לתרומות לחץ כאן

הפסק בדיבור באמצע הבדלה

לכבוד הרבנים שליט"א
האם איש או אישה ששומעים הבדלה והפסיקו בדיבור אחרי ברכת בורא מאורי האש האם צריכים להבדיל שוב?
נראה לי שפשוט שהם נהגו שלא כהוגן כי אין מדברים עד שהמבדיל טועם מן היין כמבואר בשש"כ ח"ב פרק מ"ח ה"ב. אבל אם בכל זאת דיברו, נראה לי שאם דעתם לשתות מהגפן צריכים לברך שוב הגפן אבל יצאו יד"ח ברכת המבדיל. ובמקרה שמדובר באישה שהיא לא שותה מיין הבדלה, אז פשוט שיד"ח מצוות הבדלה עכ"פ בדיעבד ואינו חוזר\ת ומבדיל\ה. ונראה לי קצת ראיה לאלה שנוהגים לומר כל מיני ברכות אחר ברכת מאורי האש והבשמים שהגם שהפוסקים לא נוח להם בזה עיין פתח הדביר סימן חצר אות ב וחזו"ע שבת ב עמוד תז, לא ראיתי שכותבים שלא יד"ח אפילו בדיעבד. וגם אם לא יד"ח על מה צריכים לחזור ולהבדיל?
אשמח אם תאמרו לי איך ההוראה הנכונה.
בברכת התורה,
ויקטור בוחניק

תשובה:

שלום רב

הצדק איתכם. והטעם לכך, משום שברכת הגפן אינה חלק ממש מהקידוש או ההבדלה, והראיה, מדברי השו"ע בסי' רעא סעי' ד, שאם היו מסובים לסעודה ושתו יין ובירכו עליו והגיע זמן קידוש, פורס מפה ומקדש בלא ברכת היין, הרי שהעיקר הוא ברכת היום, אלא שכיון שהברכה נאמרת על הכוס יש לברך הגפן, ומכל מקום השומעים יוצאים ידי חובה גם אם לא כיוונו לצאת בהגפן או לא שמעו טוב או הפסיקו באמצע, ראה הלכות שבת בשבתו של הרב קארפ ח"א עמ' שסט.

שבוע טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל