לתרומות לחץ כאן

קריאת המגילה לקטנים – ברכות

שלום רב
בעל קורא מגילה , שקורא מגילה ביום פורים בבית ספר לקטנים, האם מברך ברכות הקריאה (קודם הקריאה ואחר הקריאה)?
ואם הוא מכווין לחינוך יכול לברך או ברכותיו לבטלה?
תודה.

תשובה:

שלום רב

לכאורה עדיף לבקש מאחד הנערים שעדיין לא בירך שיברך הוא ויוציא את האחרים ידי חובה, ובלבד, שאותו נער המברך בוגר מספיק כדי שניתן לסמוך עליו שישמע את כל הקריאה בלי להפסיד אף מילה. שאל"כ עדיף שישמעו בלי ברכה, שלא תצא ברכתו לבטלה.

מקורות:

בטורי אבן מגילה כט א ביאר בדעת התוס' שם שכתבו שקטן אינו מוציא אחרים ידי חובה, שקטן אינו בדין ערבות, ולכן, למרות ש"שומע כעונה" שייך בקטן, והיינו שכאשר הוא מחוייב ומברך בקול יכולים קטנים אחרים לצאת ידי חובה בברכתו, מכל מקום הוא אינו בתורת ערבות, ולכן לא שייך לגביו דין "יצא מוציא".  וכ"כ בפרי מגדים פתיחה כוללת ח"ב אות יז. ונראה שכך הוא גם להיפך, שכשם שהוא לא בכלל ערבות לאנשים, אף הם אינם בערבות עבורו, וכן כתב החזון איש או"ח סי' כט. וראה פרי מגדים סי' תרפט א"א ס"ק ד שמסופק בזה.

אמנם בהגה' חכמת שלמה לשו"ע סי' קפו נקט בפשיטות שקטן הוא בכלל דין ערבות, וע"ע מועדים וזמנים ח"ב סי' קפ בשיטות הפוסקים בזה.

אגב לגבי עצם חיוב קטן בקריאת המגילה יש דבר מעניין, מרהיטת לשון הרמב"ם ועוד נראה שהוא רק משום מצות חינוך, וכן כתב בביאור הגר"א לשו"ע סי' תרפט. אולם בביאור הגר"א עצמו בפירושו למגילת אסתר פרק ט פסוק כט כתב שכשם שהנשים חייבות במקרא מגילה משום שאף הן היו באותו הנס, כך גם הקטנים, ומפרש כך את הפסוק "וזכרם לא יסוף מזרעם", נמצא שהמצוה היחידה שיש לקטן שהיא מדברי קבלה שחומרתה כמו של תורה לדעה זו, היא מקרא מגילה! הזדמנות חד שנתית! כדאי לומר זאת לנערים הצעירים.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל