שלום הרב! מחילה על העיתוי…
1.פרזי שעשה פורים בי"ד ובליל ט"ו נסע לעיר ספק מוקף. האם היה מחוייב במצוות פורים?
2.לא זכינו להבין את סברת הרמב"ם שהגדיר שהמשתה צריך להעשות במהלך הסעודה. וישתכר עד שירדם. אזי מתי יברך ברהמ"ז? (הרי בד"כ לא ישנים כמה דקות ובטוח יעבור 72 דקות ודוחק עצום לומר שסבר שיתכוון לסמוך על סברת זמן עיכול של כמה שעות…)
תשובה:
שלום רב
- ערים שהם ספק מוקפות חומה אין בהם דין של מוקף בן יומו, למרות שבני אותה העיר כן קוראים מספק בלא ברכה גם ביום ט"ו. ראה פרי מגדים תרפח מ"ז ס"ק ו שיש כאן ספק ספיקא, שכן יש דעות שמי שחגג בי"ד לא חוגג שוב בט"ו.
- שאלה מענינת, כנראה כן מדובר שישן חצי שעה ומתעורר ומברך עם כולם. מלבד זאת, בסעודה גדולה השיעור אינו 72 דק' אלא השיעור עיכול הוא אפילו בכמה שעות, 72 דק' זה השיעור באכילה מועטת.