שינוי גדול במלאכת בורר

רבני בית ההוראה
ג' ניסן ה'תשע"ו

בס״ד, שלום לרב , ישנו דין שנקרא שיוני גדול ואהשני שינויים, שאז מותר אפילו מדרבנן, אני יודע שזה במלאכות הבורר הלש וטוחן, אבל ידוע לי רק מקור אחד כשו״ע בסימן שכא , ז לגבי טוחן , איפה יש עוד מקורות בשו״ע לגבי שני שינויים , שלא מצאתי בלש או בורר… ואשמח מאוד אם הרב יפרט לגבי זה, והאם אפשר למצוא עוד מלאכות ששני שינויים או שינוי גדול יהיה היתר אפילו מדרבנן.. תודה

תשובה:

שלום רב

זו הלכה מיוחדת במלאכת בורר ששם הרי יש חילוק בין דרך אכילה לדרך ברירה [בשונה ממלאכת הבערה למשל ששם תמיד התוצאה הזו אסורה, והתכלית או אופן העשייה אינם רלוונטים, וכן בכל המלאכות], ולכן באופן שיש שינוי גדול מאוד התירו, משום ששוב המעשה כלל לא נחשב כדרך ברירה ואין בכך איסור.

3 תגובות

    רן:

    האם מלבד הענבים שמוצצים בפה דרך יניקה בשו״ע שכ, א. שזה שינוי גדול בדעת הרמא, ישנו מקום נוסף בשו״ע ? האם במלאכת לש גם יש דין דומה? ואבקש בבקשה מהרב אם מכיר מקורות לציין אותם , שכן אני מנסה ללמוד את הנושא לעומק. כפי שציינתי שידוע לי רק בשלושה מלאכות האם גם זה נכון, או שישנם עוד מלאכות שמצינו דין דומה ( בבקשה מקורות) תודה רבה

    רבני בית ההוראה:

    המקור הידוע הוא טחינה ב”קתא דסכינא”, ראה בית יוסף סי’ שכא בשם שבלי הלקט.

    עדיאל:

    ישנו גם שו”ע שיט ו , מותר למלול בראשי אצבעותיו, אע”פ שהוא עושה מלאכת דש, מותר דהוי שינוי גמור, שינוי אחד שמולל ביד ולא בכלי , וכן שמולל בראשי אצבעותיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *