בס״ד, שלום לרב , ישנו דין שנקרא שיוני גדול ואהשני שינויים, שאז מותר אפילו מדרבנן, אני יודע שזה במלאכות הבורר הלש וטוחן, אבל ידוע לי רק מקור אחד כשו״ע בסימן שכא , ז לגבי טוחן , איפה יש עוד מקורות בשו״ע לגבי שני שינויים , שלא מצאתי בלש או בורר… ואשמח מאוד אם הרב יפרט לגבי זה, והאם אפשר למצוא עוד מלאכות ששני שינויים או שינוי גדול יהיה היתר אפילו מדרבנן.. תודה
תשובה:
שלום רב
זו הלכה מיוחדת במלאכת בורר ששם הרי יש חילוק בין דרך אכילה לדרך ברירה [בשונה ממלאכת הבערה למשל ששם תמיד התוצאה הזו אסורה, והתכלית או אופן העשייה אינם רלוונטים, וכן בכל המלאכות], ולכן באופן שיש שינוי גדול מאוד התירו, משום ששוב המעשה כלל לא נחשב כדרך ברירה ואין בכך איסור.
האם מלבד הענבים שמוצצים בפה דרך יניקה בשו״ע שכ, א. שזה שינוי גדול בדעת הרמא, ישנו מקום נוסף בשו״ע ? האם במלאכת לש גם יש דין דומה? ואבקש בבקשה מהרב אם מכיר מקורות לציין אותם , שכן אני מנסה ללמוד את הנושא לעומק. כפי שציינתי שידוע לי רק בשלושה מלאכות האם גם זה נכון, או שישנם עוד מלאכות שמצינו דין דומה ( בבקשה מקורות) תודה רבה
המקור הידוע הוא טחינה ב"קתא דסכינא", ראה בית יוסף סי' שכא בשם שבלי הלקט.
ישנו גם שו"ע שיט ו , מותר למלול בראשי אצבעותיו, אע"פ שהוא עושה מלאכת דש, מותר דהוי שינוי גמור, שינוי אחד שמולל ביד ולא בכלי , וכן שמולל בראשי אצבעותיו.
השאר תגובה