לתרומות לחץ כאן

לווה שהזיק קרקע משועבדת

חוב ללא זכות חזרה  "NON REOURSE DEBT"
חוב זו סוג של הלואה מאובטחת ע"י ערבון בשעבוד קרקעין (נדל"ן) בדרך כלל. אך בהלואה זו הלווה אינו אחראי באופן אישי. כלומר אם הלווה לא פורע, המלוה יכול לתפוס ולמכור הערבון, ואם הערבון נמכר בפחות מסכום החוב, המלוה אינו יכול לגבות מה שנשאר מן הסכום המלא משל הלווה. יש הגבלה על מה המלוה יכול לבנות שזה רק על ערך הערבון, ואינו יכול לגבות יותר מן נכסים אחרים של לווה. ויכול לדוגמא הלווה להשתמש בבית פרטי שלו בזה כמו נכס שיהיה הבטוחה. הלואה כזו נראה יותר טובה ללוים, אבל הכמות הרבית יותר גבוהה ובדרך כלל נתונה לאנשים שיש להם קרדיט טוב ועסקים. אע"פ שרק יגבו מן הנכס שהוא ערבון בהלואה זו, הקרדיט של הלווה יגרע אם לא יפרע חובו.
ראובן הלוה כסף לשמעון.
הבטוחה על ההלואה הוא על נכס נדל"ן של שמעון. שמעון קלקל הנכס (הנדל"ן) ולא ברור אם משום: אם בכוונה, או משום חסר נסיון בטיפול, או משום שהוא רחוק ולא יכול לטפל כראוי, ומ"מ הערבון נגמר (אין לו שום ערך). השאלה היא, כיון שלוה בתנאי כזו, האם שמעון פטור מן התשלום כיון שאין להערבון שום ערך?
נראה כשקלקל בכוונה, אם יש ראיה למלוה שעוד חייב, אבל במקרים אחרים מה חוות דעת של כבודיכם?
אשמח לשמוע.
ברכה והצלחה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

ההלכה היא שמזיק שעבודו של חבירו חייב (עיין שו"ע יו"ד סי' רסז סעיף סח וחו"מ סי' תז סעיף ב) וטעם החיוב הוא משום דינא דגרמי ולא משום שהוא נחשב כמזיק בידיים (עיין קצות סי' כה סק"ח ועוד) ואם כן יש לחייבו רק במקרה שהוא פושע גמור וכמו שכתב הש"ך בסי' שפו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל