לתרומות לחץ כאן

מה נקרא לשון הרע?

ערב טוב כבוד הרב
אזהרת לשון הרע על מישהו קרוב אלי אם זה נחשב לשון הרע עליו לא יודע, בכל מקרה לתועלת שאני אדע איך להתנהג.
אבא שלי התלונן על העבודה שלו, והאשים את המדינה בשחיתות עקב משהו שקרה לו שסיפר לי, האם זה לשון הרע? אם זה לא לשון הרע – למה לא? הרי יש גם חרדים שבמדינה, כלומר חלק נחשבים כ"עמיתך".
דרך אגב, אם נגיד אני במצב עם אנשים רבים שמדברים לשון הרע, מחוסר ברירה נגיד כמו שהפתיעו אותי בזה ח"ו, ומדברים לשון הרע, ואני מתבייש לסתום אוזניים או ללכת, אז אני אוזר כוחות לא לשתף איתם פעולה בשום אופן ותנועה, אך נגיד שיש מקרה שחלק מהמשפטים שלהם לשון הרע אך מסיימים בדבר נייטרלי. כמו, "איפה המספר של פלוני שמכר י את השולחן הגרוע הזה" (ואני יודע מי פלוני והוא יודע שאני יודע מי פלוני), אז בחלק הזה אני לא משתף פעולה וגם לא בתנועות פנים, אך זה עובר למשהו נייטרלי כמו "זה לא שאני לא יודע איפה הוא היה, אני פשוט לא יודע אם הוא עדיין באותו מקום או שהוא עבר למקום אחר כי זה היה לפני שנים" אז פה כבר אפשר להגיב בצורה כלשהי, כמו הבעת פנים חיה ומגיבה, או בדיבור? ונגיד לצורך העניין שהוא בהה בי כל הזמן שהוא דיבר וראה שאני לא מגיב למשפט לשון הרע? (דרך אגב מה שאמרתי שנייטראלי, זה נראה לי זה נייטראלי אם אני מבין נכון את המושג נייטראלי בכלל).
תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

  1. אין כל לשון הרע כשמדברים סתם על "המדינה", שהרי בסופו של דבר לא משעת שום גנות על אדם כל שהוא ספציפי, סתם שמעת שאביך לא נהנה מהאוירה הכללית בה הוא חי.
  2. הנושא של לשון הרע זה דבר אחד, ולתת את המספר זה דבר שני, אסור לך לשמוע ולקבל שהשולחן גרוע אא"כ זה נעשה לתועלת, אבל אין כל בעיה לתת את המספר, זה לא קשור לענין לשון הרע, וזכותו של אותו אדם להתקשר לאותו מוכר ולהביע בפניו את דעתו על המוצר, בין אם הוא צודק בין אם לאו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל