לתרומות לחץ כאן

בישול תפוזים של שמיטה כדי לעשות מהם תרכיז

content://media/external/file/12719

פטל מפירות שמיטה

הנהוג בפסח לעשות פטל בבית מתפוזים ולימונים בתוספת סוכר וקצת מים מבשלים הכל וכו

בהלכות שמיטה לא ראיתי שום נידון בדבר ולפי הסברא לכאורה זה דרך שימוש ומותר

מה שראיתי חידוש בשם חוט שני מובא בדיני שביעית של דגל ירושלים פרק טו כ
שמותר להוסיף מים על מי תפוזים רק כל זמן שעדין מורגש המיץ שבלא זה הוא הפסד

לענ"ד אין קשר לפטל כי המדובר הוא במיץ שמאבד טעמו ודומה לקולה שיצא הגז
ואילו בפטל עם סוכר המצב הוא הפוך שלתוך כוס מים מוסיפים פטל כדי שירגישו המיץ וזהו דרכו

אשמח לקבל תשובה

תשובה:

שלום רב

אינני רואה כאן מקום לשאלה, תפוזים דרכם להאכל חי ולא מבושל והכלל הוא שכל שדרכו להאכל חי אסור לבשלו, ראה רמב"ם שמיטה פ"ה ה"ג.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הרמב"ם מדבר על בישול תפוז שוודאי אינו נאכל מבושל,
    השאלה כאן היא כרגע על מיץ תפוז שנאכל חי, ומבושל כפטל,

    תוך כדי מהשאלה ועד לתשובה
    יצא לי לדבר על כך ואחד המורה הוראות אישר לכתחילה שאין שום בעיה
    ואילו אחר העלה שאלה חדשה שעל שלכאורה אין בעיה אך מאחר ועד עכשיו היה התפוז ראוי לאכילה וגם פטל עם מים הוא הדרך אך המצב של פטל לבד אינו ראוי לשתיה ולכאורה ישנו מצב שכרגע נעשה שאינו ראוי לאכילה ללא תוספת מים,
    לענ"ד זהו שאלת חידוש שלא זכיתי להבין מאחר שדרך הפטל לשתותו עם מים והוא ראויכל הזמן,
    אך הלה טען שמאחר שאילו אין לי מים אינו ראוי,
    גם על זה לענ"ד אין שחר, אחר שאילו היה צורך להכניס איזה תבלין להחזירו למוטב יש לחשוש לכך אך מים מצוי בכל מקום,
    וביותר הרי ענבים שעושה יין (ויש גם מבושל) ובזמניהם היו מערבים על חד תלת מים שבלא זה לא יכלו לשתות, האם נאמר שאסור לעשות יין כזה כי אם לא יתן מים לא יוכל לשתותו כמו הפטל

  2. לא הבנתי את החילוק שלך, מדוע מותר לבשל את המיץ כדי לעשות ממנו תרכיז? מיץ תפוזים הוא דבר שנאכל חי ולא מבושל? רק בחג הפסח אנשים בודדים מבשלים אותו.

  3. הבנתי שכרגע הנושא הוא אם זה דרך

    מידיעה שלי אלפי בתי ישראל עושים כך והרבה שלא עושים הוא לפעמים מחוסר זמן ולא מכך שאין דרך

    כמו כן אף בשאר ימות השנה הוא דרך רק שקונים פטל מוכן ופטל טבעי שקונים מכינים בבישול

  4. יתר על כן
    בדיני שביעית מביא טז ח
    מותר לערב יין בתבשילים וכו שגם בכך הוא דרך שימושו
    דהיינו למשל לתת לתוך בשר בקר ולבשלו

    הרי כי אף שאין דרך לבשל ענבים ואסור לבשל ענבים של שמיטה
    לגבי מיץ ענבים מותר לבשל

    וכן שם מדובר לתת טעם ולכאורה מפסיד היין אלא שמאחר שרוצה הטעם מותר

    ובוודאי בפטל שמטרתו לא רק ליתן טעם בדבר אחר אלא למטרת פטל תפוזים

  5. עדיין מדובר במיעוט מבוטל ולא בשימוש סטנדרטי. שימוש בפסח הוא לא מאפיין כיון הוא נעשה מחמת רצון להדר ולא לקנות מזון מתועש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל