לתרומות לחץ כאן

תשלום מכס בגבול, על הבעלים או על המעביר את הגבול

ראובן נוסע כל יום לעבודתו הנמצא במדינה אחרת וצריך לעבור את הגבול שבין ב' המדינות. ע"פ החוק מותר לעבור את הגבול עם משקל ק"ג אחד של בשר לבן אדם. ע"פ רוב אין מוכסים עומדים בגבול.
מאחר שראובן נוסע בדרך כלל עם עוד ב' אנשים. בקש ממנו חבירו שמעון להעביר בשבילו שלש ק"ג בשר וראובן הסכים (כי לכל נוסע מותר לו ק"ג א', והם בדר"כ שלשה).
באותו יום יצא ראובן ברכבו עם השלש ק"ג בשר, והלך לאסוף את חבריו. על הדרך קבל הודעה מא' מהם שאינו יכול לנסוע עמו באותו היום. כשהגיע לתחנה ראה שחבירו שהמתין לו גם יש לו שקית עם ק"ג אחד של בשר.
יש לציין שביום אתמול, בקש ראובן מהנוסעים שלא יביאו איתם בשר, מאחר שהוא רצה להעביר את הבשר עבור חבירו שמעון.
מאחר שהשעה היה כבר מאוחר החליט ראובן לקחת את הסיכון לעבור את הגבול, על אף שהיו רק ב' נוסעים עם ארבע ק"ג בשר, וסמך על זה שבדרך כלל אין שוטרי המכס עומדים בגבול.
למעשה כשהגיע לגבול ראה שעומדים שם השוטרים וכשעצרו אותו ושאלו האם יש לו להצהיר איזה דבר, הוצרך לומר שיש לו ב' ק"ג בשר מעל המותר והצרך לשלם על זה את דמי המכס.
עתה נפש ראובן בשאלתו, כדלהלן:
האם ראובן צריך לשלם את הכסף הזה מכספו, כי הוא הנהג של הרכב ועליו האחריות.
או האם שמעון שהוא בעל הבשר צריך לשלם את דמי המכס (ועל הצד שכן, שמעון טוען שמתוך השלש ק"ג בשר, רק ב' ק"ג שייכים לו, והק"ג השלישי שייך לחבירו לוי, ובזה יש לדון איך לחלק את התשלום, האם חצי חצי, או ב' שליש ושליש).
או האם החבר שנסע איתו שגם העלה איתו בשר צריך לשלם לפחות את חלקו (המכס על הק"ג שהוא לקח), או שיכול לטעון שמותר לכל אחד ק"ג אחד ואינו צריך לשלם כלום, או שחייב עכ"פ להשתתף עם ראובן.
והאם החבר שלא נסע איתם צריך לשלם משהו, שבגרמתו שלא נסע איתם החסיר מהאפשרות לשאת עוד ק"ג בשר.
יורינו המורה ושכמ"ה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

נתחיל לגבי הוויכוח בין ראובן לשמעון. אם ראובן נתן את השירות חינם ודאי ששמעון חייב לשלם את מלוא המכס. משום שמדובר בהוצאות שהוציא ראובן כדי להציל את הבשר והוא דאג לסכם מראש עם שני מלווים ולא היה צריך לעשות שום דבר מעבר לכך. גם אי אפשר לטעון שהוא היה צריך להחזיר את הבשר לאחר שראה שהוא לא יכול להעביר יותר מק"ג אחד, מאחר והדרך חזרה כרוכה בהוצאות של דלק, הוא לא חייב כשומר חינם לעשות זאת. אם ראובן קיבל שכר על השירות, תלוי אם היה סביר לדרוש ממנו להחזיר שני ק"ג בשר לאחר שנוכח שהוא לא יכול להסתמך על שני מלוויו. כדי לדעת אם הדרישה סבירה, יש לחשב עלות החזרת הבשר לעומת המכס ולעומת אחוזי הסיכון להיבדק בגבול.

שמעון אינו חייב להשתתף במכס, כיון שהק"ג שהעביר נזקפת לזכותו להעביר ק"ג אחד. אלא שיש טענה על שמעון ולוי יחד על לא עמדו בדיבורם שראובן מסתמך עליהם להעביר שלושה ק"ג בשר. אם גובה המכס אינו עולה על הפרש המחירים שבין שתי המדינות, ודאי שהם פטורים, שהרי לא גרמו הפסד אלא מניעת ריווח בלבד. אם גובה המכס עולה על הפרש המחירים, מסתבר שהם חייבים לשלם לשמעון לצאת ידי שמים את החלק שהמכס יקר יותר מהפרש המחירים. אבל, מדיני אדם הם פטורים, מאחר ולא היה 'ברי היזקא' שאי עמידתם בדיבורם תגרום נזק.

מקורות:

לעניין חיובו של ראובן יש לדמות לשומר שהיה יכול לקדם ברועים ומקלות, עיין שו"ע חו"מ סי' שג סעיף ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל