לתרומות לחץ כאן

שתיית יין בפורים – כמה? / סעודה בליל פורים שחל במוצאי שבת

שלום הרב! בנוגע לסימן תרצה
1.במשנה ברורה ס"ק ג' כותב שאם י"ד יוצא במוצ"ש אעפ"כ יעשה מ"מ צריך להרבות (בסעודה) והרי זה פשיטא יש סעודה רביעית אזי מה החידוש?
2.לעניין המשתה. מרן בבית יוסף משמע לאסור השכרות אך בפסיקתו בשו"ע לא הגביל אלא בפשט יגיע לשכרות. אזי למה חזר בו?

תשובה:

שלום רב

  1. כוונת המשנה ברורה היא כך, בכל מלווה מלכה די באכילת כזית פת, כאן יש צורך להרבות בסעודה, והחידוש המיוחד הוא, שאף שהוא כבר שבע מסעודה שלישית, אעפ"כ ירבה בסעודה. ראה לשונו שם.
  2. אין כוונת השו"ע שיש להשתכר בפורים, וננסה לסכם את הדברים בקצרה על פי השיטות השונות:א. יש סוברים, שאדם חייב לשתות יין יותר מכפי רגילותו, עד שירדם מחמת השתיה, והרי בשנתו אינו מבחין בין “ארור המן” ל”ברוך מרדכי” (ראה: רמב”ם מגילה שם; רמ”א או”ח שם, בשם מהרי”ל ומהר”י ברונא. וראה ט”ז שם ס”ק ב).

    ב. אחרים כתבו, שעל אדם להשתכר עד כדי שבעת שיאמר לאחר קריאת המגילה את הפיוט “שושנת יעקב” [מובא במסכת סופרים פי”ד ה”ג], עלול הוא לטעות בלשונו, ובמקום “ארור המן”, לאמר “ברוך המן” (ראה: ר”ן מגילה ג ב בדפי הרי”ף; מאירי מגילה ז ב; בית יוסף וב”ח או”ח סי’ תרצה, בדעת התוס’ מגילה ז ב. וראה בית יוסף וב”ח שם, שדי בכך שטועה בין אסתר לזרש, ואין צריך שיטעה בין המן למרדכי, אולם ראה צידה לדרך מאמר ד כלל ז, שחולק). באופן דומה יש מבארים, שבזמן חז”ל היו נוהגים לשיר פיוט מיוחד, שבסיום כל אחד מבתיו היו אומרים “ארור המן” או “ברוך מרדכי”. ועל אדם להשתכר, עד שיהיה עלול לטעות ולאמר “ארור המן” במקום “ברוך מרדכי” (דרכי משה או”ח שם; אליה רבה שם ס”ק ב).

    ג. ויש שכתבו, שהואיל וסכום הגימטריא של התיבות “ארור המן” שווה לסכום הגימטריא של התיבות “ברוך מרדכי” [=502], חייב אדם לשתות בפורים עד כדי שלא יוכל לחשב גימטריא זו (אגודה מגילה סי’ ז; מהרי”ל הל’ פורים; מג”א שם ס”ק ג).

    ד. לדעת אחרים, בנוסף לחיוב ההודאה ביום הפורים על ההצלה מגזירת המן, יש להוסיף ולהודות על גדולת מרדכי, שמינהו אחשוורוש כמשנה למלך. לדעתם, חייב אדם להשתכר ביום הפורים, עד שלא יבחין בין שני חלקי הנס – מפלת המן, וגדולת מרדכי (ט”ז או”ח שם ס”ק א).

    אולם, יש ראשונים שסוברים שדין זה לא נפסק להלכה, ואין חיוב להשתכר בפורים, משום שעל ידי שתייה כה מרובה, עד כדי שלא יבחין בין “ארור המן” ל”ברוך מרדכי”, עלול אדם לבוא לידי חטא. ומכל מקום, כתבו שיש לשתות יין מעט יותר מכפי שאדם רגיל לשתות בשאר ימות השנה – שיעור שתיה המביא לשמחה (ראה: ר”ן ובעל המאור מגילה ג ב בדפי הרי”ף, בשם רבי אפרים; מאירי מגילה ז ב; ארחות חיים הל’ פורים אות לח; כל בו סי’ מה; ב”ח או”ח סי’ תרצה, וכתב שיש לשתות בשיעור שאינו מאפשר לאדם לעמוד לפני מלך. וראה ראשונים הנ”ל, שמהגמ’ שם נראה שאין הלכה כרבא שהובא לעיל).

     טעם המצוה

    הטעם לכך שתיקנו להרבות בשתיית יין בפורים, הוא זכר לניסים שנעשו לישראל בימי אחשוורוש, שהיו כולם על ידי יין. שכן, תחילתו של נס פורים היה בהריגת ושתי המלכה במשתה היין שעשה אחשוורוש, דבר שהביא למלכותה של אסתר [ראה אסתר א י-יא]. גם דינו של המן נגזר למיתה במהלכו של המשתה שעשתה לו אסתר עם המלך אחשורוש [ראה שם ז א-י], דבר שהביא לביטול הגזירה (אליה רבה שם ס”ק א; חיי אדם כלל קנה דין ל).

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח על התשובה!
    לגבי שאלה 2. פשט השו"ע מחייב לשתות עד שהשתכר (שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי) כמו שמשמע מהרא"ש ומהרי"ף – שלושתם באותה סברה שלהשתכר כפשוטו. אך בבית יוסף משמע אחרת. אולי חזר בו?

    ב.באופן כללי כשיש סתירה בין הבית יוסף לשו"ע מה עושים? האם יש מקומות שאפשר לסמוך על סברתו בבית יוסף למרות שזה היפך מה שכתב בשו"ע?
    תודה!

  2. הסברנו כל כך הרבה הסברים בנושא של בין ארור המן לברוך מרדכי, כך שברור שהפוסקים הבינו שאין כוונתו לשכרות ממש.
    באופן כללי דומני שהכלל הוא כך, הבית יוסף הוא חיבורו הראשון, השו"ע השני ובדק הבית השלישי, והלכה כמו שכתב באחרונה.

  3. שאלתי נבעה בגלל שיש גם שכתבו להשתכר כפשוטו כ"כ הפר"ח וכן משמע מתשובת החת"ם (וגם הרא"ש והרי"ף כתבו כפשוטו) לכן אולי נטה השו"ע לסברתם?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל