לתרומות לחץ כאן

קנין סודר במכירת חמץ

בס"ד
שלום וברכה!
ברצוני לדעת האם מכירת חמץ ללא עשיית קניין על השליחות של המכירה, כשרה לכתחילה?
וכן, האם ניתן לעשות קניין עם עט שלי (ללא נוכחות של הרב המוכר אבל על דעתו)
ושאלה אחרונה, יש לי אחריות מסויימת על עובדים בחברה, כל העובדים הביאו לי את החמץ שברשותם שאמכור אותו, למרות שהוא לא נקנה מכספם הפרטי אלא מכסף החברה לטובת העובדים, האם מועילה מכירה כזו?
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום רב

הקנין סודר הוא מנהג בעלמא לחזק את השליחות ואין בו חיוב מהדין.

לא מועיל לעשות זאת בעט שלך.

אם החמץ הוא של החברה, אתה צריך שבעל החברה או מנהל החברה האחראי על החמץ הזה יעשה אותך שליח למכרו, אני מבין ממך שהוא כלל לא של העובדים ואין כל חיוב עליהם למוכרו.

מקורות:

מעיקר הדין, אפשר למנות שליח למכירת חמץ בעל פה ואפילו שלא בפניו ((כמבואר באבן העזר קמא,יד “בין שליח קבלה ובין שליח הולכה אין צריך שישמע מפיהם שממנים אותו שליח. לפיכך בין האיש ובין האשה יכולים לעשותו בפני עדים שליח העומד במקום אחר”. ועיין עוד שם,לה שאפשר למנות שליח בכתב.)). כמובן, צריך להודיע לשליח באיזו שהיא דרך ((אפשר להודיע לרב ע”י טלפון, פקס וכו’ שהרי כל שהשליח יודע די בכך, וכך פסק הגרי”ש אלישיב שליט”א הובא בספר סדר פסח כהלכתו פרק יא הערה 25.)) שנתמנה להיות שליח בכדי שידע שהוא צריך למכור את החמץ. כמו כן צריך להודיע לשליח היכן מונח החמץ בכדי שיוכל לומר לגוי היכן החמץ מונח ((הגוי צריך לדעת היכן החמץ מונח, בכדי שתהיה לו דרך לממש את הקנין שלו.)).
אין צורך בנוכחות עדים בשעת מינוי הרב לשליח ((כך מבואר בחושן משפט קפב,א “ואין העושה שליח צריך קנין ולא עדים אלא באמירה בעלמא בינו ובין חבירו”.)).
נוהגים לעשות קנין סודר על השליחות ((כתב הרמב”ם מכירה ה,יא-יג שנהגו לעשות קנין אפילו במקום שאין בו צורך מעיקר הדין כדי להודיע שיש גמירות דעת.)). עם זאת אין חובה לעשות קנין סודר ויש מגדולי ישראל שכלל לא עשו קנין ((באורחות רבינו (מכירת חמץ ס”ק א’) מובא שהחזו”א לא נהג לקבל קנין.)).
קנין סודר מתבצע על ידי שהמשלח זוכה במטפחת או בכלי אחר של השליח ((דקיימא לן ב”מ מז,א ‘קנין סודר בכליו של קונה’ והשליח נחשב כמו הקונה כמו שכתב הרמב”ם “וקנינו מפלוני שעשה פלוני שליח” דהיינו שהקנין הוא מהמשלח עבור השליח.)). די בזה שהמשלח מחזיק שיעור שלוש אצבעות על שלוש אצבעות מהכלי ואין צורך להרימו. אפילו אם גם השליח אוחז בכלי הקנין מועיל ((חושן משפט קצה,ד על פי ב”מ ז,א “האי סודרא כיון דתפיס ביה ג’ על ג’…כמאן דפסק דמי וקני”.)).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל