לתרומות לחץ כאן

מיחם שבת מכון צומת

שלום לרב שליט"א.

יש לי מיחם באישור מכון צומת. באתר של מכון צומת כתוב לגבי המיחם: מתג חול/שבת מנטרל את המשאבה ואת התרמוסטט ואת כפתור ההרתחה (reboil). יש להוציא מעט מים אחרי הרתחה ראשונה!
למכשיר יש כשרות רגילה ולא מהדרין.
כך כתוב באתר צומת:
הרתחת מי המַדִיד. ברוב המיחמים יש צינורית קטנה המשמשת כ'מַדִיד' – מחוון לכמות המים שבמיחם. הצינורית מחוברת למיחם בחיבור צר שאינו מאפשר זרימת מים חופשית בין שניהם. ייתכן איפוא שהמים בצינורית לא רתחו, וכאשר יוציאו מי שתיה מהמיחם – מי הצינורות יתערבו במי המיחם ויתבשלו. הבעיה מחריפה במיוחד בתרמוס חשמלי עם משאבת חשמלית להוצאת המים, שכן המים שבמנוע המשאבה רחוקים מהשפעת גוף החימום. מכון 'צומת' נותן אישור 'למהדרין' רק לדגמים בהם חום המים שבתוך המדיד אינו יורד לעולם מתחת ל'חום שהיד סולדת בו'. כאשר טמפרטורת המים שבמדיד יורדת והיד אינה סולדת בהם – יקבל המיחם 'תעודת כשרות טכנולוגית' (אישור רגיל) בלבד. במיחמים אלו מומלץ מבחינה הלכתית להוציא כוס מים מהמיחם לפני כניסת השבת, ובכך מבטיחים כי המים שבמדיד (אשר דרכו יוצאים המים במיחמים הללו) רתחו פעם אחת, ולבישולם בשנית יש צדדים רבים להקל (ראה אגרות משה או"ח ד, עד,יט; הר צבי ט"ל הרים, מבשל,א). [יש לציין כי אף ברוב הדגמים שבהם טמפרטורת המים יורדת, בשעת ההרתחה הראשונה גם המים שבמדיד רותחים. פירוט בעניין ניתן לראות ברשימת המיחמים המאושרים באישור רגיל ].
חום המים שנקבע ל 'יד סולדת בו' (להחשיב את המים כמבושלים, לקולא) הוא 50 מעלות צלזיוס.

1.אני פוסק כמו השולחן ערוך.האם לדעת מרן השולחן ערוך מכשיר כזה מותר בשימוש?
2.בדיעבד,מה הדין אם אחרי ההרתחה הראשונה,לא הוצאתי מים.האם לדעת מרן השולחן ערוך המכשיר מותר בשימוש?

תודה וכל טוב.

תשובה:

שלום רב

הקולא הזו מבוססת על פסיקתו של הגר"מ פיינשטין, שמה שהחמירו בלח שנצטנן שיש בו בישול אחרי בישול, הוא דוקא בשיעור חשוב, אבל בטיפות שנשארו בכוס אחרי השתייה אין להחמיר, וסברו רבני מכון צומת שכך הוא גם בכמות מועטת זו שבמדיד שאין לה חשיבות אצל אנשים. יש סברא בדבריהם, ומי שכבר יש לו כבר כזה מיחם רשאי להשתמש בו על ידי שיוציא מתחילה כוס מים כפי המלצתם, אולם מי שאין לו עדיין מכשיר מומלץ שירכוש מכשיר מהדרין. במיחמים הפשוטים יש אפשרות לפרק את המדיד לגמרי וזה הכי מהודר. או לסתום את פתח המדיד בערב שבת.

באופן ששכחת להוציא מים, קשה להתיר את השימוש במיחם, כי אף שמצינו שהקלו בכוס שלחה מהשטיפה שהתירו להשתמש בה לאחר ניעור גם בלי ניגוב, ראה שביתת השבת מבשל באר רחובות ס"ק יט, מכל מקום נראה שכשיש שם ממשות מים אפילו מועטת, אין להתיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל