לתרומות לחץ כאן

להערים על מעביד שמקצץ במשכורות שלא ביושר

שלום וברכה,
אני עובד בעמותה כבר כמה שנים, לאחרונה ההנהלה החליטה לעשות קיצוץ במשכורות העובדים בטענות שהעמותה בגירעונות, והבטיחה שהקיצוץ יהיה לחצי שנה, וכבר הקיצוץ נמשך למעלה משנה והם ממשיכים בתירוצים שהעמותה עדיין בקשיים (כשהכל מתנהל כרגיל סביב, וכשצריך כסף לדברים אחרים יש תקציב), ולצערי הקיצוץ יכול להגיע אלי בכל חודש עד ל900 שקל!! כשהמשכורת שלי נמוכה מלכתחילה. שאלתי האם אני יכול להערים עליהם על מנת לקבל את מה שמגיע לי בסופו של חודש? עד עכשיו הצטברו אצלם אלפי שקלים שלדעתי זה גזל גמור שגזלו אותי אז לכל הפחות שאני יוכל להערים עליהם שיוסיפו לי בדרכים מסוימות את הכסף שמקצצים לי בכל חודש, ואחרי הקיצוץ שיקצצו לפחות ישאר לי המשכורת שהייתי אמור לקבל. האם זה אפשרי? תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אסור בהחלט להערים על העמותה.

הקיצוץ במשכורת אינו גזל ולא חוב. העמותה לא מחויבת לשלם לך מעבר לשכר מינימום ומעבר למה שסוכם בתחילת תקופת עבודה (אם לא מדובר בבית ספר אשר מתחייב בהתאם לדרישות משרד החינוך). התירוצים של חצי שנה וגירעונות הם רק כדי להיות יותר אנושיים, אבל לא משום שהם חייבים את הסכמתך לקיצוצים.

אם הנך רואה שהעמותה מוציאה כספים על מותרות, הנך יכול לבוא בטענה אנושית להנהלה שזה לא מוסרי לקצץ במשכורות העובדים ולהוציא את הכסף על מותרות. אבל, לא להוציא כספים במרמה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לא הבנתי. מהשאלה נראה שהסיכום בתחילת השנה היה על השכר הגבוה ורק באמצע קצצו פתאום. וזה באמת גזל כי לבעה"ב אסור לחזור אחר תחילת העבודה אם א"א למצוא עכשיו עבודה כזאת בשכר כזה כאמור בחו"מ סימן של"ג ס"ב וסימן של"ה

  2. שלום רב.
    תשובת כבוד הרב לא מובנת לי. מדובר בשאלת השואל שהעמותה כן מקצצת בסכום של חוזה העבודה. והיא גם עשתה זאת במרמה, שהבטיחו לעובדים שזה רק לחצי שנה.

  3. בכל מקרה שהמעסיק יכול לפטר, הוא יכול גם לקצץ את המשכורת. ולכן, בעבודה רגילה, יש להודיע על הקיצוץ חודש מראש ובעבודת הוראה יש להודיע בחודש מאי על הקיצוץ בשנה הבאה. אבל, לא יכול להיות שלאחר יותר משנה יהיו טענות על הקיצוץ.
    בתשובה אכן נכתב שהעמותה מחויבת למשכורת שהובטחה בחילת תקופת העבודה (לגבי אותה תקופה)
    ככלל, צריך להיות מאוד זהיר בשאלה אשר נוגעת לעשיית דין לעצמו. וד"ל.

  4. מחילה כבוד הרב,
    הרב כתב "אבל, לא יכול להיות שלאחר יותר משנה יהיו טענות על הקיצוץ", ואני תמה למה לא יכול להיות? הרי הודיעו שהקיצוץ יהיה רק לחצי שנה ואינו קבוע, ולכן המתינו העובדים בסבלנות.
    אם היו מודיעים שזה קיצוץ קבוע, אזי העובדים היו זכאים להתפטר ולקבל דמי אבטלה ופיצויים כמפוטרים ולא כמתפטרים.
    ודאי שיש לעשות סייגים לעשיית דין לעצמו, אבל כן הוא מתייעץ עם תלמידי חכמים.
    עם נבר תתברר ועם עיקש תתפתל.

  5. כל אחד מבין שאם אומרים שמקצצים לחצי שנה בגלל גרעונות, הרי זה כתקווה בלבד שלאחר חצי שנה לא יהיו גרעונות ולא על בסיס ידע ברור שלאחר חצי שנה יהיה כסף. ומי שהחליט להישאר בעבודה מחשש שלא יצליח למצוא עבודה אחרת, אינו יכול לראות באמירה של חצי שנה כהבטחה שלאחר חצי השנה המשכורות יעלו בחזרה בוודאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל