לתרומות לחץ כאן

כללי האכילה לדעת הרמב"ם

שלום הרב!
מה צריך להיות יחסנו כלפי הלכות דעות של הרמב"ם בנוגע להנהגות במאכלים? דהיינו האם לקבלם כהלכה ממש וחייב לעשות כפי שכתב ? מתי אפשר לומר ישתנו הטבעיים שהרי כיום יש מחקרים שסותרים את דבריו לגבי טיבו של מאכל שכתב וכן להיפך .
2.לדוג' אם אדם תמיד זקוק לשתות מים כשאוכל אך הרמבם כתב רק אחרי האוכל האם מחוייב לו?

תשובה:

שלום רב,

א. כללי הרמב"ם בהלכות דעות בנוגע למאכלים אינם הלכה. אלא המלצה. ראה בשו"ת אגרות משה (חו"ב ח"ב סי' עו) שכתב: "ברמב"ם פ"ד מדעות שנקט שם עניני אוכלין ומשקין הטובים לבריאות הגוף והרעים לבריאות הגוף ולא כתב בלשון איסור לא מדאורייתא ולא מדרבנן שאסרו חכמים, כדכתב בהסרת מכשול שיש בו סכנת נפשות בפי"א מרוצח ה"ד שאסור להניחו ומחוייבין להסירו אפילו שהוא חשש רק לעצמו מעשה דקרא דהשמר לך ושמור נפשך ובלאו דלא תשים דמים, וכשאיכא רק חשש סכנה אסרו מדרבנן ומכין מכת מרדות (שם רמב"ם פ"ד מה' דעות בה"ה) וחשיב פרטי הדברים עד סוף הפרק וגם בפי"ב".

"אלא כתב רק הקדמה מסברא בעלמא בראש הפרק (רמב"ם פ"ד מה' דעות) הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא שהרי א"א שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק עצמו".

"והוא משום דעל כל הדברים האלו שפרט אותם לא שייך לאוסרן ממש מאחר דהרוב מהן עניני הנאה הן ולרובא דרובא דאינשי לא מזיק להו כלום ואיכא הרבה מהן שא"א להזהר בהו להרבה אינשי שטרידי בפרנסתן ואיכא הרבה שלא שייך שיזהרו בזה עניים שמרויחין רק מה שמצומצם לכדי חייהם שלכן לא שייך לאסור אלא רק לעורר להעלמא במה שידעו איזה דבר הוא טוב ואיזה דבר הוא רע וליעץ להם כהלשון שנקט הרמב"ם שם פרק ד' מהלכות דעות בכל הפרק".

ב. משום כך באופן עקרוני, אם אתה סבור שהבריאות האיתנה תבוא דווקא באכילה באופן אחר, בבקשה, אתה רשאי לעשות כך. אבל לא הייתי בונה דווקא על מחקרים המשתנים חדשות לבקרים…. היום אומרים לך עשה כך ומחר אומרים לך עשה אחרת..

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הרב אסחייק מבני-ברק (שהיה משמשו של מרן הרב שך זצוק"ל) מוציא ספרים בנושא חיים בריאים לפי ההלכה (וכמובן נסמך על הרמב"ם בהשוואה למחקרי תקופתנו).
    באתר קול הלשון תוכל להוריד חלק מספריו כמו "חיים בריאות כהלכה" ו"חיים ללא עישון"
    בקישור: http://www.kolhalashon.com//New/Books.aspx

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל