לתרומות לחץ כאן

כהן שחי עם גרושה אם יכול להיות שליח ציבור?

האם לכהן שחי עם גרושה מותר להיות שליח ציבור?

תשובה:

שלום רב,

אדם כזה אינו ראוי שיהיה שליח ציבור. וראה במקורות.

מקורות:

יש בשאלה זו שני נושאים. כתב בשו"ע הלכות נשיאת כפים (סי' קכח סעי' מ'): "כהן שנשא גרושה, לא ישא כפיו ואין נוהגין בו קדושה אפילו לקרות בתורה ראשון, ואפילו גירשה או מתה, פסול עד שידור הנאה על דעת רבים, מהנשים שהוא אסור בהם". ובשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סי' לג ענף א) כתב שהדין הזה נאמר שדינו כישראל כלומר, מדרבנן, אין נוהגים בו בכל ענייני קדושת כהונה, ככהן. לכן, אין מניעה מלעלות אותו לתורה כישראל. וכך דקדק מלשונו של השו"ע "אפילו לקרוא בתורה ראשון" כלומר דווקא ראשון אינו עולה משום שאין בו את החיוב שאנו צריכים לכבר את הכהן "וקדשתו". אולם כישראל הוא יכול להעלות. כלומר, הקנס שקנסו אותו הוא שאין נוהגים בו קדושת כהונה.

יחד עם זה שליח ציבור צריך עוד כמה דברים שאין באדם כזה.. ראה בשו"ע סי' נג סעי' ד' ששליח ציבור יהיה הגון וראוי, וראה שם במשנה ברורה (ס"ק יד) שאדם שהוא פסול מחמת עבירה, אינו יכול לשמש כשליח ציבור אפילו לא באקראי. וכדאי לעיין גם במה שכתב שם ס"ק יב: "נתנה עלי בקולה ע"כ שנאתיה" ואמרו חז"ל זה ש"ץ שאינו הגון. והספרים האריכו מאד בגודל גנות הממנים ש"ץ שאינו הגון כי מונעים עי"ז טוב מישראל".

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב,
    במקרה של אדם שמגלח עצמו בתער/מחלל שבת בפרהסיא, ועולה להיות שליח ציבור.
    האם בכל מה שהוא מוציא אותי לידי חובה כגון תפילת חזרה, קדושה, ברכו וקדיש,
    אני יכול לענות אמן ובכך הוא מוציא אותי לידי חובה ואולי מוריד לי את "קדושת התפילה"?
    או שמא אני צריך לשתוק ולא לענות.

  2. המחלל שבת בפרהסיה אין לענות אחריו אמן, ראה כאן בשם אור לציון
    http://din.org.il/2010/06/23/%D7%A6%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A3-%D7%9E%D7%97%D7%9C%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9F-%D7%95%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94/
    אבל אינני מבין איזה בית כנסת זה שנותנים לאדם כזה לשמש כחזן…
    לגבי שאר העברות שהזכרת אין דינו כמומר וניתן לענות אמן, אבל הוא לא ראוי לשמש כחזן.

  3. אנסח את זה יותר בברור. שליח ציבור שאוכל בשר שהוא טרף לשיטת בית יוסף, כגון רבנות וכו'. יש כמה שאומרים שאין לענות אחריו אמן והוא לא מוציא לידי חובה. רציתי לדעת אם כבוד הרב מסכים עם הדבר, ואם כן מה המקור?

  4. שאלה. האם כהן גרוש שחי עם גויה בעבר והפסיק לחיות עימה יכול לשוב ולברך ברכת כוהנים כאילו מעולם לא ויתר על הכהונה? והאם יכול לשמש כשליח ציבור?
    וכן מה עלי לעשות כשאני המתפלל יודע שהכהן פסול ומעלים אותו לתורה ואף כשליח ציבור. האם עליי לצאת מבית הכנסת כשהוא קורא בתורה? ומה עלי לעשות כשמעלים אותו כשליח ציבור?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל