לתרומות לחץ כאן

שינה כאשר הבגדים תחת הראש

1. מה מקור הדין לכך שאסור לישון על בגדים משום שקשה לשכחה?
2. בגמ' מסכת יומא דף סט' ע"א, בעניין האם מותר ליהנות מבגדי כהונה , אומרת המשנה- "פושטין ומניחין תחת ראשיהן. שמע מינה ליהנות ניתנו. דוחה רב פפא- לא תחת ראשיהן ממש אלא כנגד". משמע מכל הדיון בגמרא שאם לא היו אלה בגדי כהונה לא היה כלל בעיה לישון על הבגדים.
מדוע לא דוחים/מקשים מחמת האיסור לישון על בגדים שקשה לשכחה?

תשובה:

שלום רב

המקור לענין זה שכאשר הבגדים תחת הראש זה קשה לשכחה הוא מדברי הגמרא בהוריות דף יג ע"ב, חמישה דברים משכחים תלמוד וכו'.

קושיתך מבגדי הכהונה עמד עליה בס' באר שבע בהוריות שם, והרבה תשובות נאמרו על כך:

במגן גבורים השיב שכאשר יש משהו מפסיק בין הבגדים לראש אין איסור וכך היה אצל הכהנים, והו"ד במשנה ברורה סי' ס"ק ב, וכ"כ בסידור בית יעקב ליעב"ץ הנהגת הבוקר, ובמסגרת השלחן סי' עא.

ויש שכתבו שהיו מניחים כנגד הראש ולא תחתיו ממש ראה הוריות שם.

בשלמת חיים ח"א סי' י רצה לחדש מכח קושיא זו, שהאיסור הוא רק כשרגיל בכך ולא באופן חד פעמי. וראה שו"ת יביע אומר ח"ב יו"ד סי' ח שמשיג על דבריו.

באופן אחר תירץ שהאיסור הוא רק בבגדים של הישן עצמו, ולא של אדם אחר, ובגדי קודש נחשבים כשל אדם אחר.

בדובב מישרים ח"א סי' עט מתרץ שבבית המקדש מחמת קדושתו לא שלטה השכחה.

וביביע אומר שם כתב, שכיון שהיתה בזה מטרה של מצוה נאמר בזה "שומר מצוה לא ידע דבר רע.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל