לתרומות לחץ כאן

בטעות אפינו עוגה עם רכיבים של קטניות

אנו אשכזים המקפידים על איסור קטניות, ובערב פסח אפינו מספר עוגות , במהלך החג התברר שהשתמשנו בחלק מהעוגות בשוקולד המכיל קטניות.
א. מה דין הכלים והתנור לענין שימוש בהם?
ב. מה דין שאר העוגות שנאפו באותו הזמן והשתמשו באותם הכלים בלי להקפיד על נקיונם בין אפיה לאפיה?
ג. האם אפשר לשמור את העוגות לשבת שמיני של פסח?

תשובה:

שלום רב,

שאלתם ג' שאלות, אבל את השאלה העיקרית משום מה שכחתם לשאול: מה דין העוגה האם מותר לאכול בה בפסח או לא? ואני מבין שודאי אין לכם כוונה לאכול מזה פסח, אבל צריכים לדעת שהרמ"א כותב בסי' תנג סעי' א' שאם נפל קטניות לתוך התבשיל לא אוסרים את התבשיל, וראה שם במשנה ברורה סק"ט שהוא בטל ברוב. (אולם אם הוא דבר עיקרי בתבשיל יתכן שהכל נאסר ואין כאן המקום להרחיב).

א. אכן אמת היום נוהגים להחמיר גם בכלים שלא להשתמש בכלים שמשתמשים בו לקטניות. אולם צריכים לדעת שזה חומרא, ובאופן המוזכר בשאלה שבטעות כבר בישלו או השתמשו בכלים של פסח עם מאכל של קטניות, ודאי שכלים לא נאסרו כלל. (ראה קובץ תשובות הגרי"ש אלישיב ח"ג סי' פא) אלא שלכתחילה בעוד הכלים בני יומן סבור הגרי"ש אלישיב שאין להשתמש בהן. וראה עוד כאן.

ב. גם שאר העוגות שנאפו ביחד לא נאסרו. כנ"ל בדברי הרמ"א.

ג. בודאי שאפשר לשמור את זה לשמיני של פסח. ממילא יש דיון בפוסקים האם מותר לבשל בפסח עצמו קטניות לשבת שלאחר הפסח, ומצדדים להקל. ובכל מקרה השאלה העיקרית היא מדין מוקצה. אבל לאחר שכבר עשיתם, ודאי שמותר להשאיר את זה לשבת שלאחר החג.

חג שמח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל