לתרומות לחץ כאן

דין זכין במתנות לאביונים / הטעם למשלוח מנות

האם אפשרי שאני יתן בעצמי מתנות לאביונים כדי לזכות אנשים במצווה הזו במקרה שהם לא יודעים שאני נותן עבורם מדין זכין לאדם שלא בפניו?
שאלה שנייה גבי משלוח מנות, ידוע מה שכתבו הפוסקים שבשלוח מנות המקבל צריך לדעת מי הנותן, השאלה שלי מה הדין אם השולח את המשלוח מנות לא יודע ולא מכיר את המקבל, האם זה אפשרי? דיש לצדד דיש להעדיף שגם המשלח ידע מי מקבל המנות כדי שירבה כלפיו אהבה ע"י הנתינה שנותן לו.

תשובה:

שלום רב

לא שייך בענין הזה זכין לאדם שלא בפניו. דין זכייה שייך במצוה כמו מעשרות או הפרשת החלה שהנושא הוא תיקון המאכל מחיובי הנתינה, כאן זו היא מצוה שבגופו ולא מצוה שקיומה בתוצאה, כלומר החיוב הוא להיות האיש שדואג לעני לסעודת פורים, כאשר אתה נותן זו נתינה שלך לא שלו.

אין ספק שהנושאים האלו תלויים זה בזה, ולהצד שיש להקפיד שהמקבל ידע מי הנותן כך גם להיפך. ובעיקר דין זה ראה כתב סופר או"ח סי' קמא שנדון זה תלוי בטעמים השונים שבמצוה זו, אם כדי להרבות אהבה ואחוה או כדילדאוג שיהיו לכולם צרכי פורים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מותר לאשה לתת צדקה או מתנות לאביונים באופן שסביר ומקובל, וזה חלק מתנאי האישות שבין הבעל לאשה. רק מתנה מרובה החורגת מהסטנדרט היא אינה יכולה לתת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל