לתרומות לחץ כאן

משנכנס אדר מרבים בשמחה – לאחר פורים

שלום,

האם שמחת חודש אדר (משנכנס אדר מרבין בשמחה) נמשכת גם לאחר פורים? אשמח למקור אם לא קשה.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

בפשטות שאנו אומרים משכנס אדר מרבים בשמחה הכוונה לכל החודש שזהו אדר. ראה גם ברש"י (תענית כט,א) "משנכנס אדר – ימי נסים היו לישראל: פורים ופסח". כלומר, התקופה – החודש.

ראה בשו"ת חתם סופר (או"ח סי' קס) שעמד על כך מדוע לא הוזכר בהלכה הדין משנכנס אדר מרבים בשמחה, וכך השיב:

"והנלע"ד דרב לטעמיה דס"ל כמ"ד כל חדש אב אסור ברחיצה ואבילות נוהג וכמ"ש תוס' סוף מגילה [ל"א ע"ב ד"ה ראש חדש], והיינו טעמא דדרש כמ"ד והשבתי חדשה דכל החודש נוהג אבילות [תענית ל' ע"א], א"כ הכי נמי דרשינן לענין שמחת אדר והחדש אשר נהפך מיגון לשמחה להיות שמחה נוהג משנכנס אדר ואולי אסור בהספד ולכל הפחות מצוה לשמוח. אמנם אנן קיי"ל כמ"ד דשבת שחל ט"ב בתוכה נוהג אבילות דדרשינן והשבתי שבתה ולא חדשה וכמ"ש כל זה תוס' סוף מגילה הנ"ל, א"כ ה"ה באדר לא דרשינן והחודש אשר נהפך, וכיון דלא דרשינן והחדש שוב אין לנו להוסיף שמחה אפילו בשבוע שחל פורים דשבתה לא כתיב בפורים. ולפ"ז מה דתנן במתני' משנכנס אב ממעטין בשמחה ומייתי ליה רמב"ם, היינו לענין שאין בונין בית חתנות ואבורנקי של מלכים וכמבואר בפ"ק דמגילה [ה' ע"ב] גבי רבי נטע נטיעה בפורים, וזה לא שייך באדר מרבין שבונין ונוטעין פשיטא כל השנה נמי".

כלומר, גם בדבריו אנו מוצאים, עד כמה שאנו ננקוט משנכנס אדר אכן מרבים בשמחה זה כל החודש – החדש אשר נהפך להם וכו'.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל