לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע שעל המיטה

שלום רב
1.כשאני קוראת וידוי אחרי קריאת שמע שעל המיטה. מתי אני צריכה להגיד מה שאני רוצה את מה שקרה באותו יום במילים שלי ולהצטער על זה, לפני הווידוי או אחרי שאני קוראת את הווידוי עם המכות על הלב.?
2.וגם אמרו שאסור לדבר אחרי קריאת שמע או ברכת המפיל? ואם אסור לדבר זה לא קצת סותר כי אחרי זה יש לי להגיד ווידוי ואנא בכח וכו ופה אני מדברת…

3. בבקשה תסבירו לי עוד משהו נכון שיש ברכת המפיל
אז אני לא מברכת עם שם ומלכות כלומר אני אומרת ברוך המפיל ובאמצע הקטע יש אלוקינו וזה אני אומרת בשם ומלכות ובסוף בלי.
כי ככה לימדו אותי אם אני אדבר או עשה משהו אחרי שזה לא יצא ברכה לבטלה.
האם אני עושה נכון?

4.גם ראיתי במקום אחר שאמרו שעדיף לקרוא קריאת שמע ואז ברכת המפיל וכל הפסוקים האחרים זה רק תוספות לשמירה והגנה. אצלי בסידור זה מסודר אחרת ברכת המפיל קריאת שמע ואז ישב בסתר עליו וידוי אנא בכח… ואחרי ברכת המפיל לא צריך לדבר אז למה זה מסודר לי ככה?
אז מתי כן. אני אחרי שעושה את הדברים האילו אני לא נרדמת ישר אז אני קוראת או עושה משהו אחר עד שנרדמת. ולפעמים באלי לדבר עם אחותי. אז אני כן מדברת.
אני כבר שנה וחצי שלקחתי על עצמי את זה ואני מגלה שאני עושה טעויות כמו לדבר או כמו להגיד לא נכון וכו.
הקריאת שמע שעל המיטה מסובכת לי ולא נוח וכבר באלי להפסיק עם זה שלקחתי על עצמי כי לא מסבירים לי טוב מסבירים באויר. נגיד שאלתי כמה דפיקות צריך לתת בלב כשעושים ווידוי אמרתם לי אבל לא ברור
ובקום אחר אמרו לי 22 פעמים כל פעם שיש אות חדשה.

5. האם מותר לעשות ווידוי יחפים או עם גרביים?

תודה

תשובה:

שלום רב

  1. כדאי לומר את הוידוי בפה קודם ברכת המפיל. אולם אין הבדל אם קודם מתודים בפה או קודם אומרים את הנוסח שבסידור.
  2. הוידוי כפי הנוסח שבסידור אינו הפסק כי הוא חלק מנוסח קריאת שמע שעל המיטה.
  3. אם מברכים בלי שם ומלכות גם אלוקינו יש לומר בק' ולא בה', אף שיש מבני ספרד שהקלו בזה וכפי שהאריך בזה הגרב"צ מוצפי בשו"ת מבשרת ציון חלק א, אין להקל, כיון ששם אלוקים הוא אחד משבעת השמות שאינם נמחקים ואסור לאומרם שלא בשעת תפילה ברכה או אמירת פסוק שלם.
  4. יש כמה מנהגים לגבי מקום אמירת המפיל, את יכולה לומר כמו בסידור שלך וזה מצויין. אם יש לך חשש שאת עדיין רוצה לדבר, את לא חייבת לומר המפיל מיד, אלא רק לפני שאת ממש הולכת להרדם. הדפיקות על הלב אינן חיוב ממש אלא מנהג, גם מי שמתוודה בלי לדפוק כלל זה בסדר גמור, על כל פנים אמרו לך נכון, כל אות חדשה דופקים, אשמנו דפיקה בגדנו דפיקה גזלנו דפיקה וכו'. אגב, אמירת קריאת שמע כמו כל שאר המצוות היא חיוב גמור וזה לא כל כך תלוי בהחלטות שלנו והקבלות שלנו, אנחנו פשוט נדרשים לעשות זאת, וזה מצויין.
  5. מותר יחפים ואין חשש.

בהצלחה רבה בכל ויום נעים!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם אני אומר קש שעל המטה לפני חצות ואני יודע שאני לא ישן עכשיו אלא עוד כמה שעות (לפני עלות השחר) אז אסור לי לדבר לשתות ולאכול?
    לראות טלוויזיה מותר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל