לתרומות לחץ כאן

האמת לגבי השחיטה בזמנינו

בהמשך לשאלה הקודמת .
אז למה אם מוצאים פגימה בסכין לא פוסלים את כל העופות שנשחטו . כפי שמעידים כמה וכמה שוחטים מבתי השחיטה המפורסמים בארץ.

תשובה:

שלום רב

מסקירה מדוקדקת שעשיתי התברר לי כך:

תחילה אקדים כלל הלכתי, הואיל ובכל ליין עומדים שלושה שוחטים שכולם משליכים את העופות השחוטים למקום אחד, נמצא שכאשר יש פגימה באחד הסכינים, העופות ששחט שהם בעצם בחשש טריפה כיון שאנו לא יודעים מתי אירעה הפגימה, אמורים להיות בטלים ברוב, שהרי העופות של שני השוחטים האחרים רבים על אלו של השוחט שיש בסכינו פגימה. וכאן אנו באים למחלוקת גדולה בין הפוסקים, שהרי הכלל הוא ש"חתיכה הראויה להתכבד" כמו שניצל יפה וכדומה, אינה בטלה ברוב, ונחלקו הפוסקים האם גם "תרנגולת בנוצתה" ללא הכשרה והכנה, גם נחשבת "חתיכה הראויה להתכבד".

השולחן ערוך מכריע בכך לקולא, ולכן בכשרויות הפחות מהודרות ואינני רוצה לנקוב בשמות, סומכים על דעתו של השו"ע ועל כך שיש כאן ביטול ברוב, ואגב כאשר מאכל שאינו כשר בטל ברוב, הוא מותר באכילה ללא כל פקפוק, "ביטול ברוב" הוא כלל הלכתי בלתי ניתן לערעור. ופוסקים אחרים הכריעו לחומרא, מחמת הכלל הנ"ל של חתיכה הראויה להתכבד.

בכשרויות המהודרות, כמו בד"ץ העדה החרדית, שארית ישראל, הרב לנדא, הרב רובין ועוד לא סומכים כאמור על שיטת השו"ע בזה, וכל הליין הולך לאשפה [עדה חרדית]! או מועבר לכשרות רבנות רגילה ללא החותמת שלהם [שארית ישראל רובין], כולל העופות הכשרים של שני השוחטים האחרים! לכן במערכות כשרות אלו בדיקת הסכינים היא כל 4 דק' ולא כל 15 דק' כמו בכשרויות הפחות מהודרות, כיון שכאשר יש פגימה בסכין הנזק הוא עצום.

נמצא, שהטענות שהזכרת בשאלתך הקודמת נובעות ראשית מחוסר ידיעת ההלכה, כפי שכתבתי לך לגבי אותו רב בחריפות, וגם מטשטשות את האמת! שכן הכשרויות המהודרות מבחינה טכנית כלל לא נוהגות כפי שהוא טוען. אני חושב שמי שעושה מעשה כזה, להוציא לעז על כל השחיטה בזמנינו תוך רמיסת כבודם של תלמידי חכמים עצומים שמפקחים על השחיטה, עושה מעשה חמור ביותר!

אמת שבזמנינו שהשחיטה המונית לקנות עוף מהודר זה לא מותרות, זה ממש כדאי ומומלץ, גם מי שמיקל בשאר מאכלים לאכול כשרות פחות מהודרת יאכל עוף מאחת המערכות כשרות שהזכרתי ואז לכל הדעות אין מה לחשוש.

הצטרף לדיון

55 תגובות

  1. לא. יש הלכה בשולחן ערוך שאין מבטלין איסור לכתחילה. ויש נדון בפוסקים כאשר אדם עבר על האיסור האם זה מועיל בדיעבד. אבל כאן לא מדובר באופן הזה ואין בעיה. אולם כאמור, מה שמפריע לי בכל הענין הוא לא השאלה הזו, אלא שאדם שאינו תלמיד חכם, אינו בקי לא בפרטי ההלכה [בנוגע לכשרויות הפחות מהודרות שיש להם בהחלט על מה לסמוך בפרט הזה לפחות עבור ספרדים] וגם לא בקי במציאות בשטח [בנוגע לכשרויות המהודרות]!! וסתם משמיץ מעל כל במה אפשרית, אינני יודע מה מביא לזה, אבל זה לא בא ממקום טוב. חשוב מאוד שיהיה כלל ברור בכל הנושא של בחירת רב וכדומה, מאז ומתמיד רב היה אדם ששקוע בלימוד תורה – גמרא ושו"ע! אדם מוצלח עם לשון מושחזת, גם אם הוא מוסר הרצאות יפות, אינו עומד בשורה אחת עם גדולי ישראל וגדולי הרבנים, וחשוב לדעת זאת ולהבין זאת היטב. אינני מזלזל בזכויותיו העצומות בנושא של חזרה בתשובה, אבל זה לא עושה אותו בקי בהלכות שחיטה.

  2. בשעת הביטול לא היה האיסור ידוע. אין מבטלין איסור לכתחילה היינו, שאדם בכוונה תחילה שופך איסור לתוך הסיר של המאכל הכשר כדי לבטלו.

  3. האם כל ה3 שוחטים בודקים סכינים באותו זמן? אם לא, אז מי אמר שלשני השוחטים האחרים יצא סכינים ללא פגימות כדי שיתבטל ברוב העופות של הסכין שיצאה פגומה?

  4. אז למה הרב אמנון יצחק שליטא אמר שהוא יצא ובדק הכל ובכל המשחטות יש בעיות ואסור לאכול מכולם? ( הוא נשמע מאוד בטוח ונחרץ בדעה שלו ).

  5. למה אתה שואל אותי על הרב הזה, ועל הרבנים הגדולים שעומדים אחרי מערכות הכשרות שהם גדולי תורה באמת כמו הרב אלישיב הרב עובדיה רבני בד"ץ העדה החרדית ועוד אין לך שאלות?….

  6. למה אף אחד לא מדבר עם הרב אמנון יצחק שליטא ומפריך את כל ההוכחות שלו מישהו חייב לעשות זאת כי כולם חושבים שהם אוכלים נבלות וטריפות וזה נחשב כאילו הם באמת אוכלים נבלות וטריפות וזה עבירה למרות שזה כשר.

  7. אספר לך סיפור: פעם ישבתי אצל ת"ח מופלג. שסיפר לי שבהיותו צעיר היה פולמוס גדול אודות כשרות גט מסוים. כלומר, האם אכן הגירושין היו תקפים. הרב וואזנר ביקש ממנו להתיישב על הסוגיה הזו, ולכתוב את מסקנותיו. אכן אותו ת"ח מופלג כתב חיבור שלם להוכיח שהגט כשר לחלוטין. והגיש אותו אל הרב וואזנר שלאחר העיון חתם עליו, ובכך השקיט את הערעור אודות הגירושין הללו. אולם הורה לאותו ת"ח שבשום אופן לא יפרסם את הקונטרס שכתב. אמר לו אותו ת"ח מדוע לא? אני מוכן ומזומן להשיב על כל טענה! השיב לו הרב וואזנר בכל זאת אני אוסר עליך לפרסם את הקונטרס! והיום אומר לי אותו ת"ח, שהתבגרתי, אני רואה עד כמה צדק הרב וואזנר. אילו הייתי מפרסם את הנימוקים להיתר, תמיד היו קמים אנשים ומערערים… ולא היה עוזר כלום!

    כנ"ל גם לגבי הסיפור של השחיטות. ניתן לשאול שאלות ולערער על דברים מסויימים, אבל בסופו של יום צריך להבין שעם כל הכבוד לאדם מחזיר בתשובה גדול. ישנם גדולים וחכמים ממנו שעסקו בנושא, ואמרו שזה בסדר. אני לא נביא, אבל ברור לי כשמש בצהרים, שאם יבוא מאן דהו ויסביר לו מדוע הוא טועה, זה לא יעזור… ודי למבין! אז פשוט אין טעם להכנס להסברים, תמיד יהיו לו תשובות…

  8. יש אנשים שלא נותנים לעובדות לבלבל אותם… אני מניח שאם היה רוצה תשובות היה מקבל אותם יותר בקלות ממני, ואם אני מצאתי תשובות יכול היה הרב הנ"ל למצוא גם…

  9. ישר כוח לרב

    חבל שכולם שומרים זאת בסוד ולא יוצאים בגלוי בחוצות .

    לא צריך לצאת נגד הרב אמנון יצחק, אפשר להצהיר בגלוי שלאחר בירור אין בעיית כשרות אצל הרב מחפוד כמו שחשבו בטעות.

  10. רציתי לשאול את הרבנים בהמשך לדיון זה. לכאורה שוחט אחד ששוחט לא כראוי ונמצא פגימה בסכין שלו יכול להרוס את כול השחיטות של כולם, בגלל שהשוחט הוא קבוע במקומו וא"כ לא מסתכלים על הרוב ועל כול הבשר חל דין של ספק טרפה מדין כול קבוע כמחצה על מחצה דמי?

  11. אתם לא יכולים להגיד שאתם צודקים אלא עד שתבררו עם הרב אמנון יצחק!!
    (עצם זה שאתם לא מבררים זה כבר אומר שאתם לא מבררים כדי למצוא את האמת… הרי אם אתם צודקים , מחובתכם לתבוע אותו כדי שהציבור לא יחשוב שהוא אוכל לא כשר)

  12. אינני תובע אותו כי אני לא בעל דין בענין זה, אינני מחזיק משחטה ואינני מחזיק גוף כשרות, אני רק בטוח שכמו שרפואה נותנים לרופא לטפל, נעליים לסנדלר, ובגד לחייט, עניני הלכה ניתנו לרבנים מורי הוראה. אנשים שיש להם מתק שפתיים ויודעים לומר הרצאות בעניני יהדות ולהצחיק את האנשים ועל ידי כך לקרבם ליהדות זה דבר נפלא, אבל אין לזה קשר עם הלכה, ולכן יש לנהוג בצניעות, ולדעת, שאם כל גדולי הפוסקים מכל העדות אוכלים בשר ועופות, אז יש משהו שהרב אמנון יצחק איננו יודע. זה הכל.

  13. בס"ד
    לכבוד הרבנים שליט"א(אין עניין לפרסם זו תגובה לרבנים שליט"א)

    כתבתם שהשו"ע הכריע לקולא. הנה הדבר תלוי במחלוקת שכן השו"ע כתב סתם ויש חולקים. וצריך לציין זאת בתשובתכם שאם אתם פוסקים כמאן דאמר סתם וי"א הלכה כסתם, או שאפילו מאן דאמר סתם וי"א חוששים לכתחילה לי"א כאן שכתב ויש חולקים אולי יודה, מה גם שכאן לכאורה מדובר בדיעבד ובהפסד גדול וממילא יש להקל, ועכ"פ יש לציין. גם יש לציין שהרמ"א הודה בתרנגולת בנוצתה(אם כי בימינו יש אומרים שזה לא מעשה גדול להסיר הנוצות ולכן הרמ"א יודה להחמיר ואכמ"ל וד"ב).

  14. תראו אנו בא מרקע חילוני ושום עניין בכשרות, הראש שלי עובד לפי הגיון בריא וההגיון הבריא שלי בא מידע מהנדסי/ביולוגי/אלקטרוניקה/פיזיקה בקטנה, לא מומחה בהם אבל מאוד עוזר הקצת שאני כן יודע.
    כששוחט מוריד תרנגולת כל 5 שניות ובמשמרת מגיעה ל 5000-7000 תרנגולות, זה בלתי אפשרי פיזית ומבחינת הזמן לבדוק את הסכין אחרי כל שחיטה.
    כל האנשים שמחפשים סיבות למה אמנון יצחק מדבר תפל, הוא הביא שוחטים שמסבירים לכם איך מבצעים את העבודה ושאין להם זמן לבדוק את הסכין ואם כן מוצאים פגם אז המשגיח משחטה מעלים עין. מה עוד צריך ? מה יש לדעת פה יותר ממה שאמנון יצחק ושוחטים מסבירים כדי להשתמש בטענה שרבני כשרות אחרים כנירא יודעים משהו שהשוחטים ואמנון יצחק והאדמור שהביא את הראיות לא יודעים.
    סכין פגומה זה סכין פגומה, הסיבה היחידה לא לפסול תרנגולות ובקר זה אך ורק ממניעה כלכלי.
    את הסכינים לא בודקים כי אין זמן. ולמי שיש ספק אז קחו סכין ותתרגלו את תנועת השחיטה ב 5 שניות ותראו מה תצליחו לבדוק ומה עם כל הדם שעל הידיים, אחרי כמה דקות זה מנפח את העור כמו מים ואז עוד יותר מאבדים תחושה בידיים כדי לבדוק את הסכין בצורה מדוייקת, ואם יש שוחטים שמשתמשים בכפפות אז עוד יותר פחות יש תחושה.
    זה לא נושא שחלק מהשואלים פה מחפשים פתרון על רגל אחת. תפעילו את ההגיון הבריא שמאחוריו יש מדע.
    לכו למשחטה בעצמיכם ותבדקו אם אתם לא סומכים על העדויות של אמנון או השוחטים שלקחו סיכון ואמרו מה מתרחש בשחיטות.
    והכי טוב שתחזרו לתקופה לפני המבול כשבכלל לא אכלו בשר והיה רק איזה 7 מצוות, בגלל הבשר הזה והרצון למלא את הבטן אתם משלמים מחיר של 612 מצוות.
    היה חכם זה שהביא את ההלכות כשרות למאכלים מן החי והצומח.
    ולא חובה לאכול בשר כדי להתקיים, יש אנשים שחושבים שבלי בשר האדם מת, שטויות במיץ עגבניות, אכילת בשר זה רק עוד אחת מהתעבות השליליות של האדם.

  15. ההבדל הוא האם הפגימה היא בשיעור הנקרא חגירת ציפורן, אינני יכול לומר לך הוראה מדוייקת כיון שאינני בקי בעצמי במלאכת העמדת סכין, אבל זה בעצם המקצוע שדורש הרבה שימוש חכמים בענין השחיטה ובודקי הסכינים נבחנים עליו אצל גדולי המומחים.

  16. רוב גדולי ישראל אוכלים משחיטה פרטית.
    רבי חיים קנייבסקי אוכל משחיטה פרטית והרבה פעמים משחיטת הרב אמנון יצחק, ואני יודע זאת ללא כל ספק.
    מה שמפרסמים שרבי חיים ממליץ לאכול 'שארית' זה פשוט לא נכון, אנשים שאני מכיר נכנסו לרב ושאלו אותו אם הרב יכול להמליץ על כשרות לבשר ועופות ואמר להם שהוא "לא מכיר" ואז כל השמועות הם פשוט שקר!
    הרב גלאי אמר על השחיטה של הרב אמנון שהיא הכי טובה שהוא מכיר (שמעתי הקלטה של השיחה עם הרב גלאי שכך אמר)
    הרב אמנון גרם להרבה הפסדים בכשרויות הבשר ואף חברה לא תבעה אותו על הוצאת שם רע וכו'
    אם כל מה שהרב אמנון אומר לא נכון, איך אתם מסבירים את זה שאף אחד מגורמי הכשרות לא תובע אותו? הרי משהו כאן קצת מוזר…

    בנוגע למחפוד, הרב אמנון הכיר אותו טוב מאוד והיה לוקח את הכשרו תמיד לסופי שבוע שהיה עושה בבתי מלון, ואז כשהתחיל לגלות בעיות (זה היה עוד לפני עשרות שנים) הרב נמנע מלקחת אותו והרב עובדיה דיבר עם הרב אמנון על הנושא הזה ואמר להשאיר לרבנים הראשים שיטפלו בבעיה, הרב יהודה שפירא בזמנו גם היה מעורב בסיפור והיה שם ודאי בעיות חמורות עם ההכשר הנ"ל
    אני עד לשקרים שראש הכשרות אמר ולדברים מזעזעים שנעשו אצלו, לא תוכלו להכחיש את זה, ולסמוך על כשרותו זה פשוט בדיחה תסלחו לי, אין לכם שום מושג מי זה אותו אדם… אתם פשוט מחטיאים פה את הציבור בנבלות וטרפות בודאות!
    אני ממליץ לכם ליצור קשר עם משרדי שופר ולקבל חומר בעניין ותשובות על כל שאלותיכם ובמיוחד על פרשת מחפוד (היה גם תקופה שהוא נדרש לבית דין על האכלת נבלות וטרפות ויש פרוטוקולים מכתב ידו של הרב עמאר שתוכלו לקבל משופר)
    זה ממש בעיה קשה בדורנו, עניין הכשרות התעשייתית זה מאוד לא פשוט ואני יודע על שוחטים וראשי צוותים שעזבו בדצים בגלל הבעיות החמורות שהיו שם…
    אתם פשוט צרכים לראות את החומרים במלואם ולדבר עם אנשים שבקיאים בהלכות שחיטה שעדים לבעיות החמורות שיש ומכירים את העניין טוב ואני בטוח שאתם תמנעו מאכילה תעשייתית
    אני אשמח לקשר אותכם אם תירצו לרבנים שמכירים את הנושא ותוכלו לדון איתם כמו שצריך.

  17. אני מכיר גם היטיב הרבה שוחטים יראי שמים שעובדים במשחיטות תחת משגיחים ת"ח.

    ואפשר לאכול מהכשרויות המהודרות ללא כל חשש.

    יש רב אחד שיוצא על כל דבר שהוא רק יכול לעשות לו שם

    כגון עכשיו עם הקורונה והחיסונים.

    היחידי שמקטרג היום על כלל ישראל זה הוא וכל תלמידיו

    פרשת הזמרים
    פרשת השחיטות
    פרשת הידברות
    הקורונה והחיסונים..
    וסתם הצורה שהוא מדבר על רבנים בשיא הזלזול.

    פעם הוא היה מחזיר רחוקים
    ואם הוא היה ממשיך באותם הרצאות הוא היה מגיע לדברים גדולים

    חבל על דאבדין

    אולי הוא עוד יחזור בתשובה.

    אבל זה חייב לזכור ששאלות בהלכה שואלים רבנים ולא מחזירי בתשובה אפילו שמביאים עדים לאלפים, אנו אין לנו אלא דברי פוסקי הוראה.

  18. שלום וברכה, דבר ראשון אני שמח שלפחות אתה הדיין לא מבזה ומשפיל את כבוד הרב אמנון יצחק כמו שכל רבני הערב רב עשו, זה כבר מראה שאתה מוכן להקשיב ולקבל אם יביאו לך הוכחות שמתקבלות על הדעת, בנוגע לזה אני ממליץ לך מאוד פחות להתכתב עם התגובות פה ולבקש הוכחות בנוגע לפרשיית נבלות וטרפות ופשוט ללכת להרצאה של הר/להיפגש איתו/לשאול אותו באתר, לשאול אותו ישירות ולא את אחרים, הוא יספק לך כל שאלה ושאלה שרק תעלה על דעתך לשאול ויוכיח לך בדיוק מה הבעיות ולמה הם נכונות, וספק דאורייתא לחומרא לכן גם אם אתה חושב שמותר וסומך על זה, הנה מזהירים אותך ואתה צריך לחוש וללכת לבדוק בעצמך-גם לברר עם הרב אמנון ישירות וגם לבקר במשחטות, עכשיו זה רק עניין של אם יש לך את היכולת והגבורה ללכת ולעשות מה שהצעתי,
    לסיום חובה עליי לומר שאני מוחה בכל מה שראיתי בכלליות באתר זה על כבוד הרב אמנון יצחק שכל מילה שיוצאת מפיו היא אמת וקודש קודשים בלי שום נגיעות חס ושלום, וקורא לכל מי שדיבר על הרב אמנון שיבקש סליחה ממנו באתר https://shofar.tv/ask-the-rabbi
    שיתחרט על מעשיו ויקבל על עצמו לא לחזור על דבריו.
    תודה רבה,
    ואתה הדיין אשרייך שאתה מפיץ תורה ברבים.

  19. תודה נתנאל, אמנם לא שוחחתי עם הרב אמנון יצחק אישית אבל כן ראיתי את ההרצאות שלו בענין, והתרשמתי שני דברים: 1. רוב דבריו נוגעים לכשרויות הפשוטות שאינן מהודרות. 2. חלק מדבריו נובעים מחוסר הבנת הרעיון ההלכתי שמאחורי ההחלטה להכשיר באופן מסויים. סוף דבר, מי שקונה עופות ממערכת כשרות מהודרת כמו העדה החרדית הרב לנדא שארית ישראל והרב רובין, יכול לאכול בשקט.

  20. לא ברור לי מניין לכם בכזו ודאות ש"אפשר לאכול בשקט"
    אני חוקר את הנושא תקופה והמצב מאוד מסובך
    אתן לצוות האתר טעימה על קצה המזלג.
    לא מזמן היו לי מספר שיחות עם הרב מרדכי גלאי על הנושא והוא אמר לי (מוקלט אצלי) בתור התחלה כך: "מי שיגיד לך שהוא מוציא חלק בית יוסף הוא משקר אותך" (כול אחד שרוצה יכול לבדוק איתו ולשמוע בעצמו!)
    מצד שני מאחר והרב גלאי הוא חלק ממערכת השחיטה התעשייתית (כרגע הוא עובד בקהילות) היה קשה לו לדבר נגד המערכת באופן גורף וניסה להגיד לי שגם ספרדים יכולים לאכול חלק של הרמ"א (מבירור עם מומחי שחיטה רציניים מאוד כמו הרב יצחק הכהן רבין (מתעסק 55 שנה בשחיטה) ועוד… אין מצב שכזה וחלק של אשכנזים זה טרף למהדרין לספרדים..)
    בנוסף אמר על 'העדה' דברים לא פשוטים ששחיטתם "רמה נמוכה"
    אז במחילה, על מה צוות האתר מדבר? בדקתם את הנושא באמת כמו שצריך או סומכים על סמוך?
    מכל מקום, אפשר להאריך בנושא עוד שעות רבות אבל שורה תחתונה בתור התחלה למעוניינים יש מס' הרצאות של הרב יצחק הכהן רבין שניתן למצוא ברשת שמדבר על כל ה"פדיחות" מכלי ראשון שיש בתעשיית השחיטה והמסקנה שלו היא שלא לסמוך כלל התעשייה.
    מי שלא מכיר את הנושא ברצינות לא יכול להוציא הצהרות כמו "הכל בסדר" זה פשוט לא נכון ולא הגיוני בעליל

  21. חשוב להבהיר שתי נקודות ביחס לדבריך!
    1. עיקר דברי אמורים לגבי עופות, הנושא הארוך כאן בשירשור כמעט ואינו עוסק בשחיטת בשר, אלא בעופות, תקרא היטב את התיאור שכתבנו ותבין כוונתי, ובעופות אין הנושא של חלק בית יוסף וזו לא הסוגיא שעסקנו בה.
    2. לגבי שחיטת בשר אכן הנושא עמום קצת, לפני שנים מספר שוחחתי בענין זה עם הגר"צ ובר מבד"ץ שארית ישראל, ואמר לי שגם ספרדים יכולים לאכול שארית ישראל, ולגבע השאלה שאז היו שהלעיזו לגבי חלק בית יוסף, אמר שזה לא נכון ויש כאן סוג של ויכוח בכוונת הבית יוסף על מה בדיוק דיבר.
    מכל מקום וכאן הנושא הכי חשוב להדגיש, שמבדיקה שאני עשיתי, הכשרויות המהודרות האשכנזיות ודאי עדיפות גם לספרדים, משום שבפועל מה שיוצא, שאם מתוך מאה בהמות שנשחטות הכשרויות המהדורות האשכנזיות לוקחות 15 בהמות והשאר מעבירים לכשרות פשוטה או טרף לגמרי, אז בכשרויות הפחותות שחלקן הן הספרדיות לוקחים 30 בהמות… כך שאחרי הכל עדיין כשאני לוקח מכשרות מהודרת שלא מוותרת וגובה כסף טבין ותקילין על ההכשר וכו', עדיין אני מכוסה הרבה יותר בענין חלק בית יוסף, גם לספרדים. עכ"פ לא על זה אמרתי את דברי.
    אני עדיין חוזר ואומר גם וביתר שאת לגבי כשרות בשר בקר, אין ספק שהמומחים הגדולים עדיפים על כל כשרות חבורה של גורם פרטי שאינו בקי ומנוסה כמותם, ובפרט כאשר מתוך צעקותיו ונאומים ניכר שאינו בקי בדיני שחיטה וטריפות כפי הצורך. ואינני רוצה להרחיב בזה.

  22. אכן לא שמתי לב שדובר רק על עופות, מחילה.
    אך גם בהם המצב מאוד עמום לפי עדויות של הרב רבין (מדובר על פוסק מומחה גדול ללא ספק שמומלץ לדבר איתו ולשמוע את ההרצאות שלו לפני שמתירים לציבור לאכול כל "הכשר אשכנזי")

    "זה לא נכון ויש כאן סוג של ויכוח בכוונת הבית יוסף על מה בדיוק דיבר" – מהרב גלאי הבנתי שכל בד"ץ מגדיר לעצמו את החלק בית יוסף ושחלקם מכשירים גם סירכות דבוקות כחלק ב"י ושורה תחתונה אמר שמי שרוצה חלק ב"י אמיתי צריך לקחת משחיטה פרטית מפוקחת היטב היטב כי אין להשיג בתעשייה – חד משמעי (גם בפרטיות מוצאים לא פעם שגרועים יותר מהתעשיה)
    בנוסף בנוגע לאחוזי החלק שמוציאים, בועד השחיטה של העדה חרדית אמרו לי שהם מוציאים בדרך כלל בין 20 ל35 אחוז חלק ב"י אם אני זוכר נכון, ואמרו שפעמים בודדות יוצא פחות מכך.
    לא יודע מאיפה הבאת את ה-15 אחוז… בדרך כלל הבדצי"ם מוציאים הרבה יותר לפי מה שהבנתי.
    ובפרטיות מוציאים כמות מאוד נמוכה, כך שרואים כאן משהו מוזר..
    בנוגע לראשי הבדצי"ם שאתה טוען שהם מומכים יותר גדולים מכל חבורה נוגע לבקר, לדעתי זה פשוט לא נכון, זה שיש להם ניסיון בניהול שחיטה לא אומר שהכל אצלם תקין יותר מהפרטיות.
    סתם לדוג' הרב גלאי העיד לי שהשחיטה של הרב אמנון היא הטובה ביותר שקיימת… (הצוות שלו זה הרב נדל ועוד מומכים לא פחות מאנשי תעשייה)
    יש פרטיות שמקפידים פי כמה וכמה יותר מהבדצי"ם (אם זה בדיקת סכין ביבש ואם זה שחיטה איטית בלי לחץ תעשייתי וכו')

  23. מה שכתבתי לגבי השוני באחוזים [אינני נצמד ל1 אחוז שזה כתבתי כדוגמא, שמעתי מרב שהוא מפקח שנים רבות על קבוצות שוחטים בדרום אמריקה מטעם כמה עדי כשרות.

  24. תיקון להודעה קודמת לא "..ועוד מומכים.." אלא מומחים.

    בקשר לאחוזים, זה משמעותי מאוד תווך האחזים מדוייק
    והרב שממנו שמעת אולי מפקח על כמה בדצים שמוציאים אחוזים נמוכים אבל יש ודאי בדצים אשכנזים שמוציאים הרבה יותר ממה שהזכרת… שזה מעיד על בעיה חמורה.

    הרב רבין (שגם הוא במקרה כרגע בדרום אמריקה שוחט ושנים עושה זאת) אמר לי שיש "101" בעיות בתעשיית השחיטה והוא מעיד לי מה הוא רואה בעבודה שלו.. וחלק בית יוסף זה רק דבר אחד…
    אז גם אם נגיד שבדצים מסויימים מוציאים ב"י (לפי הרב גלאי זה שקר) לא נפטרו כל שאר הבעיות וכל עוד לא סתרו את העדויות של הרב רבין (למשל) קשה לי "לאכול בשקט"

  25. מה שאמרתי שאינני יודע את האחוז המדוייק אינו משנה לעצם מה שבאתי לומר, מה שרציתי לומר הוא שהבדצי"ם המפורסמים בהידורם מוציאים הרבה פחות חלק בית יוסף, למרות היותם אשכנזים, מבדצי"ם ספרדים שונים, ולכן ההבדל ספרדים אשכנזים אינו רלוונטי כאן.
    זה שיש הרבה קושי בשחיטת בקר בשונה מעוף זה נכון מאוד, ולכן יש להקפיד על כשרות מהודרת. וזה אגב נכון גם לשגבי שחיטות החבורה.
    שחיטות פרטיות לרוב עלול להיות בהם אנשים שאינם מומחים די הצורך. יש להם גם הרבה פחות יכולת לפסול בהמות, כי אין להם מה לעשות איתן. הסיבה לשחיטה בדרום אמריקה בין השאר, היא בגלל היכולת לתת הרבה בשר לגויים…
    אינני מאמין שהרב גלאי אמר את מה שאתה מביא בשמו, בודאי לא בקיצוניות כזו.
    אני חוזר שוב על כך שעיקר תרעומתי היתה על הדיבורים כנגד שחיטת העופות, בגלל הבורות העצומה שנגלתה בסרטונים השונים שראיתי, ובעיקר בגלל העזות מצח לומר הכל טריפות כשמדובר במערכות שמגובות על ידי גדולי ישראל, ואלפי ת"ח מכל החוגים צורכים מהם.

  26. זה שבדצי"ם ספרדים מוציאים יותר חלק ב"י מבדצי"ם אשכנזים מראה על בלוף שיש פה ואנשים תמימים אוכלים ומדמיינים דמיונות שזה מהודר…
    בנוגע לרב גלאי, אני לא מדמיין דמיונות ויש לי הקלטות ברורות שהוא אומר לי את זה, אי אפשר לכחיש את זה, אתם וגולשי האתר מוזמנים ליצור איתו קשר ולבדוק את האמת ולפרסם כאן תגובתו.

    בנוגע לפרטיות "יש להם גם הרבה פחות יכולת לפסול בהמות, כי אין להם מה לעשות איתן." אני יודע שהם מוכרים לערבים… אבל אכן, מסתמא שזה יותר מסובך מאשר לשחוט בחו"ל ולכן צריך לדעת ממי קונים, והשחיטה של הרב אמנון אמורה להיות מצויינת לפי עדות הרב גלאי (מוזמנים ליצור איתו קשר ולשמוע בעצמכם)

    "ובעיקר בגלל העזות מצח לומר הכל טריפות כשמדובר במערכות שמגובות על ידי גדולי ישראל, ואלפי ת"ח מכל החוגים צורכים מהם."
    אכן אין לי מושג למה הרב אמנון אומר בהרצאות שהכל ודאי טרף ולא ספק וכד' בקשר לעופות
    אני מאמין בספק…
    בנוגע לגיבוי של "גדולי ישראל" לשחיטות – זה לא מוכיח כלום, בפועל אותם גדולים לא נמצאים במשחטות אלא רק קיבלו המלצות על שוחטים מהרבנות וכד' וקיבלו אותם לצוות שלהם (ובפועל כל שוחט חייב להיות ירא שמיים מאוד בכדי שלא להכשיל את הציבור) ולצערי הרב רבין מעיד לי מה הוא רואה בעיניים (וזה באמת דברים חמורים) ואותם גדולים לא יכולים לדעת מה באמת קורה כל הזמן בשטח ואחרי מה שהרב רבין שנמצא בשטח אמר, באמת קשה לי לטמון את הראש בחול (ראיתי שהרב רבין ניסה ללכת לחלק מהרבנים שעומדים בראש המשחטות ולדבר איתם על התקלות שמצויות תדיר אבל לא זכור לי מה קרה עם זה, אני צריך לבדוק שוב. ואכן זה באמת לא ברור לי איך יש עדויות רציניות מאוד על התקלות תחת השגחה של אותם רבנים)
    ולדעתי אדם ירא שמיים לא יסמוך על התעשייה אחרי שמברר את הדברים עם הרב רבין
    ובנוסף לא פעם אותם שנחשבו ל"גדולים" מתגלים כלא בדיוק הכי ישרים (בלי לפרט שמות)
    וגם אם אלפי תלמידי חכמים אוכלים מאכלים מפוקפקים בלי ממש לדעת מה הם אוכלים זה לא מסדר את המצב.
    בנוסף למשל ר' חיים קנייבסקי זצ"ל בעצמו אמר לאנשים שלא לאכול תעשייה ואכל משחיטה מצומצמת.

    אתן דוג' על פדיחה הזויה שהיה בשחיטה של הרב לנדא לפי עדות הרב רבין:
    באחד השיעורים שלו על הכשרות הוא אמר שהיה בשחיטה של הרב לנדא (שנפטר) והרב לנדא היה נוכח במפעל, ור' רבין ראה שאדם בודק שם סכין עם גבס על היד, כשהרב רבין פנה אליו ושאל איך הוא עושה זאת שהרי אסור לבדוק עם רטייה על היד, הבודק השיב לו שהרב לנדא אמר לו שהוא יכול לבדוק, אז הרב רבין פנה לרב לנדא ושאל אותו מה קורה עם זה, הרב לנדא השיב לו (כך לפי עדות הרב רבין) שהוא רגיל כבר בבדיקה וזה בסדר או משהו כזה, עכשיו בפועל אין שום היתר לדבר כזה….
    כששמעתי את הקטע הזה התקשרתי לרב גלאי ושאלתי אותו מה הוא אומר על העדות הזו של הרב רבין (הרב גלאי מכיר את הרב רבין) והוא ענה לי שזה "חמור מאוד" ואמר שאפילו כשיש לו תפילין על היד השניה (זאת שהוא לא בודק בה) זה מפריע לו בריכוז בבדיקה וטען שלדעתו הרב רבין דיבר על מצב שהגבס היה ביד השניה ולא ביד שבה בדקו את הסכין אז אי אפשר לפסול את השחיטה על דבר כזה למרות שזה גם בעיה והוסיף שאם הרב רבין דיבר על מצב שבדקו את הסכין ביד שבה היה את הגבס אפשר לפסול על זה את כל השחיטה
    אז התקשרתי לרב רבין ושאלתי אותו על אותה עדות והוא אמר לי שהגבס היה ביד שבה בדקו את הסכין….
    אז לפי דברי הרב גלאי היה בעיה חמורה אצל הרב לנדא לצערינו…
    אז אני באמת לא מבין את ה"לאכול בשקט" אחרי שאני שומע את זה, אני לא יכול להישאר אטום לזה עד כדי כך

    ושוב אני אומר אשמח אם תבררו את הדברים שלעיל ותעלו לאתר את המצב…
    שבת שלום.

  27. אינני יודע מי זה הרב רבין, אבל דבריך בשמו מוכיחים את השקר הגדול וההשמצה הזולה, סיפר לי מפקח כשרות שחיטה מטעם הרבנות, שהיה במשחטה באיזור ירושלים ובאותו יום שכרו מערכת הכשרות של הרב לנדא זצ"ל את המקום לליין שלהם. הוא אמר שבעל המשחטה היה פשוט בהלם ובסוג של חרדה, הגיע אוטובוס שלם של משגיחים, אוטובוס שלם! שלושה אנשים רק ישבו לשמור על הריאות שנפסלו שלא יתערב, עוד שלושה רק בדקו שהריאות ורודות כמו של תינוק, הוא שאל אותם הרי גם זה כשר וגם זה, אמרו זה לא מעניין, מה שלא חלק בלי סרך של שאלה לא לוקחים! בדיקת הסכינים היתה כמו כל נדרי ביום כיפור, הוא אמר לי שזה היה מחזה שלא ראה מעולם.
    אז נכון, העופות שלו יקרים, אבל יש לזה סיבה, המון כוח אדם והכי איכותי.
    כך שאם בדיוק עליו דיברת אני מבין איך תעשיית השקרים והכזבים מתפתחת.
    הכל פוליטיקה מרושעת.

  28. קודם כל, לצערי אתם בכלל לא מתייחסים למה שבקשתי ממכם בנוגע לרב גלאי אז אין לי ממש איך להתקדם בדיון.
    שנית אני לא אומר שאין השגחה טובה אצל הרב לנדא.
    למעשה הרב לנדא נחשב לאחד מההכשרים שהרב אמנון סמך עליו עד לתקלה ההיא עם הסכינים… (בגלל שההשגחה שלו הייתה מאוד טובה)
    ומשמיעת סיפור כזה, אי אפשר לדעת שלא היו תקלות בסכינים והעברה של "מיחושים קלים" וכד' בנוסף לשאר דברים שעלולים להיות.

    בקשר לרב רבין, הוא בתחום השחיטה מעל 50 שנה, ועובד ברבנות, (הוא לוקח בשר לעצמו רק מהשחיטות שהוא נוכח בהם) ולפי הבנתי הרב אמנון התחיל לדבר על הנושא בעקבות טענותיו…
    אגב על טענת על "בורות" של הרב אמנון, אפשר לפרט קצת? (ממה שדיברתי עם חסיד אחד שלו הוא אמר לי שהעופות הם בחשש ולא דבר ודאי… אבל לא שמעתי שהרב אמנון ממש מפרט את זה בשנים האחרונות, בעבר הוא כן אמר כך אבל לאחר תקופה כבר לא שמעתי אותו מדבר בצורה של חששות אלא דברים ברורים אז לא ברור לי מה קורה עם זה)

    בקשר לרב רבין, אין לי שום סיבה רצינית לחשוב שהוא "מרושע" ואם אדם מוכר שעובד בתחום יגיד שיש "101" בעיות בתעשייה זה דווקא פוגע בו ומסכן את עצמו, מה הוא מרוויח מזה? כסף? לא. אז מה?
    ומניין לכם לדבר בכזה ביטחון על הנושא הזה אני עדיין באמת לא מבין

    שורה תחתונה אשמח שתתיחסו לבקשה שלי בקשר לרב גלאי ותראו את דברי הרב יצחק הכהן רבין (יש באינטרנט).

  29. 1. אין לי גישה לרב גלאי, פירסמתי דבריך ומי שרוצה יוכל לפנות אליו.
    2. בנוגע לרב רבין, אינני יודע מה טען, אבל לדבריך שהוא עובד בשחיטת רבנות פשוטה גם אני נמנע מלאכול הכשר זה ואני אוכל רק מכשרויות מהודרות.
    3. לגבי הסיפור על בדיקת סכין אצל הרב לנדא ביד מגובסת זה סיפור מופרך לגמרי למי שמכיר מערכת זו, כך שאני לא מאמין לסיפור, וגם אם היה הוא אינו משקף, תקלה נקודתית חד פעמית אינה מצדיקה את השיסוי הנ"ל.
    4. בנוגע לבורות תעיין לעיל בכל השירשור פירטתי.

  30. במשחטה שאני ביקרתי והתלמדתי בה (עוף הגליל) לכל שוחט יש מספר בליין ששם הוא שם את העופות שלו, היה ונפגם פוסלים את העופות שלו בלבד. וחוץ מזה שלפני העלייה לשחיטה מקפידים מאוד שתהיה סכין חלקה ביותר (לא רק כשרה לשחיטה אלא חלקה מאוד) שזה מוריד הרבה את הסיכויים לפגימה, שבועיים הייתי ולא ראיתי שנפגם לאף אחד סכין למרות שהבודקים מחמירים

    אני מאמין שגם במשחטות אחרות זה ככה, חבל סתם להוציא לעז

  31. בנוגע לרב רבין, הבנתי שעובד ברבנות אבל גם נמצא בבדצי"ם ויודע מה קורה אצלם
    בנוגע לגבס, לא הבנתי למה זה כזה סיפור מופרך שהרי רב חשוב (פוסק) ומוכר בתחום השחיטה ובעל שו"ת מעיד מה הוא ראה ועל פניו האדם נראה נאמן מאוד…
    אומנם כרגע הרב לנדא לא נמצא בהכשר אז לא ידוע לי מה קורה שם היום… מסתמא שזה ההכשר הטוב ביותר בתעשייה אבל אין לי איך לדעת אם אין שם תקלות באופן קבוע (ומאחר וכל התעשייה מלאה בבעיות לפי כל החומר שהתקבץ אצלי אז אני לא ממש רוצה לקחת סיכון)
    ואם היה תקלה כזו בסכינים באופן "חד פעמי" כאילו, זה בעיה חמורה שהרי איך נדע שלא יהיה מצבים כאלו בעתיד? וכבר אמרתי שהרב גלאי אמר לי שאפשר לפסול על דבר שכזה את כל השחיטה…
    עד שלא תיצרו קשר עם הרב גלאי לדעתי צריך להסתייג מהוראות מתירות כאלו לציבור וגם אחרי שתיצרו עימו קשר כבר אמרתי לעיל נקודות שצריך לתת עליהם את הדעת

    בנוגע לדברי שמעון
    לא ברור לי מה רצית להוכיח עם הפסילה של העופות וכו' ולהגיד ששבועיים לא נפסלת סכין נשמע הזיה חמורה, לא יודע איזה הרגש יש לבודקים שם
    ומניין לך שמחמירים שם? הרי נראה שאתה אומר דברים חמורים מאוד

  32. העדות מופרכת כי זו מציאות רחוקה כל כך מכל ההקפדה והלחץ עם המפקחים שם, שה פשוט הזוי, זה כמו להביא איזו "עדות" על איזה גדול בישראל שחילל שבת, ואז לשאול בהיתממות "מה מוזר בעדות הזו"??? זה גיחוך.
    לגבי דברי שמעון, אינני מכיר את המציאות, אבל אני מניח שכוונתו בגלל שמחליפים גם כל הזמן סכינים, אין הכוונה ששוחטים שבועיים באותה סכין ואין פגם, פשוט…
    לא תעלב אם אומר שלצערי היום הכל פוליטי, אם יש ויכוח בין קהילות אז אומרים שההכשר לא טוב וכו', ואם יש בעיה בין מפלגת אז אסור לאכול זה משל זה. לא זו הדרך.

  33. הרב רבין אמר לי שאינו יודע מה קורה שם היום אבל זה מה שהוא ראה לפני 20 שנה… :) כך שאולי כשהרב רוזנבלט נכנס התחילו להקפיד הרבה יותר
    בנוגע להחלפת סכינים, עדיין נשמע לי מוזר ששבועיים לא יהיה שום דבר כי לא אמורים להחליף סכינים באמצע השחיטה ממש אלא רק אחרי סבב שחיטה של כ-7 דקות אם אני לא טועה (בשחיטות היותר טובות)
    ולפי מה שראיתי הרבה פעמים עושים קומבינות ועובדים מראש עם שלוש ליינים ואם יהיה איזה בעיה באחד מהסכינים (במצב שהעופות לא מסומנים ולא יודעים איזה שוחט שחט כל עוף) עושים היתר של חד בתרי וכד'… אבל אז זה כבר לא מהדרין ואת זה לא אומרים לציבור ומעבירים כמהדרין מן המהדרין בבדצ"ים שונים

    שורה תחתונה אני לא מאמין שיש פה רק פוליטיקה (לרוב לא מדובר ברב לנדא אלא הכשרים אחרים שמקובלים כטובים בציבור) ובהכשרים הטובים עיקר הבעיה צריכה להיות הסכינים…
    ואני יזכיר את מה שהרב גלאי אמר לי שבד"ץ עדה חרדית זה רמה נמוכה בשחיטה.
    ולמשל בנוגע לרב מחפוד בכלל אין מה לדבר (יש עליו חומר של 2000 עמודים… וכשאני שוחחתי עם מחפוד בפלאפון הוא אמר לי שהוא יכול להוציא "בדוחק" 60 אחוז חלק בית יוסף (ועוד אמר שהרב יהודה שפירא בזמנו שהסיר אחריות משחיטתו לא דובר אמת – בלשון המעטה אני אומר) בקיצור דברים מוזרים – תבדקו אותי)

    אפשר לסכם שמי שאומר שכל הבדצי"ם המפורסמים טובים לא ראה את המצב, ומי שיותר ירא שמיים ינסה לברור בד"ץ מסויים ששמע עליו שמועות טובות וייצמד אליו ומי שיותר ירא שמיים לא יוכל תעשייתי
    וכמובן שרב שלא מבין מה המצב לא יכול לתת גושפנקא לשום דבר ועדיף שיגיד שלא יודע מאשר להאכיל אלפי אנשים חשש איסור (לא שאני יודע איזה סוד גדול שהם לא יודעים, פשוט אני בררתי קצת במקומות שהם לא)

  34. תראה על כמה דברים לא מדוייקים אתה מוכן לומר מילים לא טובות: שמועה מלפני עשרים שנה!!! אני חוזר שוב, שמועה ומלפני עשרים שנה… בנוגע לסכינים לא הבנת את דברי, ברור שסכינים משוייפים שוב ושוב, לא קרה להפ שאירעה תקלה באמצע השחיטה. וזה מעיין אבל יכול להיות. בהכשרים המהודרים בודאי האשכנזיים לא סומכים על ביטול ברוב שיש בזה מחלוקת אם נחשב חתיכה הראויה להתכבד וחבל שלא עיינת לעיל שהסברנו את זה. פוליטיקה לא התכוונתי לרב לנדא אלא למשהו אחר. בד"ץ העדה החרדית רמה גבוהה מאוד נבדק על ידי רבנים רבים, אני יכול לומר שלגבי בדיקת העופות אחר השחיטה זו הרמה הכי גבוהה שיש, הכל על השולחן ולא על הליין, משהו מיוחד. המלחמה של הרב א' כנגד הרב מחפוד לא מוצאת חן בעיני, אני מודה שלא בדקתי שחיטה זו. עדיין אני אומר, מי שמקפיד על שחיטה מהודרת כמו העדה החרדית הרב לנדא וגם שארית ישראל והרב רובין, עשה בעיני את ההשתדלות הראויה לאכול עוף כשר בתכלית ההידור.

  35. אני אומר בסך הכל עדות, ולמרות שזה היה לפני הרבה שנים ודאי שאי אפשר להתעלם מזה והכל אני אומר עם ההסתייגות שאומר הח"ח בנוגע ללשון הרע

    בנוגע לסכינים, מתי מחליפים את הסכינים? באמצע השחיטה ממש?

    בנוגע ללסמוך על ביטול ברוב, ודאי שרשמית לא אמורים לסמוך על זה, מה עושים בדיוק בפועל זה דבר נפרד, ושוחט העיד לי על הביטול הנ"ל שעושים בבדצי"ם מסויימים
    וקשה לי להתעלם מזה.
    בנוגע לבד"ץ העדה החרדית, שוב אני יפנה אותכם לרב גלאי כי הוא זה שאמר את מה שאמרתי, ואתם ודאי יכולים בקלות לברר איך ניתן ליצור איתו קשר

    בנוגע ל"מלחמה של רב א" זה לא רק הוא, גם הבן של הרב יעקב יוסף (הרב עובדיה יוסף) אמר לי שהרב מחפוד זה "הכי גרועה" ועוד אנשים רבים דיברו בזה (מה שמחזק את מלחמתו של אותו רב א') ואין פה מקום לפרט.
    בנוגע לשאר ההכשרים שהזכרתם, עדיין לא ברור לי איך אפשר להתעלם מדברי הרב רבין, הרב רוט (שתוכלו למצוא את דבריהם באינטרנט) ועוד בעניין הזה.

  36. קודם כל מוחה במי שדיבר פה נגד גדול הדור הרב אמנון יצחק וגם ברבני ההוראה שאתה אומר על הרב שהוא לא מבין בזמן שאתה אומר לא לאכול מהכשרות שלו שאין לך מושג בכלל על השחיטה של הרב דבר שני מה אתה אומר על כל התבלינים שטוחנים אותם עם תולעים עכברים ועוד זה ביטול איסור לכתחילה (זה בכל הכשרויות)

  37. בענין זה כתבתי כאן באתר כך:
    כאשר אנחנו יודעים שיש חרקים אסור לטחון כי אין מבטלים איסור לכתחילה, כאשר יש רק ספק שמא יש תולעים מותר לטחון ואין בכך חשש של אין מבטלין איסור לכתחילה, ובלבד שמטרת הטחינה אינה לבטל את האיסור אלא כדי ליצור קמח.

    מקורות:

    אכן, בריה, ובכללה חרק שלם, אינה בטלה אפילו באלף. כלומר, אם נפלה תולעת לתוך תבשיל, כל זמן שלא מצאו את התולעת והוציאו אותה מתוך התבשיל, התבשיל כולו נאסר באכילה, אף אם כמות האוכל הכשר היא פי אלף מהתולעת.

    עם זאת, אין חובה לברור את גרגירי החיטה מתולעים וחרקים לפני שהן נטחנות בטחנות הקמח. אמנם תולעת שלימה אינה בטלה אפילו באלף ואף אם מתה ונמעכה, כל עוד היא שלימה – אינה בטלה. אבל תולעת שנחתכה, וקל וחומר אם נטחנה, בטלה ברוב. מכיוון שכל החיטים עומדות להיטחן, אין חשש שתישאר ביניהן תולעת שלימה, ולכן מותר לטחון את הכל (שו”ע, יו”ד סימן פד, סעיף יד).

    לכאורה יש להקשות על דין זה מכלל נודע ש”אין מבטלים איסור לכתחילה” – אסור לכתחילה לגרום לביטול איסור בהיתר, ואין לסמוך על כלל של ביטול אלא בדיעבד. לאור כלל זה, לכאורה קשה: היאך אפשר לטחון את החיטים עם התולעים, ולבטל בכך את איסורן, והרי יש בכך מעשה ביטול איסור לכתחילה?

    על זאת כתב ה’תרומת הדשן’ שכיון שמדובר רק בספק איסור (כי ייתכן שברחו התולעים מחוץ לרחיים מפני קול הטחינה), וגם אינו מכוון לבטל את האיסור (אלא כוונתו לטחון את החיטים וליצור קמח), הדבר מותר (שו”ע, יו”ד סימן פד, סעיף יד; ש”ך, ס”ק מ). מכאן יש ללמוד שבמקום שאין ודאות של הימצאות תולעים, ואין כוונה לבטל את התולעים אלא כוונה אחרת (כגון יצירת קמח או מיץ), מותר לטחון את הפרי, ואם היו בו תולעים שוב אין בהן איסור, מאחר ובטלות הן בתערובת.

    בט”ז (סימן צט, ס”ק ז) כתב שההיתר לטחון את הפירות (במקום שאין כוונתו לבטל את האיסור) נאמר רק אם אין אפשרות לסלק את האיסור באופן אחר. ב’פתחי תשובה’ (שם, ס”ק ד) הביא מדברי ה’פרי מגדים’ ועוד פוסקים כי בכל מקום שיש טרחה מרובה מותר, אבל במקום שניתן לבדוק ולסלק את האיסור בקלות, אין היתר לבטל את האיסור בטחינה. לכן, מאכל שאין בדיקתו קשה במיוחד, יש לבדקו מחרקים, ולא לסמוך על טחינה.

    מכאן ההיתר של מייצרי יין או מיצים שונים לטחון את הפירות לצורך יצירת מיץ, בלי לבדקם מתחילה. אולם בפירות וירקות הידועים כנגועים, חובה לנקותם עד כמה שאפשר (כגון לשטוף פטרוזיליה במים עם סבון). וכתבו הפוסקים שבמקום שקשה לבדוק ולנקות באופן מוחלט, יש לבדוק באופן יעיל (המסיר בדרך כלל את הנגיעות), ומותר לטוחנו כדי לצאת ידי כל חשש של תולעים (ראה ספר ‘בדיקת המזון כהלכה’, עמ’ 140).

  38. ל"מלמד"
    מבין את הרגשתך על חובת המחיה – כמו כל "קפזני"ק" ממצוע :) על נושא הבשר… אך בנוגע לביטול איסור לכתחילה אם לא למדת את נושא ביטול איסור לכתחילה מומלץ להישאר בשאלה וצ"ע ולא לתקוף את הבדצי"ם על מה שאינך יודע בודאות, וכמובן שלא חייבים לאכול תבלינים ושאר מוצרים שלא אוכלים אצלכם בקהילה, (שזה אפילו 'תפוציפס' שלא אוכלים – כי חוששים משום מה לבישול מחללי שבת, דבר שלא נראה לי תקין לאחר בירור קל אצל משגיחי החטיפים ובלי קשר שלדעת הרבה מהפוסקים 'תפוציפס' לא עולה על שולחן מלכים ולכן גם אם גוי בישלו אין בזה בעיה וכמובן שיש על מי לסמוך) אם אתה חושש לאיסור…

    אני השתדלתי ללמוד את נושא ה'ביטול איסור לכתחילה' לעומק עד כמה שידי הדלה מגעת, כולל הליכה למשרדי ועדי כשרות שונים, שיחות עם משגיחי כשרות מכמה וכמה מפעלים וכד'
    ממשרדי ועדי הכשרות היה לי מאוד קשה לקבל מענה ונאלצתי לחפש היתרים בהלכה בלי קשר לדעת רבני הכשרויות…
    בפועל אני סבור שרוב המוצרים, והתבלינים שהם באיכות סבירה (חוץ מתבלין ההל שמצוי בו סימני נגיעות רבים ולא נגיעות ממש ויש מחלוקת בפוסקים אם מחשיבים סימני נגיעות כנגיעות או לא) לא נגועים בשיעור של מיעוט המצוי (לדעת ה'משכנות יעקב' שזה מ-10 אחוז נגיעות – והגרש"ז הביא את דעתו) ולכן גם אם טחנו ללא שום בדיקה אין בזה איסור…
    בנוגע לדעת הריב"ש שמיעוט המצוי זה קרוב למחצה – מבירור אצל תלמידי חכמים גדולים (כמו ר' שריאל רוזנברג) לא סומכים על דעתו וודאי שלא בד"ץ סומכים על דעתו. ואם הולכים לפי דעתו אין שום חיוב לבדוק כמעט כלום.
    מה שיותר ממיעוט המצוי ונטחן ללא בדיקה (יש בדיקות מדגם שאולי שוללים נגיעות מטורפת אך לא יותר מזה)
    יש את דעת הפרי מגדים ועוד.. שרבני האתר הביאו לעיל שבטירחה מרובה נחשב כאילו אינו יכול בעניין אחר ולכן במפעלים שיש ודאי טירחה בלי גבול ניתן לטחון ללא בדיקה.
    רק מה שקשה הוא איך בדצי"ם יסמכו על היתרים כאלה בתור בדצי"ם שהרי המוצר צריך להיות מהודר ואם סומכים על ההיתר הנ"ל זה כלל אינו חלק לדעת הרבה מהפוסקים…
    בפועל אני לא מאמין שהבדצי"ם סומכים על ההיתר של הפרי מגדים כי נראה דחוק לבדצי"ם לסמוך על זה לאור דברי גדולי ישראל על הבדצי"ם שמוצריהם צריכים להיות מהודרים באמת ללא כל חשש ואם זה לא מהודר זה שקר גמור לדעתי… ואני מנסה לברר אצל הרב שטרנבוך מה בדיוק קורה שם ומקווה שאגלה שהכל מתנהל כהלכה…

  39. דבר נוסף,
    ההיתר לטחינת ענבים וכד' למיץ שונה ממוצרים יבשים.
    היין עובר סינון ולכן גם אם לא בודקים מראש מותר לטחון כי טחינה על מנת להפריד את ההיתר מהאיסור לאחר מכן מותרת ומה שעובר בסינון דקיק בטל…
    ראו ב'אשרי האיש' על יו"ד מהרב אלישיב זצ"ל שהביא זאת

    ורק להבהיר, למניעת טעויות, בנוגע לדברי הקודמים ובכללי:
    מיותר לציין שבשאלות מורכבות יש צורך לשאול מורה הוראה שהוסמך לכך ע"י גדולי ישראל ולא לסמוך על דעתי או לשוטט באתרי אינטרנט …

  40. אוי שזה התשובה שזה מותר כי זה ספק אם יש תולעים ואז מותר לבטל איסור לכתחילה איך אפשר להגיד שזה ספק שיש בכל הטונות שטוחנים תולעים ועוד חוץ מי זה שלפעמים מוצאים שלמים חרקים פרפרים ועוד בתוך התבלינים גם של העדה החרדית 2. לגבי הבשר חוץ מהרב אמנון יצחק גם הרב עובדיה וגם הרב קנייבסקי וגם הרב עמאר ועוד הרבה רבנים אמרו שאסור לאכול התעשייה אז מה תענו עליהם שהם גם לא יודעים?

  41. כאן היתה תגובה של שוחט שגם מעיד שיש אנשים שמכפישים סתם בגלל נקמנות אישית ובעצמם שוחטים גרוע יותר. אבל בגלל שנקב שמות וכו', מחקתי. תודה למגיב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל