לתרומות לחץ כאן

בישול אחר בישול בדבר שהתבשל במיקרוגל

כבוד הרבנים שלום רב
האם כשהתירו בישול אחר בישול בדבר יבש (כמובן לפי כל הכללים של החזרה) יש לבדוק איך נתבשל המאכל .
שמעתי טוענים שאם הבישול הראשון נעשה במיקרוגל אסור לחמם בשבת על פלטה כי יתכן והבישול הראשון נקרא צלייה ולאשכנזים אוסרים בישול אחר צלייה.האם נכונים הדברים?

תשובה:

שלום רב

נקדים ונבאר פרט חשוב בענין זה: במשנה ברורה בסי' שיח ס"ק מא כתב, שבשר שהתבשל ברוטב יש להזהר שלא ליתנו בשבת לתנור חם בלי הרוטב, כיון שזו צלייה אחרי בישול, הבישול היה במים וכרגע הוא בלי רוטב ומתייבש ונצלה. ובביאור הלכה שם הקשה, אם כן כיצד התיר השו"ע שם בסעי' טו לתת מאכל כנגד האש לחממו ולא חשש לאיסור זה. והתירוץ המקובל הוא, שכאשר ההנחה על הפלטה או בתנור לא משנה את מהות המאכל מבישול לצלייה או להיפך, אלא רק פועלת בו חימום, אין חשש [ראה חזון איש סי' לז ס"ק יד, תהילה לדוד שם, שביתת השבת מבשל אות כח ועוד רבים]. ולכן נהגו לחמם באופו זה על הפלטה ולא חששו לאיסור הנ"ל, אא"כ מדובר בשהייה כזו שאכן פועלת שינוי בעל משמעות במירקם של המאכל. כך שמשום איסור בישול אחר צלייה היה נראה להקל.

ומכל מקום לדינא יש להחמיר בזה, כיון שהפרי מגדים דן לומר, שיש בישול באש אחר בישול בתולדות חמה, כיון שזה נותן אפקט אחר, ובחוט שני סי' כט כתב,  שמיקרוגל נחשב לענין זה תולדות חמה, ומשום כך החמיר שלא לחמם דבר שבושל במיקרוגל על גבי פלטה של שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל