לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

יתום אשכנזי שגדל במשפחה

בס"ד

שלום לכבוד רבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: יתומים, אחד בר מצוה ואחד פחות מבר מצוה הסומכים ממש על שולחן בעל הבית, חבר של ההורים שלו שהוא אפוטופוס שלהם באופן שלקח על עצמו כל האחריות ומגדלם כמו אחד מבניו, דהיינו משלם בית ספר, אוכל, רופא, מתנות וכו' לשם מצוה, וגם שהיה לו קשר טוב עם הורי היותמים והוא ספרדי, והיתומים אשכנזים.

עצם השאלה היא, כיון שהוא מגדלם כבניו האם יכולים הם לאכול בפסח קטניות דהיינו אורז שהוא יבשל? מידע נוסף שכל משפחתו רובא רובם ספרדיים ולפחות כולם שיהיו אצלו בפסח השנה הם ספרדים, וכולם יהיו בקהילה שרובא ספרדים.

ראיתי שלדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל והובא גם כן אצל בנו הרב יצחק יוסף בספר עין יצחק שגר שרבותיו ספרדים צריך לנהוג כרבותיו שהם נחשבים אצלו כאביו וכתב ג"כ לגבי איש אשכנזי שקירבו אותו רבני ספרדים שיש לו לנהוג כרבותיו הספרדים בא"י וכו' ע"ש, ודאי שיש חולקים על ב' דנינים אלו בפרט באיש אשכנזי (מלידה) שיש לו לנהוג כאשכנזי וכו'.

לפיכך האם מצטרפים ספרות כאלו להקל ליתומים ? או יש לומר שחייב האפוטרופוס לעזור אותם לקיים מנהגיהם שלא לאכול קטניות ולא לתת להם האורז?

תודה ברכה והצלחה,
שה' יברככם חג פסח כשר ושמח

תשובה:

שלום רב,

הנושא של מנהג רבותיו הוא במקום שאין לו מנהג אביו, כמו בבעל תשובה או גר וכד'. ועל כך יש נידון האם הוא יכול לנהוג כמנהג רבותיו. אולם הילד היה יש לו אבא, יש לו משפחה, ויש לו מסורת, ומנין לנו להקל לו שלא לנהוג את איסור הקיטניות. צריכים להבין, הקיטניות לאשכנזים הוא איסור, זה לא עוד מנהג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל