדיה כלל אין איזכור לדבר זה ולהיפך התיר רק ביו"ט שני מים שהוחמו ע"י בויילר חשמלי יום לפני וכן בשש"כ בעיונים שם הביא סברא זו בדרך שאפשר כלומר מסתפק בדבר ורציתי לדעת את חוות דעתכם הרחבה בנושא
תבורכו מפי עליון
את דעתנו כתבנו… הגרש"ז אויערבך מסתפק מדוע נהגו לאסור רחצה במים שהוחמו ביום טוב או אפילו להחם מים ביום טוב, הרי בזמנינו הרחצה היא כבר דבר השווהלכל נפש, אולם הלכה למעשה הניח כפי המנהג שיש לאסור.
השאר תגובה