הדוד היה אחד מעדי הקידושין

רבני בית ההוראה
כ"ט אדר ב' ה'תשע"ו

שלום הרב,
שאלה בדיני כתובה -חופה
האם מותר לדוד של החתן או הכלה להיות עד?
ואם ראיתי חופה כזו של אנשים שאני מכיר והדוד היה עד מה לעשות?
ומה דין הקידושין/הכתובה בעניין הזה שקרה

תשובה:

שלום רב,

בכל מקרה הם זקוקים לקידושין נוספים, וכן צריכים לכתוב כתובה חדשה ולהחתים עדים כשרים. עליך לומר להם שהם צריכים לעשות זאת

מקורות:

לא פירטת כאן כיצד הוא דוד של החתן או הכלה. אח האב הוא פסול מדאורייתא. ואם זה דרך נישואין או דרך האם, לדוגמא, שנוי לאחות האב. או דוד מהאם, יש מחלוקת בראשונים האם פסול זה הוא דאורייתא או דרבנן. לדעת הרמב”ם (הלכות עדות פרק יג ה”א) דודים אלו פסולים מדרבנן. ולדעת הראשונים הם פסולים מדאורייתא. (ראה שו”ע חו”מ סי’ לג, וראה עוד בש”ך שם סק”א שלדעתו גם להרמב”ם הפסול הוא מדאורייתא).

אם הפסול הוא דאורייתא, ודאי שאינו עד כשר לקידושין כלל. וגם אם הפסול הוא דרבנן, צריכים לקדש שוב, אולם לא ניתן להחשיב אותה כאילו אינה אשת איש כלל משום שמדאורייתא יתכן שהוא כשר לעדות. אם כי צריך לדעת שכתב הרמ”א (אבה”ע סי’ מב) המקדש בפסולי עדות דרבנן אין חוששין לקידושין כלל. וראה בשו,ת רע”א סי’ צד.

עוד כדאי להוסיף, שלדעת החתם סופר (אבה”ע סי’ ק’) אפילו אם הוא מקדש בעדים פסולים (בטעות), אולם היו עוד הרבה כשרים בקהל, הקידושין חלים, אולם הוסיף שלחומרא כדאי לעשות שוב קידושין. אולם יש שחלקו עליו שאם הוא מייחד את העדים הללו, האחרים אינם יכולים להחשב כעדים לקידושין.

 

2 תגובות

    רפאל:

    הדוד הנ”ל זה אח של האב של החתן

    רבני בית ההוראה:

    אם כן הוא פסול מדאורייתא, ויש לעשות קידושין חדשים (אם כי, דברי החתם סופר שהובאו בתשובה ודאי קיימים גם באופן הזה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *