לתרומות לחץ כאן

פרחים לחתונה שהיו שונים מאלו שהוזמנו

שלום הרב,
1. היה חתונה הזמינו עיצוב פרחים לחתונה לעשיית התמונות כנהוג בהזמנה הסכימו והזמינו פרחים חיים אמיתיים, אף אחד לא בדק את הפרחים בעת החתונה אי היה אמתיים או לא. אבל, בסוף החתונה ראינו שהפרחים אינם אמיתיים אלא מפלסטיק (אגב זה היה יפה).
השאלה הוא בתרתי קודם כל זה פשוט שאין עלי לשלם כי אם שווי של פרחים פלסטיק שהרי זה מה שהיה ושנית השאלה הוא האם עלי לשלם כל השווי של הפרחים פלסטיק או רק כדין נהנה שהרי בעצם היה כאן מקח טעות עכשיו והשאלה כמה משלם נהנה בכהאי גוונא? ועוד יש לדון שהרי בדרך כלל כשמזמינים פרחים אמתיים הרי אח"כ לוקחים הביתה את הפרחים כדי להשתמש בהם לשבת שבע ברכות וכד' וכאן זה לא היה אבל כנראה זה כבר כלול במחיר של פרחים פלסטיק שהחנות לוקח אותם בחזרה.
2. עוד יש כאן לדון האם מה שבאמצע החתונה ראינו שזה מפלסטיק והסכמנו להשאיר אותם שם בגלל שעשיו אין מצב להזמין אחרים האם הוי כהסמכה על מקח עם מום או דבכהאי גוונא שאין לו אחרת אין זה מהווה הסכמה על המקח דין כדין מקח דמבואר בשו"ע שאם השתמש בו פעם אחת כבר אינו יכול לטעון מקח טעות.
3. יש עוד שאלה נהוג שהכלה מחזיקה בידיה עיצוב של פרחים יפה אנחנו הזמינו של מין פרחים מסוים ביום החופה התקשר החנות שאין לו מה שהזמינו אלא פרחים אחרים בע"כ נתתי את ההסכמה שהרי אין לי עכשיו דרך לקבל אחרים השאלה הוא האם הסכמה כזה בשעת הדחק הוי כהסכמה או שיכול לטעון שאיני משלם אלא כנהנה.
אבל בזה יש עוד סניף שהפרחים שהגיעו לכלה היה פרחים ישנים דהיינו לא טרי (לא סתם לא טרי ראינו על זה שזה ישן היה להם כבר קצבות חום) השאלה הוא האיך מתחשבים חשבון על זה הרי בעצם ליכא כלה שיקח פרחים אלו לחופה זה ממש לא נראה טוב זה היה רק במצב של בע"כ האם צריכים לשלם שווי פרחים ישנים או שווי של עיצוב פרחים ישנים שבעצם אין לה ערך כלל או כדין נהנה דסוף סוף היה לה לכלה משהו בידיים שלה.
בברכת כל טוב וייש"כ,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. עליך לשלם שווי שם פרחים מפלסטיק. נהנה באכילת בשר הוא שני שליש מהמחיר המלא, לגבי פרחים קשה לקבוע את השיעור. אבל, במקרה זה חייבים לשלם את מלוא השווי של פרחים מפלסטיק שלא ניתן לקחת הביתה, מאחר ובזה שמזמינים פרחים אמיתיים מגלים דעת שמוכנים לשלם את השווי של פרחים, על אף שלכתחילה היו מעוניינים בפרחים אמיתיים, מכל מקום, בדיעבד, כל מי שמוכן לשלם את מלוא המחיר של פרחים אמיתיים, מוכן גם לשלם מלוא המחיר של פרחים מפלסטיק, כאשר אין לו אפשרות אחרת. מחיר של נהנה היה חייב לשלם אדם שעושה חתונה מצומצמת שלא היה מזמין פרחים כלל, אלא אם כן היה מקבל אותם במחיר זול במיוחד.
  2. השימוש אינו מוכיח על וויתור, מאחר והוא נעשה על ידי הדחק. עיין פתחי תשובה סי' רלב סוף סק"א.
  3. יש לשלם מחיר פרחים ישנים, גם הסכמה לפרחים אחרים איננה הסכמה שהמחיר יהיה כמו פרחים שהוזמנו, אלא המחיר משתנה בהתאם, כל שכן כאשר לא סוכם אלו פרחים אחרים יהיו. אינני מבין כיצד חיוב נהנה יכול להיות יותר מהמחיר בשוק. אין שום מקרה שהנהנה משלם יותר ממה שהיה משלם אחד שהזמין, תמיד חיוב נהנה הוא פחות מהמחיר שמשלם המזמין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל