לתרומות לחץ כאן

הפולמוס סביב מקום הזריקה בעופות

שלום רב!
שמעתי שלאחרונה התעורר פולמוס סביב כשרות העופות מחמת זריקה שנעשית בהם.
האם יש בנידון הכרעה ברורה.
כמו"כ רציתי לשאול האם הוי נידון מדאורייתא, או שלכו"ע מעיקר הדין כשר [מחמת רוב וכד'].

תשובה:

שלום רב

אינני מצוי ממש בפרטים, באופן כללי הנדון הוא כך: ברמ"א יו"ד סי' נו סעי' ט נאמר, שהואיל ואין אנו בקיאים בבדיקת צומת הגידין, כל רעותא שיש, מכה וכדומה, העוף הוא בחזקת טריפה. המצב הוא שמחמת הזריקה כיום יש נפיחות כל שהיא סמוך לגיד כעין דלקת, והשאלה האם דבר כזה נחשב רעותא או לא. לדעת הגר"נ יברוב ועמו עוד רבים, נחשב הדבר רעותא כמו כל מכה והעוף בחזקת טריפה, מחמת חוסר הבקיאות. אולם בד"ץ העדה החרדית הכריעו שאין כאן רעותא של ממש ואין סיבה לחשש, שהרי בבדיקה הרגילה של צומת הגידים הכל נראה שלם.

טענה נוספת טען הרב יברוב, שבדיקת צומת הגידים הנעשית על ידי העדה החרדית אינה רלוונטית, כיון שהם בודקים למטה ממקום הנפיחות. מחמת דבריו הוחלט בבד"ץ החל מיום רביעי האחרון לבדוק גם למעלה יותר, ולטענתם הבדיקה כן מועילה כיון שברעותא קלה אנחנו כן בקיאים. כמו כן, טענו שמדובר במיעוט שאינו מצוי ומעיקר הדין לא צריך לחשוש. אולם בשארית ישראל והרב לאנדא הזריקה ניתנת בחזה ולא ברגל, ולטענתם כך יוצאים מכל חשש. בד"ץ העדה החרדית נמנעים מכך, משום שחוששים שמא יפגעו איברים פנימיים, למרות שזה חשש רחוק מאוד כיון שמדובר שם בזריקה תת עורית.

נמצא שמדובר אכן בחשש לטריפה ממש [על פי הוראת הרמ"א הנ"ל] וכל אחד יעשה בזה כהוראת רבותיו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בשעה שהתשובה נכתבה היו קהילות רבות שנמנעו לעת עתה מלאכול, האחים הרבנים למשפחת בראנדסופר עצמם נחלקו חריפות בענין, כיום אכן רבים מפקפקים בענין, בעיקר לאחר שהעדה החרדית התחילו לבדוק גם למעלה, אישית אינני יודע להביע דעה בענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל