לתרומות לחץ כאן

זוג שנישאו כדמו"י בהסתר מה יעשו בשעת החופה הפומבית

בס"ד
הופנתה אלי שאלה כרב הקהילה
אני גר בארה"ב בעל תשובה רווק ושומר נגיעה חברתי הגיעה לארה"ב והתחתנו בכולל כדת משה וישראל
בקיץ אנו באים לארץ וצריכים לערוך חופה " כהלכתה" עם האורחים ההורים באולם אירועים
הרב אמר שעל מנת שהברכות לא יהיו לבטלה (הרי אנו נשואים בלי ידיעת ההורים) אפשר לומר ברוך..למדני חוקיך על מנת לא ליצור מבוכה במשפחה דבר שגובל כמעט בכבוד המשפחה ..מה ניתן לעשות ע"מ לעבור את החופה בשלום.

תשובה:

שלום רב,

אני לא מאמין שמסדר הקידושין יצלח את כל הברכות בצורה כזו, וגם מה יעשה עם אלוקינו?

אולם יש לדעת שהגר"ע יוסף זצ"ל (יביע אומר ח"ח יו"ד סי' לב) נשאל על פנויה שהפילה, ואח"כ חזרה בתשובה ובעלה האברך לא ידע כלל על ההפלה, ובשעה שנולד להם בנם הבכור, היא שאלה האם היא מחוייבת לומר לבעלה שאין כאן פדיון הבן, או שהיא יכולה לשתוק מפני הבושה. והשיב באריכות עפ"י הסוגיה בברכות יט,ב גדול כבוד הבריות, שכבוד הבריות דוחה לא תעשה (לא תסור) אם הוא רואה את חברו עובר על איסור בשוגג. ואינו חייב להפרישו. וא"כ לדעת רוב הראשונים שאיסור ברכה לבטלה אינו אלא איסור דרבנן, והפסוק לא תשא שם וכו', אינו אלא אסמכתא, (משום שאיסור זה נאמר רק למי שאומר שם ה' ללא ברכה כלל). א"כ יהיה מותר לאישה שלא לומר דבר, למרות שבעלה יעבור על איסור דרבנן בשוגג, מפני כבוד הבריות.

ואפילו לדעת הפוסקים שאיסור ברכה לבטלה הוא מדאורייתא. הביא שם בשם הדברי חיים (או"ח סי' לה) שבמקרה שהאיסור אינו ממש מפורש בתורה נדחה מפני כבוד הבריות באופן האמור (שחברו עובר בשוגג). וא"כ גם האיסור הזה שלדעת רוב הפוסקים הוא מדרבנן, ודאי שאינו יחשב לאיסור מפורש מה"ת גם לדעת החולקים. עוד הוסיף: "וכל שכן לפי מ"ש הרה"ג בעל קהלות יעקב בספרו שיעורין של תורה, שאפי' לדברי המג"א דס"ל שלדעת הרמב"ם איסור ברכה שא"צ הוי איסורא דאורייתא, אין זה אלא בזורק ברכה מפיו שלא לצורך כלל, אבל מי שטועה וסבור שהוא צריך לברך ברכה זו, לכ"ע לא הוי אלא איסור דרבנן. ע"ש".

לכן מסקנתו היא שמותר שלא לומר לבעל למרות שהוא יעבור על איסור ברכה לבטלה בשוגג. וא"כ גם בנד"ד לכאורה עדיף שמסדר הקידושין לא ידע דבר, ובכך הוא יעבור על איסור ברכה לבטלה בשוגג.

אולם לכאורה פתרון כזה אינו ישים במקרה דנן. משום שאין זה ממש כמו הדוגמא המובאת בגמרא שחברו עובר על איסור כי הוא לא יודע דבר, והשאלה היא האם חייבים לגלות לו או לא. אבל במקרה דנן, הם הולכים להזמין אדם ולהכשיל אותו ביודעין (הם יודעים) באיסור דרבנן. כלומר, זה לא לאפרושי מאיסורא, אלא הם עצמם עוברים על איסור לפני עיוור.

למסקנה, אין לי פתרון עבורם. אולי שיתגרשו לפני הנישואין….

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל