לתרומות לחץ כאן

ישרות במכירת בית

שלום וברכה ויישר כחכם.
ראובן היה מעונין למכור ביתו אבל לא השתדל אלא אמר לאיזה אנשים שהוא מעוניין. בא לו שמעון אצל ראובן ואמר לו שמעונין לקנות ביתו. אמר לו ראובן שבאמת אינו דחוף למכור ושלדעתו לא יפסיד אם ידחה הדבר קצת, ושכעת אינו מוכן למכור בפחות מסכום מסויים. והוסיף שיודע הוא שלפום ריהטה אותו מחיר הוא גבוה אבל יש לו חשבון למה הוא מחיר נכון לביתו, והסביר חשבונו. ושמעון הסכים לשלם אותו מחיר אם יבדוק הבית עוד וימצא חן בעיניו.
לאחר כיומיים התקשר שמעון לראובן ואמר לו שמכיון שבמכירה זאת לא יהיה מתווך כרגיל לכן אין אותו חשבון שאמר לו ראובן לחשוב שויו של ביתו מדוייק לגמרי, ולכן רוצה הוא (שמעון) שחלק ממה שראובן מרויח על ידי שאינו נותן דמי תיווך ינכה מהמחיר.
ואומר שמעון שאם לא ירצה ראובן לעשות כן יקנה הבית מ"מ אבל הוא רוצה שראובן יחשוב אם אינו ענין של "ישרות" לנכות קצת מהמחיר שהסכימו עליו.
ושאלתי אם יש כאן על ראובן שום ענין של ישרות לעשות כן או לא.
אני מקוה שהשאלה מובנת, נא לשאול אם אינה כן.

תשובה:

שלום רב,

השאלה מובנת לחלוטין. המוכר דורש סכום גבוה – יותר מהמחיר הרגיל, ומוכן למכור רק במחיר זה. הקונה יודע שזה מחיר קצת גבוה. אולם מבקש שינכה מהמחיר את התיווך אותו הוא חוסך במכירה זו.

יתכן מאד שאכן הוא חוסך במכירה זו תיווך, וגם בשעה שהמוכר אמר לקונה את החשבון מדוע הוא דורש סכום כזה, משום שיהיה עליו לנכות סכום מסויים לתיווך. אבל ברור שהוא יכול למכור באיזה מחיר שהוא רוצה. הוא לא קבע כלום, וגם חובר הגינות אני לא רואה כלל. האיש רוצה למכור את ביתו באיזה מחיר שיחפוץ, ולא משנה מהו החשבון שהוא הגיע לזה אם החשבון נכון או לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל