לתרומות לחץ כאן

מדרכי היהודי היה נכדו של שמעי בן גרא?

לפעמים גוזרים על אדם לחיות למרות שלא מגיע לו, משום שעתיד להיוולד לו בן שיהיה צדיק, תלמיד חכם וכדו'. כדוגמא שמעי, שקילל את דוד (כדאיתא בשמואל ב' פרק ט"ז) – ודוד לא הסכים שיהרגו את שמעי, משום שעתיד לצאת ממנו צאצא שיושיע את ישראל – וזהו מרדכי.
אכן מרדכי הוא מצאצאי שמעי, שנא' במגילת אסתר "ושמו מרדכי בן יאיר בן שמעי", ולא הבנתי :הרי זה לא אותו שמעי, כי שמעי שקילל את דוד היה שמעי בן גרא, ושמעי – הסבא של מרדכי – קרוי במגילת אסתר בן קיש ("מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש") .
ומלבד זאת קשה להניח שהסבא היה בימי דוד – לפני בית ראשון – והנכד היה בימי אחשורוש, אחרי יותר מ-410 שנות בית ראשון (שני דורות בד"כ לא לוקח 400 שנה). אז מה הכוונה?
ואם שמעי הסבא של מרדכי קרוי ע"ש סבא של סבא שלו שהוא שמעי בן גרא – א"כ מנלן שהיה צאצא שלו, רק בגלל שקרוי בשם זהה?

תשובה:

שלום רב,

ההערה שלך במקום, אכן כך נראה לפי מה שאמרו חז"ל במסכת מגילה יב שמרדכי היה צאצא של שמעי בן גרא.

אעתיק לך קטע מספר אוצר מקור ישראל שהוא מתייחס לנושא:

"שמעי אבי אביו של מרדכי נהרג בימי שלמה ולפי"ז גם אביו יאיר חי יותר מד' מאות שנה דבית ראשון שנבנה ע"י שלמה עמד ת"י שנים
ומרדכי היה בימי גלות בית ראשון ועי' תרגום אסתר ב' ה' דמשמע דשמעי אבי אביו של מרדכי הוא שמעי בן גרא שנהרג בימי שלמה מפני שקלל את דוד ולפי"ז מש"כ שם בן קיש שהיה מצאצאי קיש אבי שאול.
אמנם בתרגום שני מבואר ששמעי אבי אביו דמרדכי היה כמה דורות אחר שאול ולא מוזכר שמעי אחר עד בנימין בן יעקב והרי מבואר דמרדכי הוא צאצא של שמעי שקלל את דוד אלא צריך לומר שהפסוק הזכיר את הדורות המרכזים ביותר דהיינו יאיר אביו של מרדכי ושמעי שהיה בימי דוד וקיש שהיה אבי שאול ולפי"ז היה כמה דורות בין יאיר ובן שמעי ויאיר לא היה זקן כ"כ כמש"כ למעלה והתרגום שני הזכיר את החשובים או המפורסמים ולא הזכיר את שמעי בימי דוד ושמעי המוזכר שם אחר הוא ויש קצת ראיה לזה דהתרגום
שם מונה גבי מרדכי ארבעים דורות עד יעקב אבינו ולעומת זאת אצל המן מונה רק כ"א דורות עד עשו כמבואר שם ג' א' אלא ע"כ מונה רק את החשובים".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל