לתרומות לחץ כאן

הכשרת המטבח לפסח / שרויה בפסח

בס"ד

שלום כבוד הרב,

1. איך מכשירים לפסח פלטה לשבת, קומקום, מיחם, שיש?
והאם יש צורך להכשיר את העיגולים בגז שעליהם מונחים הסירים?
2. האם צריך לנקות ספרים מחמץ (ברכונים וכו')? אם לא האם אפשר להשאיר על המדף ולא לפתוח או שיש צורך לשים במקום סגור?
3. שרויה- האם יש זה רק במצה או גם בקמח מצה? ובאילו נוזלים/ ממרחים אסור להשרות? האם כולם מקפידים על כך?
4. האם יש עניין לקנות את המצרכים לפסח ולבשלם מלפני הפסח ואז החמץ בטל בשישים (שלא כמו בפסח עצמו)?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

  1. על הכשרת המטבח והכיריים בכלל באופן כללי לפסח ראה כאן.  לגבי הפלטה החשמלית, הדרך המעשית הקלה ביותר היא לנקות את הפלטה היטב להדליקה למשך כשעה, ולאחר מכן לצפותה בנייר כסף עבה (100-150 מיקרון) ולהשתמש בה בפסח, ואם רוצה להכשירה לשימוש גם בלא ציפוי עבה, ישפוך על הפלטה מים רותחים מהקומקום ובאותו זמן יעביר אבן מלובנת על כל השטח העליון של הפלטה. מחמת הקושי להכשיר יש רבים שקונים פלטה לפסח, וכן תמיד טוב להחמיר ולהתרחק מהחמץ.
  2. קומקום שמשתמשים בו רק במים מעיקר הדין אין צריך הכשרה לפסח ואין לחשוש שמא נפל במשך השנה פירור חמץ לתוכו משום שהתבטל טעמו במים וגם ודאי נפגם, ומכל מקום נהגו להחמיר ולהכשירו אף על פי שהחשש שנפל חמץ לתוכו הוא חשש רחוק. כדי להכשירו יש להגעילו ברותחים, ואף אם אינו יכול לנקותו מהאבן שבתוכו יכול להכשירו משום שאף אם האבן מכסה על פירור חמץ ודאי נפגם טעמו, ניתן למלאות מים עד שפתו מים ולהרתיח ודי בזה. את המיחם החשמלי ניתן להכשיר על ידי רתיחה, רק אם ממלאים אותו עד שפתו, וכאשר המים מבעבעים מכניסים איזו אבן חמה לתוכו והמים גולשים לצדדים.
  3. ספרים שהיו בחמץ אין להשתמש בהם בפסח ללא בדיקה מדוקדקת דף אחר דף, לכן ברכונים יש להניח במכירת חמץ. לדעת החזון איש כל ספק שיש חשש שהיה בחמץ יש למכור, שאם לא כן הוא חייב בדיקה מחשש שמא יבוא לאכול מהחמץ שבו, אולם מנהג העולם שלא לחייב בדיקה כיון שאין חשש שיש שם כזית, ומכל מקום ברכונים שהיו ממש בחמץ כאמור יש למכור, ובזה ודאי יש לחשוש לדעת בחזון איש, ובטח אין להשתמש בהם בפסח.
  4. שרויה ודאי זה גם בקמח מצה, מה ההבדל שיש בין מצה טחונה לשאינה טחונה… המנהג שלא לאכול שרויה אינו מעיקר הדין ונהוג בעיקר בקרב קהילות החסידים, בני ספרד וקהילות ליטא לא הקפידו על כך, כיון שלהלכה מצה אפויה אינה מחמיצה, ומדובר בחשש רחוק מאוד שמא יש פירורים שלא נאפו היטב והם יחמיצו. גם לגבי סוג הנוזלים יש מנהגים שונים, במים ודאי חששו המקפידים על כך, ויש שאסרו בכל נוזל שהוא, וכל אחד יעשה בזה כמנהגו. על כל פנים מי שזה לא מנהג אבותיו לא צריך כלל לחשוש למנהג זה.
  5. יש כאלו שנוהגים לא לאכול בפסח שום מוצר מתועש, אבל זה הכל מנהגים על גבי מנהגים שאמנם ידוע מחכמי הדורות שאין ללעוג חלילה לחומרות של פסח אבל אין בכך סיבה מעיקר הדין. על כל פנים אם אתה רוחץ את הירקות וכו', מה יש לחשוש מדינא? כל גדולי עולם בישלו בפסח…

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל