לתרומות לחץ כאן

שם בכתובה באב נכרי ואם ישראלית

במקרה של סידור קידושין לבחורה שאביה נכרי ואמה ישראלית. שנחלקו הפוסקים איך לכתוב שמה בכתובה אם ע"ש אבי אמה (פ' בת פלוני או פ' בת בתו של פלוני), או ע"ש אמה (פ' בת פלונית), או רק שמה. ונראה לענ"ד שיותר מקובל לכתוב שם אמה.

במקרה שאמה אין לה שם יהודי ושמה ברוסית (באותיות אנגליות) הוא Lori, כלומר "לארי" וחשש הרב המסדר לכתוב פ' בת לארי שיש שם האנגלי Larry של גבר. וכתבו הפוסקים שבכה"ג שאפשר לחשוב שהשם של גבר — אביה — אין לכתוב שם האם. ואני טענתי שלכה"פ האשכנזים יאייתו Larry או "לרי" או "לערי" לשם הגבר (כך דייקתי מכתבי רב הענקין אף שלא כתב על Larry) ולכן "לארי" יקראו רק כשם האשה Lori. האם זו טענה צודקת? והאם משנה אם האם מאייתת אם שמה "Laurie" או "Lori" (הברה זהה). (וראיתי שהפוסקים מצדדים במקום ספק לכתוב כשם הכתיבה בלעז ואם מאייתים Lori אולי לכתוב "לורי" אבל ראיתי שרק כתבו כן בשם המקומות.)

תשובה:

שלום רב,

אכן יש שכותבים את שם האם, אבל נראה לי שהרוב כותבים רק את שם החתן ומשפחתו. ובכל אופן, לא שמעתי מעולם שכותבים את שם סבו – אבי אמו ועוד באופן שיכולים לטעות ולחשוב שהוא אביו. אם זה היה בגט, הגט פסול לחלוטין. וגם בכתובה ודאי שעדיף האפשרויות האחרות.

לגבי שאלתך, כתב בגט פשוט (סי' קכט ס"ק מט בסופו): "אם המגרש לא כתב שם אביו רק שם אמו ובמקום דהו"ל לכתוב בגט יצחק בן אברהם כתב יצחק בן שרה יראה לי לצדד דהגט כשר ולא מיבעיא אם היה שמו מפורסם על שם אמו כמו יואב בן צרויה ורב מרי בר רחל דהגט כשר ואפשר דלכתחלה במי כיון דהוא מפורסם ע"ש אמו טפי מאביו אלא אפי' בסתם איש דעלמא אם יכתוב יצחק בן שרה אפשר דהגט כשר דליכא לעז משום דהרואה גט זה דיאמרו שינה שם אביו כיון דידוע דשם שרה הוא משמות הנשים יאמרו דכתב הגט ע"ש אמו אמנם אם שם אמו שמחה או מזל טוב דנקראים אנשים ונשים בשם זה אם במקום יצחק בן אברהם כתב יצחק בן שמחה אע"ג דשם אמו שמחה אפשר דאיכא לעז דכיון דהמנהג לכתוב שם האב יאמר הרואה דגט זה הוא לאיש אחר דשם אביו שמחה ולא יבין דנכתב על שם אמו אם המגרש לא כתב שם אביו רק שם אמו ובמקום דהו"ל לכתוב בגט יצחק בן אברהם כתב יצחק בן שרה יראה לי לצדד דהגט כשר ולא מיבעיא אם היה שמו מפורסם על שם אמו כמו יואב בן צרויה ורב מרי בר רחל דהגט כשר ואפשר דלכתחלה במי כיון דהוא מפורסם ע"ש אמו טפי מאביו אלא אפי' בסתם איש דעלמא אם יכתוב יצחק בן שרה אפשר דהגט כשר דליכא לעז משום דהרואה גט זה דיאמרו שינה שם אביו כיון דידוע דשם שרה הוא משמות הנשים יאמרו דכתב הגט ע"ש אמו אמנם אם שם אמו שמחה או מזל טוב דנקראים אנשים ונשים בשם זה אם במקום יצחק בן אברהם כתב יצחק בן שמחה אע"ג דשם אמו שמחה אפשר דאיכא לעז דכיון דהמנהג לכתוב שם האב יאמר הרואה דגט זה הוא לאיש אחר דשם אביו שמחה ולא יבין דנכתב על שם אמו".

כלומר, כשיש חשש לטעות ולבלבול שיחשבו שמא הוא אביו, הגט פסול משום לעז. בכתובה שיש רבים שכותבים לפי הכתיב המודרני ולא לפי הכתיב האשכנזי בדוקא. אם היו כותבים לארי רבים היו מבינים את זה כ Larry לכן לעניות דעתי, היה עדיף שלא לכתוב את שם האם כלל. אלא רק את שם החתן ומשפתחו.

הרבה הצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל