לתרומות לחץ כאן

שכחו להפריש חלה מהבצק במאפיית המצות

שלום רב
לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א

האם במאפיית מצות צריכים להפריש חלה מכל עיסה ועיסה בברכה?
ומה הדין אם שכח להפריש חלה משתי עיסות, ונזכר רק לאחר הרבה זמן. ועכשיו המצות כבר אפויות וארוזות, ואי אפשר לדעת כל מצה מאיזה עיסה היא מגיעה? [כל שאר המצות הופרשה מהן חלה כדין].

בתודה מראש

תשובה:

שלום רב

בענין זה נחלקו הדעות האם הפרשת חלה צריכה להיות מהמוקף, לכן לכתחילה יש להפריש מכל עיסה בברכה או לעשות בסוף צירוף סל לכל המצות יחד לפני האריזה [כך עושים במצות יד שם בכל עיסה אין שיעור חלה], ולהלכה אם שניהם לפניו ניתן להפריש מאחת על חברתה אף שאינן בכלי אחד, ובלבד שהם באותו החדר. די בכמות כלשהיא על הכל ונהגו בכזית. ולכן יש לקחת מעיסה שודאי חייבת ולהפריש ממנה על הכל.

בדיעבד מועילה הפרשה גם שלא מהמוקף בכלל כמבואר ברמב”ם הל’ תרומות פ”ג הל’ יז.

במקרה שכבר חילקו את המצות ולא יודעים מה חייב ומה פטור, יש להפריש מכל חבילה בנפרד [ניתן להניח שכל החבילה נארזה מליין אחד].

מקורות:

ראה ר”ש חלה פ”א משנה ט ובתירוץ א’ בפ”ב משנה ד שנקט שצריך ששני הבצקים יגעו זה בזה, וכ”כ התוס’ בנדה ז ע”א וביראים סי’ קפג. רש”י בפסחים מו ע”א נקט שצריך שיהיו בכלי אחד אבל לא צריך שיגעו זה בזה, וכ”כ הרי”ף שם והמרדכי  בשם ס’ התרומה ועוד. אולם בתירוצו השני שם כתב הר”ש שדי בכך שהם לפניו ולא צריך אפילו כלי אחד וכ”כ התוס’ בפסחים שם והרשב”א בפסקי חלה שער ב, וכן פסקו להלכה הטור ושו”ע יו”ד סו”ס שכה, והרמ”א או”ח סי’ תנז סעי’ א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל