לתרומות לחץ כאן

ייחוד כשהבן בבית / ייחוד אשה עם כמה גברים

אבא שלי טס לחו"ל השבוע, האם מותר לי להביא חברים הביתה לשבת, אף שאבי לא נמצא, או שיש בכך בעיה של יחוד (אמא שלי נמצאת)?

תשובה:

שלום רב

אם יש עוד ילדים בבית מותר לכל הדעות, אם אין עוד ילדים אלא רק אתה ואמא, לבני אשכנז אם תביא שלושה חברים או  יותר זה בסדר, ולבני ספרד בלילה תהיה בעיה כיון שצריך "שומר נוסף".

מקורות:

כידוע נחלקו בכך השו”ע והרמ”א בסי’ כב סעיף ה’, אם מותר לאשה להתייחד עם שני אנשים כשרים ביום ושלושה בלילה, השו”ע אוסר וכן מנהג הספרדים והרמ”א מיקל.

מותר לאדם להתייחד עם אשה בנוכחותו של ‘שומר’ הממלא את תנאי ההלכה (שולחן ערוך, אבן העזר סימן כב, סעיף ג). הסיבה לכך היא שהמתייחדים יתביישו לעבור על מעשה איסור בנוכחות השומר, וגם יחששו שמא יגלה השומר את המעשה לאחרים. אין צורך שהשומר יהיה נוכח באותו חדר ממש, ודי בכך שהוא נכנס ויוצא בחופשיות כדי להתיר את הייחוד.

בשעות היום די בנוכחותו של שומר אחד כדי להתיר מצב של ייחוד, ואילו בלילה יש צורך בשני שומרים, מפני החשש ששומר אחד יירדם. כששני שומרים נוכחים במקום, אין איסור על ייחוד אפילו כששני השומרים ישנים, משום שהמתייחדים חוששים שמא אחד מהם יתעורר ויגלה את המעשה האסור.

קרובי האיש המהווים שומרים כשרים הם: אמו; בתו או נכדתו; אחותו; סבתו. קרובי האשה המהווים שומרים כשרים הם: אביה; בנה או נכדה; אחיה; סבה (ראה שו”ת אגרות משה, אה”ע ח”ב, סימן טו; בנוגע לאם ובת, ראה נטעי גבריאל כא, יג, שמביא דעות חלוקות בעניין).

בשל הקשר המשפחתי, שומרים אלו נחשבים לכשרים גם אם במצב אחר (כלומר, בלי הקשר המשפחתי) הם לא היו נחשבים לשומרים כשרים. אולם, מלבד בנה של אשה, יש צורך בשומר נוסף בשעות הלילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל