שלום רב,
מאחר ויש דיון בהלכה לגבי חמץ בפסח זהז וזה גורם השאלה היא האם מותר להשתמש לפני פסח בטיפות מגבני גבינה, תוצרת "פלורום" בהכשר הבדץ לכל השנה ולעשות לפני פסח גבינה מאחר שלפי דעתי יש ספק מאוד גדול אם בכלל מעורב בטיפות אלה חמץ ואם נניח שכן אולי נפסל מאכילת כלב, וגם מסתמא זה לח בלח לגבי חוזר וניעור ואולי עוד כמה קולות שכעת אני לא מצליח לחשוב עלהן.
מה דעתכם על כך?
תודה רבה
תשובה:
שלום רב
אינני יודע ממה מורכבות הטיפות האלו, אבל אינני בטוח שהן בטלות לפני פסח, כיון שיש לנו כלל ש"מעמיד" אינו בטל, כלומר, דבר שגורם לכל המירקם של הגבינה יש לו חשיבות והוא לא בטל בשישים, כפי שדבר העשוי לטעם אינו בטל. ראה סי' פז סעי' יא. לכן אם החמץ שם הוא חלק ממרכיבי הדבר המעמיד יש לחשוש שהוא אינו בטל כלל. באופן כללי לא מומלץ גם לסמוך על הביטול, מה שאמרו שבלח אין חוזר וניעור גם אינו מוסכם על כל הפוסקים אלא שכך הכריע הרמ"א, אבל אין להכנס לזה לכתחילה בלי שום צורך.
כבוד הרב לא התייחס בשאלה לענין זה וזה גורם. מה יש לאמר בדבר?
זה שוב תלוי באופן הפעולה, ואני לא בקי בזה. מלבד זאת כאמור לא מבטלים לכתחילה חמץ כדי לאכול אותו בפסח, דין זה וזה גורם להרבה פוסקים הוא מדין ביטול, וגם כאן שייכת המחלוקת אם יש חוזר וניעור בלח.
השאר תגובה