לתרומות לחץ כאן

קניין טבעת נישואין בכרטיס אשראי

שלום הרב,
אני מתחתן ב"ה, אמא שלי קנתה טבעת נישואין בחנות, ויש לי כמה שאלות בנושא:
א. היא קנתה את זה בכרטיס אשראי בשני תשלומים, התשלום השני עתיד לרדת כמה ימים לפני החתונה . שאלתי הראשונה היא האם אמא שלי הייתה צריכה בנוסף לתשלום בכרטיס גם להגביה את הטבעת בחנות כדי לקנותה, או שמספיק התשלום?

ב. אמא שלי אמרה לי שהיא נותנת לי את הטבעת במתנה, ואני הגבהתי אותה, אך היא נתנה לי אותה במתנה עוד לפני מועד התשלום האחרון באשראי שכאמור יגיע בעוד כמה ימים. האם זה נחשב שקניתי את הטבעת? האם מותר לאמא שלי להקנות לי דבר שעדיין לא נקנה לה אלא עתיד להיקנות בעתיד? האם עליה להקנות לי שוב לאחר שגם התשלום השני ירד? (ראיתי שכתבתם באתר שהקניין הוא אינו בסוף מועד התשלום אלא בלקיחה בחנות, אבל ראיתי שיש חולקים בזה שסוברים שרק בסוף מועד הפרעון, ולכן אני שואל אף לדעת החולקים).

ג. איך בדיוק אני מבצע קניין הגבהה מול אמא שלי?

ד. אם אמא שלי נותנת לי את הטבעת במתנה, מה אני עונה לרב עורך החופה כשישאל אותי האם קנית את הטבעת מכספך? הרי זה שלי אבל לא מכספי.

תודה.

תשובה:

שלום רב,

הקנין נעשה מיד ולא רק לאחר שהתשלום מכרטיס האשראי יורד. התשלום בכרטיס האשראי נחשב לכל היותר לזקפן במלוה שזה בעצם מנתק את הקנין מהתשלום בפועל. אם כי תשלום שלאחר זמן ארוך לא מגיע כלל, יכול לבהחלט לבטל את המקח עצמו כפי שכתב הנתיבות המשפט סי' רצ ס"ק ז', ובספרו תורת גיטין סי' קכ סק"ה. ובכל אופן, הטבעת הזו שייכת לאמך וזה בסדר גמור, ואין חולק על כךך שהטבעת כבר שייכת לאמא שלך.

הקנין בינך לבין האמא נעשה בתורה הפשוטה ביותר, אתה מגביה את זה וגמרנו, לא צריך לעשות ענין מיוחד. אם הוא ישאל בכס]ך, אתה יכול לומר לו שקיבלת את זה במתנה מאמא שלך, והכל בסדר גמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל