תינוק נולד בביח שערי צדק בירושלים אתמול ,יום חמישי. בשעה 5:51 הוציא את ראשו בודאות.השקיעה היתה בשעה 5:53.י"א שבדאורייתא חוששים לשיטת הרב טיקוצינסקי שהשקיעה היא כ4 דקות קודם.המשפחה ספרדית ומבקשת לדעת את מנהג ופסיקת גדולי הספרדים במקרה הזה,מתי לעשות את הברית,בי"ד או ט"ו אדר שני?המשפחה גרה בצפון ורק היולדת ילדה בירושלים! אודה מאוד לתשובתכם הדחופה והמפורטת!
תשובה:
שלום רב
יש להכריע שהוא נולד עדיין ביום.
לפי לוח הרב טיקוצינסקי ביום חמישי היתה השקיעה ב5:50 ולפי הלוחות החדשים המעודכנים השקיעה היתה ב5:53, וכיון שידוע שהרב טיקוצינסקי הסתמך על המואזין ועוד חישובים שבזמנו היו מקסימליים אבל היום הם ממש לא עדכניים, אין לחשוש לדבריו להפסיד מצוה דאורייתא של ביום השמיני ימול בשר ערלתו. אינני יודע בזה הכרעה של גדולי הרבנים הספרדים אבל התייעצתי בענין עם הגאון רבי צבי ובר שליט"א רב שכונת נווה יעקב ומדייני בד"ץ שארית ישראל וכך הכריע, ועוד הוסיף, שבית החולים שערי צדק ממוקם באחד המקומות הגבוהים בירושלים, ומן הסתם שם היום נמשך יותר מבשאר חלקי העיר. לדעתי הגר"ע יוסף ודאי היה מכריע כך, כיון שתמיד עשה ספק ספיקא בצירוף שיטת רבינו תם [כך לגבי הפסק טהרה בתוך 13 דק' לאחר השקיעה].
מזל טוב ורוב נחת!
האם לגבי מילה בשבת גם אומרים שאם נולד תוך 13 דקות אחר השקיעה בשבת מלים בשבת?
חלילה, לא אמרתי שכך עושים, לא בחול ולא בשבת, אמרתי שברור בעיני שהגר"ע יוסף יסכים לסמוך על הלוחות החדשים שקובעים שכאן הלידה היתה לפני השקיעה, כיון שהוא בלאו מצרף לגבי ענינים רבים את הספק הנ"ל.
השאר תגובה