לתרומות לחץ כאן

עני המהפך ברכישת דירה

שלום כבוד הרב,

איש ואישה שעומדים להתחתן חיפשו דירה ומצאו אחת יפה בשדרות .. אך עדיין לא סגר מחיר עם בעל הדירה. האיש הראה לחבר שלו שגם עומד להתחתן את הדירה, רק כדי שיראה. ואילו הלה הבין שהוא לא רוצה את הדירה.
למחרת שבאו האיש והאישה לסגור את הדירה,הסביר להם בעל הדירה שחבר שלו כבר קבע איתו מחר .. מה הדין במצב הזה? מבחינה הלכתית למי שייכת הדירה?

 

תשובה:

שלום רב,

על פי דין ודאי שאם "החבר" קונה את הדירה היא של החבר, אבל אם אפשר למצוא דירה אחרת כזאת באותו מחיר  אסור לו לקנותה מצד איסור עני המהפך. וזה  אם הקונה הראשון והמוכר מסכימים על המחיר.  ואם לא מסכימים, כתב הפרישה רלז שאם המקרה הוא שבלי שהשני היה מגיע היו ודאי סוגרים בינהם הראשון והמוכר- הוא בכלל עני המהפך.  אמנם במשפט שלום כתב דלא משמע כן בדברי הרמ"א ושדברי הפרישה הם מצד המנהג.

ובמקרה שאי אפשר להשיג דירה כזאת, כבר ידוע מחלוקת הראשונים אם במציאה יש איסור. והמחבר הביא את שתי הדעות והרמ"א היקל גם במקח בזול ודעת הש"ך כהרמב"ן שמקח בזול דינו כמקח רגיל ואסור. באבני נזר (חושן משפט יז) כתב שבספק בדין עני המהפך אפשר להקל  כדין ספק דרבנן       ובמקרה שעבר במזיד וקנה על אף האיסור נקרא רשע עד שיחזיר (ראה משפט שלום שם).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל