לתרומות לחץ כאן

סעודת פורים בשנת אבל

בס"ד
בשנים האחרונות נהגתי להתארח כל שנה בסעודת פורים אשר בירושלים. השנה עברנו לתקוע הסמוך לירושלים ולצערי אני בשנת אבל. כיצד עלי לנהוג השנה?
יתכן ואבי יקיים סעודת פורים וגם הוא בשנת אבל. אבי גר בירושלים האם מותר לי להשתתף בסעודה?

תשובה:

שלום רב

אין איסור לאבל לסעוד בקרב בני משפחתו הקרובה, זו אינה נחשבת סעודת מרעים כיון שרגילים לעשות זאת מפעם לפעם, אבל אם מדובר בסעודה המונית שכל בני המשפחה מתקבצים יחד בקהל רב, הדין כך: אם אתה מחוייב באותו הפורים, מותר לך להשתתף, אבל אם אתה כבר עשית פורים ביום י"ד וביום ט"ו בצהריים אתה מגיע לירושלים, נראה שאין להשתתף בשמחה, וכך הכריע בס' קיצור דברי סופרים של הרב נחום יברוב, הל' אבלות.

מקורות:

בשו”ת ישכיל עבדי חלק ח’ סימן כ’ מביא מהבאר היטב ביו”ד רמו,יח בשם תשובת מהר”ם מינץ שמותר לאבל תוך י”ב חודש לסעוד בסעודת סיום מסכת, וגם מפתחי תשובה ביו”ד שצא,ה שמשמע בים של שלמה שסעודת בר מצוה דינה כסעודת סיום מסכת והסיק שאם כן ודאי שלא גריעא סעודת פורים מסעודת סיום ובר מצוה דמותר להשתתף עמהם אף שהיא אצל אחר ולדעת המחמירים דדוקא בביתו מותר יהא מותר להזמין לסעודתו אורחים ולדעת המקילין אפילו חוץ לביתו, ומכיון דקי”ל דהלכה כדברי המיקל באבל אם כן ודאי דאין לנו למחות במי שהזמינו אותו לסעודת מצוה. וכן מובא בשם הגרי”ש אלישיב שליט”א שאם משפחות שני אחים רגילים מדי שנה לסעוד יחדיו את סעודת פורים בשעת אבילות שלהם מותר להם לסעוד יחד כמנהגם וכן מותר לאבל להזמין אורחים שהוא רגיל להזמינם תמיד וכן יכול ללכת לאכול אפילו במקום שיש כמה אורחים וכפי שהוא רגיל ללכת תמיד (הליכות והנהגות עמ’ 25).

ובשבט הקהתי יו”ד חלק ג’ סימן רצ”ב כותב להוכיח שמותר לו להשתכר כרגיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל