לתרומות לחץ כאן

יציאה לטיול עם כלב כשאין עירוב / נשיאת מפתח כשאין עירוב

שלום לרב
א. יציאה עם כלב ברצועתו לרשות הרבים\כרמלית במקום ללא עירוב. האם נחשבת טלטול והוצאה מרשות לרשות? או שמא הכלב נושא עצמו והרצועה אינה נחשבת כאן לעניין זה?

ב. האם חדר מדרגות נחשב חצר משותפת? איך ניתן לפתור בעיית מפתח דירה?

תודה מראש

תשובה:

שלום רב

א. להרים את הכלב הוא איסור גמור מדאורייתא ואין כאן סברא של חי נושא את עצמו כמבואר ברמב"ם שבת פי"ח הט"ז, ומשום שבעלי חיים מכבידים את עצמם ולא נושאים את עצמם. אבל אם הכלב הולך בעצמו מותר לקשור קולר לצוארו לצורך שמירתו, כיון שרצועה זו טפלה לגופו ואינה משאוי, ראה שו"ע סי' שה סעיפים א – ה.

ב. כאשר אין עירוב אם הדלת נפתחת כלפי חוץ יש להוציא את המפתח מחור המנעול קודם פתיחת הדלת. בעיה זו ניתנת לפתרון בקלות, הבעיה הקשה יותר היא כיצד לפתוח את הדלת כאשר אתה בא מבחוץ והדלת נפתחת כלפי פנים [המפתח כמובן משמש כאבזם לחגורה כידוע לתושבי חו”ל, אחרת אסור לטלטלו]. בענין זה  כתבו בס’ ארחות שבת פרק עשרים ושמונה סעיף צח כך: במקרה שחדר המדרגות הוא בגדר חצר שאינה מעורבת, אסור להכניס את המפתח ממנו אל תוך הדירה, ולכן הבא לפתוח את דלת הדירה במפתח הנתון בחגורתו או במפתח שהיה מוצנע בחדר המדרגות, יעשה כך: יכניס את המפתח לחור המנעול, ויפתח את המנעול בעוד הדלת סגורה,ואח”כ יוציא את המפתח מחור המנעול וישוב ויחגור עצמו בחגורה, או ישוב ויצניענו, ואז יפתח את הדלת. ואם אין בדלת ידית מבחוץ ואין אפשרות לפתוח את המנעול בלי דחיפת הדלת פנימה, יסיר את החגורה מגופו וינעץ את המפתח בחור המנעול, וירפה ידו ממנו, ואח”כ יחזור ויחזיק בחגורה, ויכניס את הדלת מעט פנימה, ויקפיד להחזיק את קצה החגורה בחוץ בעת הכנסת הדלת פנימה. ומפתח שאינו מחובר בחגורה, יעשה לו מערב שבת שלשלת שתשמש לו כיד, ויאחזנה בחוץ בשעת הכנסת הדלת פנימה, ואח”כ יוציא את המפתח מחור המנעול ויחזור ויחגור את החגורה, או שיחזור ויצניענו בחדר המדרגות ואז יכנס פנימה. ועיי”ש מקורותיו משו”ת מנחת יצחק ועוד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה לכת"ר על התשובה המלאה. ב' שאלות הבהרה אם אפשר:

    א. במידה והאדם מנחה את הכלב לאן לילך, ובכך מושכו, אין בזה בעיה?

    ב. לעניין הדלת ללא ידית מבחוץ לא ברור לי לצערי, דלתות שכאלה נוטות להפתח פנימה אך ורק בעזרת סיבוב המפתח, היינו, אם מסובב המפתח הדלת נכנסת תוך כדי אחיזה במפתח. ואם לא רוצה לאחוז במפתח היאך יסובב, כאשר כאמור, הסיבוב הוא זה שפתוח את הדלת ודוחפה כחדא מחתא.

    ג. אם אכן תיאור נסיבות זה הוא מה שהרב הסביר בדלת ללא ידית, אשמח לביאור.

    ד. מה עניין החזקת המפתח בחגורתו, הרי היא כידא אריכתא למפתח?

    ה. מן הסתם אני מבין שבחדר מדרגות בגדר חצר שאינה מעורבת, אסור יהיה לו לאדם לטלטל המפתח יותר מד', ממילא בשביל לפתוח הדלת או להצניע חייב הוא להיות קרוב למקום ההצנעה\דלת?

    תודה רבה מראש
    וסליחה שחזרתי עם יותר שאלות מבמקור

  2. 1. זו כבר שאלה בהל' מוקצה יותר מאשר בהל' הוצאה, ויש להקל, ראה שו"ע סי' שח סעי' לט מ.
    2. כוונתי היתה שיסיר את החגורה מגופו, ינעץ את המפתח ויעזוב את החגורה, ואז שוב יחזיק בקצה החגורה מחוץ לדלת ובידו השניה יסובב את המפתח וידחף מעט את הדלת ברגלו פנימה כשהוא אוחז עדיין בחגורה בחוץ, כך שכאשר המפתח נכנס עם הדלת פנימה עדיין הוא אגוד לחוץ על ידי החגורה, ודינו ככלי רחב שחלקו בתוך רשות היחיד וחלקו ברשות הרבים, ואז ישלוף את המפתח שימשך החוצה למקום החגורה, יחגור, ורק אחר כך יכנס הביתה. אני מקווה שעכשיו זה מובן יותר.
    4. מה שנהוג בחול, הוא לעשות חגורה שהמפתח משמש לה כאבזם, כך שהמפתח נחשב כחלק מבגדו ואינו משואי.
    ה. אמת. אבל זו לא קירבה כל כך צמודה… ארבע אמות הם קרוב לשני מטרים.

  3. 2. פתרון נפלא… אך מה יעשה אם החגורה לא מצליחה למשוך המפתח?
    4. כן הדברים מוכרים וברורים תודה, התכוונתי שלא הבנתי את תפקיד האחיזרה בחגורה, אבל הדבר הוסבר בבירור בסעיף 2. היינו ככלי רחב שחלקו בתוך רשמות היחיד וחלקו ברשות הרבים, כאמור.

    תודה

  4. לא צריך שדוקא החגורה תמשך את המפתח אלא העיקר זה שהחגורה לא תכנס הבית לפחות בחלקה, ואז מותר לשלוף את המפתח מהדלת שיצא החוצה למקום החגורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל